• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • fru januari
    Kryckan skrev 2007-06-27 11:07:19 följande:
    Om du tittar i varukorgen (som ju är både i tyg och nät upptill på kanterna) så i "väggen" närmast bakre hjulaxeln så finns ett nätfack på insidan.
    Hej igen!

Nu har jag kollat och det är ju två fack i varukorgen. Det jag tänkte på var fram och mycket riktigt finns det ett nätfack bak. Det var ett ganska praktiskt fack även om det kanske inte är optimalt för just plånbok.

Kul, att lära sig nya saker om vagnen. Mer att upptäcka varje dag!

Tack för tipset!
  • Johi 77

fru januari skrev 2007-06-27 21:16:35 följande:

Hej igen!Nu har jag kollat och det är ju två fack i varukorgen. Det jag tänkte på var fram och mycket riktigt finns det ett nätfack bak. Det var ett ganska praktiskt fack även om det kanske inte är optimalt för just plånbok.Kul, att lära sig nya saker om vagnen. Mer att upptäcka varje dag!Tack för tipset!
    Denna tråd är helt fantastisk! Håller med om att man skulle missa en massa bra grejer om man inte läste här ;)
  • Ulrika22
    Kryckan skrev 2007-06-27 19:40:06 följande:
    Det undrar jag med, mina är i enormt behov av pumpning. Nästan så jag saknar Emmaljungans gummidäck (som aldrig behöver pumpas).Nu är Emmaljungan såld förresten, sniff.. men som sagt klirr i kassan
    Ja det här med däcken ja... vi testa cykel pump, funka inte... och sen pröva vi med en annan pump som är till för barnvagnar men den funka inte heller, jag får nog kolla det på babyland fort för däcken va hel mjuka.... jag kan inte köra båda ungarna på dom däcken, känns hel mosiga...
  • Kryckan

Tror ni det funkar att pumpa på typ cykelbutiker som har sådan där automatisk slang med luft? Ni som haft era vagnar ett tag tänkte jag.

Ska nog testa imorrn om jag hinner iväg till cykelbutik en sväng.

Nu ska jag plocka in mina nybakade bullar i påsar och sen sova. Trött!
    Luktar kanelbullar i hela hemmet och inte fått smaka en enda.. Får bli frukost hehe

God natt!

• Lokatt

Det är väl vanlig stor ventil på hjulen, dvs. samma som på bilar och vissa sport cycklar. Det finns att köpa pumpar med den stl. på mustycket. Det har vi

• annauno

Hallå alla p&t gurus! jag är nybliven ägarinna till en vrålsnygg röd sp.
    Blev jätte glad när jag fann er tråd där man hittar svar på det mesta man undrar över. Jag har en liten fråga dock: är det nån skillnad på det dubbla regnskyddet e3 vs sp?
    Kan hända att svaret finns nånstans längre bak i tråden, men ni är ju så flitiga skrivare allesammans..;)

• fenurila K o L t

Vi använder samma pump som till cyklarna (MTB cykel alltså)

v.34 bara 6 veckor kvar
  • nina1977

Däcken skall pumpas med ett munstycke som passar till bildäck och mountainbikecyklar. Dom har billiga på claes olsson, eller tex på en cykelaffär, eller varför inte pumpa på macken. Jag använde våran högtryckspump, med bilventil och tryckmätare. Gick hur bra som helst

Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6