• Fröken85

SYLTFISK

Här samlas vi tjejer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:50:21:
    Presens, 29 år, egenföretagare, Skåne: ca dec-07
    Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: dec-07/jan-08
    Fröken85, 21 år, lärarstudent, Jönköping: jan-08
    Frila2, 23 år, ssk, Göteborg: jan-08
    Skrutt83, 24 år, ekonomistudent, Stockholm: april/maj-08
    Luscious, 23 år, blivande förskollärare, Karlstad: juni-08
    Thulan, 22 år, blivande ssk, Västerås: juni-08
    Elessario, 21 år, blivande ssk, Göteborg: juni-08
    Yoyna, 25 år, ssk, Stockholm: tidigast aug-08
    susannapanna, 23år, biomedicinstud., Stockholm: nov-08
    Cia80, 26 år, Undersköterska, Linköping: dec-08

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-22 18:56:32:
    Här träffades vi:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17872129.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:30:58:
    ändring: Fi81, 25 år, Controller, Frankfurt: mars-08

• Svar på tråden SYLTFISK
  • Yoyna

Åkej, nu är jag med lusse:

Info från Fass.se

"Cilest är ett p-piller av kombinationstyp som hör till gruppen lågdoserade p-piller. Tabletterna innehåller två hormoner, gestagen och östrogen. Cilest skyddar mot graviditet genom att det hämmar ägglossningen och påverkar livmoderns slemhinna så att ett befruktat ägg får svårt att utvecklas. Dessutom blir livmoderhalsens sekret tjockt vilket gör det svårt för spermierna att tränga genom det. Skyddseffekten startar genast."

Så du kan alltså ha en äl med cilest, men att slemhinnan inte tar emot ägget. Så har du haft äl när du ätit pillrena så fortsätter du förmodligen att få äl efter att du slutat, bara att din slemhinna blir nomal ch mottaglig igen! Bra va? Men det kan nog vara svårt att om du har äl eller inte så länge du äter pillrena... Möjligt att ett äl-test skulle kunna ge svar... (bara funderingar nu från min sida!)

• Yoyna

Lusse, nu är det dags för lite kvinnorkunskap... Mens är inte ägget som rinner ut... Utan livmoderslemhinna!

Från growing people:
    Livmoderslemhinnan byggs varje månad upp för att kunna försörja ett befruktat ägg. Ägget befruktas i äggledaren mitt emellan två menstruationer (om man har 28 dagar mellan menstruationerna). Om ett befruktat ägg fäster i livmoderslemhinnan efter att ha vandrat genom äggledaren uteblir menstruationen och en graviditet tar sin början.

Om ägget inte blir befruktat stöts livmoderslemhinnan av för att en ny slemhinna ska kunna byggas upp för att kunna ta emot ett eventuellt befruktat ägg efter nästa ägglossning. Det är denna avstötning som är själva menstruationen.

• Yoyna

Å naturdiet chocklad (som jag oxå har... ) måste väl vara något av det äckligaste man kan tänka sig??? Har iofs inte provat nån annan sort, men hoppas på att det jag köper nästa gång (?) smakar bättre!

• enlitenbitkaka

Hihi....kanske skulle ha hållit mig vaken på biologilektionerna den där ÄL-uträknaren på growingpeople.se....kan man använda den eller måste man köpa ÄL-stickor?

Och medans vi ändå håller på....när man säger att man har en cykel på 28dgr....menar man då från sista dagen av mensen till första dagen på nästa?? förvirrad...

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • enlitenbitkaka
    Yoyna skrev 2007-06-21 22:36:33 följande:
    Å naturdiet chocklad (som jag oxå har... ) måste väl vara något av det äckligaste man kan tänka sig??? Har iofs inte provat nån annan sort, men hoppas på att det jag köper nästa gång (?) smakar bättre!
    Provade en som heter Shapy Hallon....GUD så vidrigt. Choklad är det bästa av alla märken jag provat hittils....
    .?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Yoyna

Suck vad gjorde jag nu... Skulle ju förklara så bra för dig lusse!!! allt försvann!

• Skrutt 83

Yoyna: Bra info! Klart du ska hänga på! Här ska peppas på måndag!

Lusse: Trodde också att man alltid hade ÄL om man fick mens, men det här är ju en hel vetenskap. Jag håller tummarna för att ÄL och mens kommer igång på en gång! Ska du testa med ÄL-test direkt? Börjat med vitaminer och folsyra?