• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • Asereht
    Ang. pump så kan man antingen köpa en vanlig liten cykelpump med bilventil (ofta så finns det flera ventilfästen) att ha i väskan eller så gör man som vi och köper en fotpump med bilventil på Biltema för runt 30 spänn. Den har sånt där "mätfönster" också. Funkar super men inget man har i väskan förstås. Fast jag har aldrig behövt pumpa ute iom att jag redan pumpat hemma.

Vet ni att trots alla mina vagnar så har jag hittills aldrig *peppar peppar* råkat ut för en punka och då har jag säkert haft 15 vagnar med lufthjul iaf.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Asereht

Var lite snabb och läste inte alla inlägg så det blev ett extra inlägg om pumpar. Fast vi har köpt cykelpump med bilventil på coop så man måste inte till Biltema eller Claes Ohlsson för att hitta.

annauno skrev 2007-06-27 23:26:15 följande:
    Hallå alla p&t gurus! jag är nybliven ägarinna till en vrålsnygg röd sp.Blev jätte glad när jag fann er tråd där man hittar svar på det mesta man undrar över. Jag har en liten fråga dock: är det nån skillnad på det dubbla regnskyddet e3 vs sp?Kan hända att svaret finns nånstans längre bak i tråden, men ni är ju så flitiga skrivare allesammans..;)
    Osäker på det där, har för mig att de inte ska passa pga annan knäppning men är som sagt inte säker. Detsamma gäller uv-näten. Kanske någon som vet kan upplysa oss så vi blir klokare?
  • fru januari
    Asereht skrev 2007-06-28 09:46:14 följande:
    Vet ni att trots alla mina vagnar så har jag hittills aldrig *peppar peppar* råkat ut för en punka och då har jag säkert haft 15 vagnar med lufthjul iaf.
    Du är lycklig du! Vi fick tre punkteringar på vår nya P&T de första tre veckorna! Men nu har det varit punkteringsfritt ett par veckor....
  • fenurila K o L t

Ang. regnskyddet var väl e3 något mindre än SP:n (har för mig att det var så)

v.34 bara 6 veckor kvar
  • Kryckan

Någon skrev här tidigare att de olika modellerna inte kunde använda varandras dubbla uv-skydd.
    Men sedan var det någon annan som hade provat i butik och att det funkade. Nu vet jag inte åt vilket håll det var men misstänker att det var ett skydd avsett för e3 som passade på sport. Bäst är väl att kolla med tillverkare/återförsäljare. Om ingen här har testat då. Den som testade uv-skyddet kanske kan skriva igen hur det var?!

Om uv-skyddet passar tycker man att regnskyddet också ska funka i alla fall.

• Asereht
    Kryckan skrev 2007-06-28 10:11:20 följande:
    Någon skrev här tidigare att de olika modellerna inte kunde använda varandras dubbla uv-skydd. Men sedan var det någon annan som hade provat i butik och att det funkade. Nu vet jag inte åt vilket håll det var men misstänker att det var ett skydd avsett för e3 som passade på sport. Bäst är väl att kolla med tillverkare/återförsäljare. Om ingen här har testat då. Den som testade uv-skyddet kanske kan skriva igen hur det var?!Om uv-skyddet passar tycker man att regnskyddet också ska funka i alla fall.
    Det värsta är ju att åf sällan vet, så man måste komma över båda modellerna och prova för att få svar som verkligen stämmer.

Det upptäckte vi ju när alla åf påstod att nya syskonsitsen inte passar på E3. Det skulle ju vara helt andra fästen osv. Men sen så visade det sig ju att det är identiska fästen och att den passar utmärkt (en tjej som hängde tidigare i tråden testade med sin kompis syskonsits). Sen att P&T inte "rekommenderar" det är en annan sak.
  • Kryckan
    Asereht skrev 2007-06-28 10:19:40 följande:
    Det värsta är ju att åf sällan vet, så man måste komma över båda modellerna och prova för att få svar som verkligen stämmer. Det upptäckte vi ju när alla åf påstod att nya syskonsitsen inte passar på E3. Det skulle ju vara helt andra fästen osv. Men sen så visade det sig ju att det är identiska fästen och att den passar utmärkt (en tjej som hängde tidigare i tråden testade med sin kompis syskonsits). Sen att P&T inte "rekommenderar" det är en annan sak.
    Ja och tillverkaren vill väl att man ska köpa det nyaste och inte kombinera nya delar till gamla vagnen... såklart!

Än så länge har de ju e3-grejjer i butikerna så har man en sport kan man ju ta med vagnen till affär och prova med e3-tillbehör.

Än så länge verkar dock sport inte kommit in så mycket i butikerna. Här i Uppsala har Babyland fått in sport (de hade blå camo) men tillbehör såsom uv-skydd och regnskydd måste beställas hem (sist jag var dit i alla fall). Måste ringa dem förresten och beställa hem uv-skyddet, vore skönt att ha till semestern på Öland!
  • nina1977

JAg har provat uvskyddet till e3 på min vagn, Fram passade det alldeles umärkt, men bakstycket är för långt och kardborrebanden sitter på fel ställen. Nu har jag beställt ett vanligt enkelt uv-skydd på barnens hus, så jag hoppas det kommer snart. Sen ska jag sy ett eget vindskydd till baksidan av vagnen, för jag gillar inte plasten. Ska göra ett i samma färg som mina dynor ska vara i... om jag nu orkar sy dom nån gång

• Asereht
    nina1977 skrev 2007-06-28 10:42:45 följande:
    JAg har provat uvskyddet till e3 på min vagn, Fram passade det alldeles umärkt, men bakstycket är för långt och kardborrebanden sitter på fel ställen. Nu har jag beställt ett vanligt enkelt uv-skydd på barnens hus, så jag hoppas det kommer snart. Sen ska jag sy ett eget vindskydd till baksidan av vagnen, för jag gillar inte plasten. Ska göra ett i samma färg som mina dynor ska vara i... om jag nu orkar sy dom nån gång
    Vad bra att du testat så vi vet.

Så E3:ans uv-skydd är lite för stort för SP och fästen på fel ställen då kan vi väl anta att SP:s uv-skydd kommer att vara lite för litet för E3 och fästen på fel ställen då.

Jag har också tänkt hur länge som helst att sy nåt till öppningen bak men kommer mig aldrig för (det finns ju roligare saker att sy) + att jag helst vill ha något nät av något slag. Ska försöka komma ihåg det nästa gång jag är på tygaffären men ajg brukar bli uppslukad av alla "dyntyger".

Sitter just nu (när jag inte skriver här då) och nålar kantband så fingrarna blöder (faktiskt, jag stack mig rätt rejält i fingret). Så snart finns ännu ett set dynor till beskådande i galleriet.
    Kryckan skrev 2007-06-28 10:25:25 följande:
    Ja och tillverkaren vill väl att man ska köpa det nyaste och inte kombinera nya delar till gamla vagnen... såklart!Än så länge har de ju e3-grejjer i butikerna så har man en sport kan man ju ta med vagnen till affär och prova med e3-tillbehör. Än så länge verkar dock sport inte kommit in så mycket i butikerna. Här i Uppsala har Babyland fått in sport (de hade blå camo) men tillbehör såsom uv-skydd och regnskydd måste beställas hem (sist jag var dit i alla fall). Måste ringa dem förresten och beställa hem uv-skyddet, vore skönt att ha till semestern på Öland!
    Ja tillverkarna vill ju att man uppdaterar och köper allt nytt förstås. Det var någon som mailade P&T i frågan och de "rekommenderade inte" att man använde sp syskonsits på e3 men som sagt den passar utmärkt. Var ju inte helt förvånande att dom svarade så heller. Däremot kan jag förstå att om det blir skador på chassit eller liknande så gällr inte garantin om man själv kombinerat nya och gamla modellen men det är ju en annan fråga. Syskonsits och vagn kan ju reklameras var för sig mot kvitto.

Tjejen som testade kollade även om endast kldseln funkade på E3 ramen till syskonsitsen och det gjorde den men man kunde bara använda ena läget då sp:ns syskonsits ju inte har det två olika höjdlägena på klädseln.

Tyvärr så har de inte böjrat sälja lösa klädslar/klädseldelar till SP än annars hade det ju varit liiite billigare. Jag tänkte faktiskt själv köpa nya syskonsitsen tills jag upptäckte att min grabb som nu är 79 cm inte skulle ha så mkt användning för den. För mkt pengar och för kort användningstid helt enkelt men hade han varit yngre och jag hade vetat att han skulle växa så sakta som han gör så hade jag slagit till direkt!
  • nina1977

Min långa 1½ åring är 88 lång och får inte plats under sufletten i syskonsitsen men det går väl ändå, huvudsaken att jag kan köra två ungar i den Har emmaljungan kvar ifall jag vill använda den vagnen nån gång, längesen jag körde den, så den känns väl tung som en ångvält nu Sen kommer ju hon sitta i den huvudsätet så då blir det bra

Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6