• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • Asereht
    Nanna80 skrev 2007-06-28 23:03:18 följande:
    Hej!Har bestämt mig för en P&T, men vet inte än om det blir en begagnad eller om det blir en ny. I min barnvagnsbutik kan de ingenting om vagnen & de visste inte ens vilka ändringar som var gjorda på den nya... Så jag passar på att fråga er här inne: De har inte fått in sporten än, & visste inte när de skulle få den heller.  Jag vill köpa NU, & kan tänka mig att köpa e3:an, men behöver syskonsitsen i september & skulle vilja ha den nya där man kan fälla även den sitsen något - funkar det att köpa syskonsisten till Sporten att sätta på e3:an???? Köper jag e:3an skulle jag få 1000 kr rabatt nämligen...Har alla ni andra sporten eller får e3:an hänga kvar? Skulle vilja ha en sprillans ny vagn men med alla tillbehören blir det ju så dyrt & jag tror egentligen inte att vi kommer använda vagnen så himla mkt så en e3:a skulle nog duga....I övrigt gäller det bara att övertala sambon att köpa vagnen innan vi fått de andra 2 sålda... Fast å andra sidan, inte frågar han mig om han får köpa en ny cross/bil etc innan han byter eller sålt iväg någon annan så det är väl bara att köpa antar jag /Sandra
    Sportens syskonsits passar på E3, vi har haft en tjej här i tråden som provat. Trots att alla åf som blev tillfrågade sa att den iiiiinte funkade, helt andra fästen. Visade sig vara precis samma fästen och anordningar, Däremot rekommenderar inte P&T att man gör så (enligt förfrågan via mail om det går). Frågan är om det är för att de vill att man köper den gamla eller av annan anledning. En fråga som kom upp här var att vagnens tyngdpunkt skulle förändras men med den minimala lutning som ändå är så tvivlar jag starkt med tanke på hur svårtippad bakåt min är iaf. Hade jag haft en mindre minsting än jag har så hade jag köpt till SP:s syskonsits och testat. Höll på att göra det tills jag insåg att minstingen var för stor för att kunna nyttja lutningen.

Jag har E3:an. Köpte den i feb (min senaste). Valde den trots att Sp var på gång in och jag kunde ha köpt en sån. Jag har haft E3 innan och varit jättenöjd med den. Det enda som Sp hade som ajg verkligen var intresserad av var själva lutningen på syskonsitsen. Det vikbara handtaget och de andra småsakerna (inga direkta användarmässiga skillnader) gjorde varken från eller till coh E3 låg ju bättre i pris så jag körde på mitt redan väl beprövade koncept som jag varit nöjd med hittills. Jag är fortfarande nöjd.

Ska du köpa så köp hellre ny än begagnad. Du får ju en helt ny från UK till priset för en begagnad på blocket här hemma. Jag hade tänkt sälja min till förmån för en sulky men har bestämt mig för att avvakta. Dels så vill jag testa sulkyn ordentligt först och känna att iv inte gör en miss och dels så känner jag att vi hellre har den ett tag till och droppar priset lite mer sen när vi säljer den. Om du inte hittar en med vrakpris vill säga för då är det bara att tuta och köra!
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Asereht
    3e på g skrev 2007-06-28 23:15:39 följande:
    Asereht, maila dem så ordnar de nog det. De är supergulliga. Annars tror jag du hittar ett mobilnummer under kontakt så du kan ringa dem imorgon. förvånar mig inte om du får en liten present för att du fått strul (det vet jag ju inte men de brukar vara lite åt det hållet )johi, Ja jag måste ju peta in ett besök där på lördag
    Ja, jag tänkte att jag kollar det imorgon. Låter bra att de brukar vara bra att ha med att göra.
  • Kryckan
    Nanna80 skrev 2007-06-28 23:03:18 följande:
    Hej!Har bestämt mig för en P&T, men vet inte än om det blir en begagnad eller om det blir en ny. I min barnvagnsbutik kan de ingenting om vagnen & de visste inte ens vilka ändringar som var gjorda på den nya... Så jag passar på att fråga er här inne: De har inte fått in sporten än, & visste inte när de skulle få den heller.  Jag vill köpa NU, & kan tänka mig att köpa e3:an, men behöver syskonsitsen i september & skulle vilja ha den nya där man kan fälla även den sitsen något - funkar det att köpa syskonsisten till Sporten att sätta på e3:an???? Köper jag e:3an skulle jag få 1000 kr rabatt nämligen...Har alla ni andra sporten eller får e3:an hänga kvar? Skulle vilja ha en sprillans ny vagn men med alla tillbehören blir det ju så dyrt & jag tror egentligen inte att vi kommer använda vagnen så himla mkt så en e3:a skulle nog duga....I övrigt gäller det bara att övertala sambon att köpa vagnen innan vi fått de andra 2 sålda... Fast å andra sidan, inte frågar han mig om han får köpa en ny cross/bil etc innan han byter eller sålt iväg någon annan så det är väl bara att köpa antar jag /Sandra
    Om du går tillbaka bara någon sida här så har det precis skrivits om det att P&T sport syskonsits funkar på e3. Det är inget som tillverkaren rekommenderar, men som Asereht skrev tidigare är det ju inget man behöver påpeka för dem om man får problem och måste reklammera nåt.
    Så det ska tydligen funkar med sport-sits på e3.
    De flesta här har nog sport, men flera har e3 och är mycket nöjda med sina vagnar!

Själv har jag en sport, beställde från England via nätet (Peppermint) och fick den på så vis rejält billigare mot att köpa här hemma i butik. Lyckades pricka in en rabatt-period (i maj)också så det blev ännu mer förmånligt. Men är som sagt billigare att köpa via nätet från utlandet. Men det är inte alla som gillar att handla så såklart.

Om sambon shoppar motorfordon hej vilt så tycker jag att du får köpa barnvagnar som du vill, det ska ju vara rättvist!
  • Kryckan

Hehe Asereht hann först så mitt inlägg är lite repris bara

• Asereht

För inte så länge sedan hade nästan alla i då existerande P&T tråden E3 vagnar (V1 och V2) men folk tenderar att lämna tråden när de väl har köpt sina vagnar utom jag då som är vagnoman. Så för tillfället är SP ägarna majoritet här eftersom det är den nyaste på marknaden och folk oftast brukar välja den nyare produkten om de inte är som jag, nöjd med den tidigare.

• Lokatt

Asereht: Jag är kvar även om jag inte pratar lika mycket
    and i loove my e3

• Asereht

Om någon här bor i Malmö så kan jag tipsa om att Mammashop har lagerutförsäljning  lördag och söndag 10 - 15. Barnkläder, mammakläder mm. 30-70% rabatt.

• Lovisas mamma

god morgon! är det någon som vet vad issue nr betyder? jag försöker beställa från peppermint men det är något som jag skriver fel på för beställningen går inte igenon..

• Ulrika22

issue betyder väl "problem" eller det beror väl på i vilket sammanhang det står med i.

Sen ang pump, tänkte varmt rekomendera en pump från clas ohlsson.  Den heter "Zefal" multisport pump och den funkade alldeles perfekt för att pumpa däcken, den kosta runt 50 lappen enligt sambon

Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6