• ily

Underbara tvåspråkiga barn

Vår son har precis börjat prata jätte mycket och eftersom jag pratar engelska med honom och min man svenska så blir det lite blandat......

Imorse så satt han på pottan och sa "korb", jag tittade lite frågande och sa "korb?"
    "Poo korb" säger han.
    "??"
    "Poo korb" säger han igen.
    "Bajs korv?" säger jag
    "Ja!" säger han super nöjd och stolt "Poo korb!"

Helt underbart!

• Svar på tråden Underbara tvåspråkiga barn
  • TyskMamma

Min lilla Sophie har svårt att säga "hela" ord. Hon säger tex "nan" om banan "maa" om tomat och "mö" om mössan fastän jag vet att hon egentligen kan säga ord med två stavelser. "Nana" säger hon när hon är trött och "papa" "mamma" och "tätte"=treker (lastbil på tyska) Hur kommer det sig att hon bara säger typ en stavelse eller en "början" till ett ord bara? Är hon lat eller vad är problemet??? (Hon är 19 mån)

• Wagram

TyskMamma: Hon har inte riktigt koll pa munmotoriken annu, och da blir det svart att satta ihop tva stavelser. Det ar lattare att saga bara en. Vissa stavelsekombinationer ar lattar att saga ihop an andra (t ex mamma och papa dar hon bara upprepar samma stavelse) sa det ar inte konstigt att hon gor det ibland och inte annars. Det har inte med lathet att gora. Ge det bara lite tid, det kommer!

• toca

Hej! Även vi ska försöka oss pa nagra sprak. Var son är bara atta manader sa än sa länge kommer det inga ord därifran, men jag pratar svenska med honom, min man pratar italienska och omgivningen pratar tyska. Ska bli intressant att se vad som kommer ut av det.

• Pistou

Kom just på att jag inte var helt ärlig i mitt senaste inlägg.
    Sonen har faktiskt lite problem att uttala j-ljud och säger inte alls "Yaya" och "Yayo" utan "Lala" och "Lalo". På samma sätt säger han "la" istället för "ja" (ett begrepp som han för övrigt inte har behärskat särskilt länge).

Han har också börjat räkna lite mer de senaste veckorna (dvs. upprepar efter mig när jag räknar) och har lagt märke till att han inte kan uttala "sex" (6) utan hellre vill säga "lex".

Jag förmodar att sådana här uttalsproblem inte är helt ovanliga hos småbarn, men vill ändå höra med er vad ni tror.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Mamasnest

Min dotter (17 månader) blir arg på mig när jag säger "stövlar", "boo" säger hon och pekar på dem. Kan det ha att göra med att Daddy är ute mer med henne än jag eftersom jag är höggravid och han säger "boots"?! Annars accepterar hon fint att saker heter olika för mamma och Daddy.

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • Quenia

Kul tråd! Jag pratar portugisiska och min kille svenska med vår dotter som är 10 mån. Hon har inte sagt något själv än, däremot så förstår hon olika ord på bägge språken och det är ju så roligt! När vi säger "klappa händerna" och "bate as palmas" så klappar hon händerna! Tänk att hon redan är tvåspråkig!

• TyskMamma

Sophie tittade på våra blommor häromdagen och sa "mamma gieee..." (gießen=vattna) till dem, hon är sååå söt!
    Hon säger också "meiner!" (min!) om saker som hon tycker är "hennes". Det blir väldigt mycket tyska eftersom vi bor där men jag hoppas att det kommer lite fler svenska ord snart!

• Caixa

Ni som har lite äldre tvåpråkiga barn hur har ni gjort när de börjar prata det dominerande språket allt mer? Min femåring kommer allt som oftast hem från förskolan och pratar spanska. Han vill berätta om vad han har gjort och tycker att det blir jobbigt att tänka om. Jag svarar på svenska men pressar inte honom att byta språk. Hur har ni gjort? Vi kommer att vara i Sverige hela sommaren och då vet jag att han kommer att börja prata svenska igen, men borde jag kanske uppmuntra honom mer?

• TyskMamma

Sophie pratar mer svenska när hon är i Sverige, det kommer säkert helt naturligt för din son också ska du se! =)

• Rutiga Rutan

Min son brukar få sitt mellanmål på en liten bricka - men idag fick han frukten direkt i handen. "But where is my brick" sa han då - det blir lite knasigt när de blandar språken ibland

Svar på tråden Underbara tvåspråkiga barn