• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • bulen

Är det någon här som har köpt nya syskonvagnen SP? minns aldrig vad dom heter.. vad kostar den om man köper den i sverige?  Den smala nya syskonvagnen

• Annaïck

Hej

hur pass skyddad är bebisen där nere om man ska ta sig upp i en buss tex . Finns det inte risk att det slår i ett trappsteg tex? Och om man lutar vagnen, hur skyddad är bebisen från att ramla ur? Jag har inte hittat några bra bilder på hur den nyfödda ligger

• Asereht
    nina1977 skrev 2007-06-28 11:38:27 följande:
    Min långa 1½ åring är 88 lång och får inte plats under sufletten i syskonsitsen men det går väl ändå, huvudsaken att jag kan köra två ungar i den Har emmaljungan kvar ifall jag vill använda den vagnen nån gång, längesen jag körde den, så den känns väl tung som en ångvält nu Sen kommer ju hon sitta i den huvudsätet så då blir det bra
    Min mellangrabb fick fortfarande plats under suffletten när han var 90-92 cm. Han får fortfarande plats nu med sina 96 cm men huvudet sitcker upp som en bula, men det går om man måste ha den uppfälld.  Suffletten är ju mjuk så det gör inget. Däremot har mina inte gillat att sitta under suffletten i syskonsitsen ovanpå då sikten blir så dålig om suffletten är uppfälld.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Asereht
    bulen skrev 2007-06-28 12:12:47 följande:
    Är det någon här som har köpt nya syskonvagnen SP? minns aldrig vad dom heter.. vad kostar den om man köper den i sverige?  Den smala nya syskonvagnen
    De felsta skrivande här i tråden just nu har SP som är den senaste varianten.
    Annaïck skrev 2007-06-28 12:20:16 följande:
    Hejhur pass skyddad är bebisen där nere om man ska ta sig upp i en buss tex . Finns det inte risk att det slår i ett trappsteg tex? Och om man lutar vagnen, hur skyddad är bebisen från att ramla ur? Jag har inte hittat några bra bilder på hur den nyfödda ligger
    Att bebisen skulle ligga så lågt att man skulle slå i trappsteg är en myt (det finns sk vandringssägner om sånt  men inga dokumenterade händelser vad jag/vi kunnat hitta).

Jag har åkt buss och gått i trappor, barnvangsramper mm och aldrig haft problem eller råkat ut för att bebis eller liggande barn skulle slå i någonting. Den största risken man löper isf är att man kommer emot längst bak med sina ben om man har långa ben och går med stora steg. Men 90% av användarna har inte problem med det heller.

Det är ju vagnens liggläge bebis ligger i och man skulle inte kunna ha ett liggläge på en vagn som gick så lågt att man slog i tex trappsteg. Bebisen ligger ju inte i varukorgen. När man har en bebis liggande i helt liggläge (babypositionen) så har man syskonsits fäst på ramen ovanför. Sedan när man har två sittande barn så sätter man syskonsitsen bakom huvudsitsen. Inte ens då hamnar de så lågt att man slår i trappsteg och då sitter ändå sitsen lägre än babyläget och barnet bakhar sina fötter i varukorgen.

Jag har bilder i mitt galler i både på min gamla P&T som jag hade när minstingen var mindre och den nyare som vi har nu. Kika gärna. Däremot har jag ingen bild med bebis i lift eftersom vi aldrig hade någon men det finns det säkerligen andra här inne som har.
  • nina1977

OK... då kanske hon får plats ett tag iaf, vid dåligt väder får hon sitta under tak Hon finner sig i det mesta, är inne på vår 5 vagn nu så hon är van att få sitta lite olika. Tror säkert det blir nån mer vagn oxå... Jag kan nog inte låta bli. För närvarande har jag tre vagnar. En emmaljunga softy, en emmaljunga citycross (ska spara som sov och extravag)Har svårt att skiljas från den och min nya PT sport. Många verkar tycka att man är konstig som har flera vagnar, eller byter. Men då brukar jag fråga när dom bytte mobil senast, ingen som gnäller över sånt ju... Eller att dom har många skor.... Jag tycker det är skoj att byta lite, omväxling förnöjer. Dottern är oxå förtjust i att prova nya vagnar. Det senaste påhoppet om våran PT var från min svägerska som sa att det var helt onödigt med en syskonvagn, för min dotter kommer iaf inte vilja åka i den. (Men hon gillar ju sin vagn jättemkt och åker gärna i den)Men den kärringen jobbar på dagis och vet "allt" om barn. Tror hon iaf.... var bara tvungen att skriva av mig det.... hehe... jag ska ge på henne om nåt jag kommer på sen ha en fin dag...

Asereht skrev 2007-06-28 12:40:48 följande:
    Min mellangrabb fick fortfarande plats under suffletten när han var 90-92 cm. Han får fortfarande plats nu med sina 96 cm men huvudet sitcker upp som en bula, men det går om man måste ha den uppfälld.  Suffletten är ju mjuk så det gör inget. Däremot har mina inte gillat att sitta under suffletten i syskonsitsen ovanpå då sikten blir så dålig om suffletten är uppfälld.
  • Asereht
    nina1977 skrev 2007-06-28 13:22:19 följande:
    OK... då kanske hon får plats ett tag iaf, vid dåligt väder får hon sitta under tak Hon finner sig i det mesta, är inne på vår 5 vagn nu så hon är van att få sitta lite olika. Tror säkert det blir nån mer vagn oxå... Jag kan nog inte låta bli. För närvarande har jag tre vagnar. En emmaljunga softy, en emmaljunga citycross (ska spara som sov och extravag)Har svårt att skiljas från den och min nya PT sport. Många verkar tycka att man är konstig som har flera vagnar, eller byter. Men då brukar jag fråga när dom bytte mobil senast, ingen som gnäller över sånt ju... Eller att dom har många skor.... Jag tycker det är skoj att byta lite, omväxling förnöjer. Dottern är oxå förtjust i att prova nya vagnar. Det senaste påhoppet om våran PT var från min svägerska som sa att det var helt onödigt med en syskonvagn, för min dotter kommer iaf inte vilja åka i den. (Men hon gillar ju sin vagn jättemkt och åker gärna i den)Men den kärringen jobbar på dagis och vet "allt" om barn. Tror hon iaf.... var bara tvungen att skriva av mig det.... hehe... jag ska ge på henne om nåt jag kommer på sen ha en fin dag...
    *ha ha* Ja när det gäller vagnar vet jag precis vad du menar! Jag har bytt många vagnar (finns en lista och lite bilder i mitt galleri). Vi har just nu P&T, en UJ och en Sitty.

Tiden då det stora barnet sitter i syskonsitsen är ju ändå hyfsat kort. Sen gå de ju över till huvudsits då småsyskonet flyttar till syskonsitsen bak och då får de ju väldigt rymligt under suffletten istället.

Onödgt med syskonvagn eller onödigt med vagn öht finns det ju många som tycker. Var och en blir salig på sin tro. Jag använder inte ens vagn dagligen men syskonvagn är enda lösningen för mig att ta mig någonstans med tre ganska små (och vilda) barn så nog är det nödvändigt för mig iaf!
  • nina1977

Samma här angående vilda barn, min dotter rymmer så fort hon sätts på fri fot, är helt orädd och har inget trafikvett, altså en ganska normal 1½ åring. Vi bor på landet och jag kommer ju vara hemma själv om dagarna, så för att jag ska ta mig ut med båda så tror jag det kommer vara jättebra med vagnen, dock använder inte jag vagnen varje dag heller ens nu. Är ju oftast bara hemma. Har så jäkla ont överallt av graviditeten så jag är så dålig på att gå nu. Men det ska jag ändra på sen när grav kg ska bort Tanten ska få se vilken fantastisk nytta vi kommer ha av vår "onödiga" vagn

Asereht skrev 2007-06-28 13:33:10 följande:
    *ha ha* Ja när det gäller vagnar vet jag precis vad du menar! Jag har bytt många vagnar (finns en lista och lite bilder i mitt galleri). Vi har just nu P&T, en UJ och en Sitty. Tiden då det stora barnet sitter i syskonsitsen är ju ändå hyfsat kort. Sen gå de ju över till huvudsits då småsyskonet flyttar till syskonsitsen bak och då får de ju väldigt rymligt under suffletten istället. Onödgt med syskonvagn eller onödigt med vagn öht finns det ju många som tycker. Var och en blir salig på sin tro. Jag använder inte ens vagn dagligen men syskonvagn är enda lösningen för mig att ta mig någonstans med tre ganska små (och vilda) barn så nog är det nödvändigt för mig iaf!
  • fru januari
    nina1977 skrev 2007-06-28 13:22:19 följande:
    Många verkar tycka att man är konstig som har flera vagnar, eller byter. Men då brukar jag fråga när dom bytte mobil senast,
    Haha, jag har aldrig ens tänkt på oss som några som håller på och köper vagnar, men vi är också inne på vår femte på 1,5 år!

Först hade vi en brio duo. Den var okej som liggvagn, men mycket otymplig som sittvagn. Dessutom hade vi köpt den nästan ny för ett så himla bra pris så jag kom fram till att vi kunde få tillbaka vad vi betalat om vi sålde den. Sedan köpte vi en Quinny Fashion för 600 kronor istället. Den har varit bra och fyllt sin funktion, men är väldigt bort i ryggen. Sonen ligger liksom med huvudet inpressat i sufletten när han sover. Eftersom vi skall få ett till barn i oktober kändes dat bra att slå till på en P&T. Quinnyn har vi kvar som extravagn.

Dessutom har vi en paraplysulky i bilen. Ett tag hade vi en gammal skraltig Emmaljunga sittvagn med fullt liggläge. Den köpte vi för att ta med på semester eftersom Brion var för stor. Sonen var bara 4 månader och behövde ligga bra så paraplysulky kändes lite tidigt. Den sålde vi vidare efter resan...

Undrar om folk tänker på mig som barnvagnstokig. Jag tycker bara att jag har gjort praktiska och nödvändiga affärer.

Mobilen har jag haft i tre år.
  • Asereht
    fru januari skrev 2007-06-28 14:47:54 följande:
    Haha, jag har aldrig ens tänkt på oss som några som håller på och köper vagnar, men vi är också inne på vår femte på 1,5 år! Först hade vi en brio duo. Den var okej som liggvagn, men mycket otymplig som sittvagn. Dessutom hade vi köpt den nästan ny för ett så himla bra pris så jag kom fram till att vi kunde få tillbaka vad vi betalat om vi sålde den. Sedan köpte vi en Quinny Fashion för 600 kronor istället. Den har varit bra och fyllt sin funktion, men är väldigt bort i ryggen. Sonen ligger liksom med huvudet inpressat i sufletten när han sover. Eftersom vi skall få ett till barn i oktober kändes dat bra att slå till på en P&T. Quinnyn har vi kvar som extravagn.Dessutom har vi en paraplysulky i bilen. Ett tag hade vi en gammal skraltig Emmaljunga sittvagn med fullt liggläge. Den köpte vi för att ta med på semester eftersom Brion var för stor. Sonen var bara 4 månader och behövde ligga bra så paraplysulky kändes lite tidigt. Den sålde vi vidare efter resan... Undrar om folk tänker på mig som barnvagnstokig. Jag tycker bara att jag har gjort praktiska och nödvändiga affärer.Mobilen har jag haft i tre år.
    Jag är barnvagnstokig! *erkänner* Generad 

Jag ska inte börja räkna upp vad vi haft och varför vi sålt osv för det blir lite mkt då.

Men jag har tyckt att det varit kul att testa lite olika modeller och ibland har jag bara velat byta till en anna färg eller årsmodell.

Jag har nog bytt några mobiltelefoner också men inte på långa vägar så många som vagnar. *ha ha* Har jsut bytt igen men av den enkla anledningen att ljudet på maxringsignalen är för lågt för att jag ska höra den om den ligger i väskan där jag alltid har den. Jag har tom missat samtal när jag haft den i jackfickan. Men nu har jag bytt som sagt, inte en nyare flashigare modell men ny i inköp. Känner mig så stolt över min "äldre modell som dom kallas efter ett par mån".

Jag överkonsumerar inte tycker jag då jag köper och säljer men däremot kan man väl inte påstå att alla byten har varit nödvändiga men handen på hjärtat är alla bilbyten det? Jag ser det lite som en kul grej att göra när barnen är små och jag itne kan utföra "normala" hobbies.
  • Lovisas mamma

Nu blir jag galen! jag beställde en P&T i förgår och fick ett medelande att den var slut på lagret och dom skulle inte få in den fören i slutet på juli från Pramworld så jag avbeställde vagnen..=( sen skulle jag beställa från oxford pram center men dom skulle ta £50 för att fixa vagnen till Sverige. jag ska testa med peppermint nu tänkte jag. Är det någon som har beställt vagn där i från och hur nöjda har ni varit, och hur lång tid tog det att få hem vagnen?

Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6