• Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Clis

Nej, de är nog vanligt att dom mestadels sover och samlar krafter inför kommande förlossning. Ha du visat henne någon bolåda? Jag hade ju en till Lilo, men hon va inte alls intresserad av den. Förrän imorse då hon skulle föda, då gick hon direkt dit och lade sig. Ha fast bolådan i sängen, för hon vill säkert vara nära dig!

Oh, snacka om att vara nära förlossningen.. Ovanför huvudet! Kul!

• Lusthan

Jo jag har en låda vid sängen, men hon tittar bara in ibland. Skulle hon få bestämma så skulle hon föda i en väska om jag känner henne rätt. Men jag har inte gjort klart lådan än riktigt heller så vi får se hur det blir sen.

Nu sov ju jag under tiden hon fick ungarna men jag vaknade nog när hon precis hade klämt ut den sista. Hon tvättade de och hela kudden var blodig. Jag minns inte riktigt, men jag tror ändå att hon lyckades undvika mitt hår.

Idag har hon på morgonen legat och myst medan jag har borstat henne på magen med en mjuk borste. Hon njöt riktigt ordentligt gosgumman.

• bettyboop1

min katt ska ha vilken dag som helst,men hur märker man att det liksom är dax? hon ligger ner jättemycket o äter asmycket:)ska jag sluta släppa ut henne ifall hon skulle föda ungarna ute,fast det kanske inte är så vanligt att dom gör det? hjälp mig med mina funderingar....

• Lusthan

Nu är min katt bara innekatt, men de brukar få vara ute på balkongen ganska ofta. Hon har cirka två veckor kvar men har nästan slutat gå ut på balkongen nu. Skulle hon gå ute mer än bara på balkongen så skulle nog jag sluta släppa ut henne i alla fall sista veckan tror jag.

Svea är också jätteslö här hemma, hon ligger och äter får nå ryck ibland och leker med de andra katterna men inte lika mycket som innan. Hon är tjock men inte jättetjock ännu.

Jag tror att du märker på din hona när hon börjar boa, antingen där du har gjort iordning för henne eller någonannanstans. Du kan ju gå genom länkarna som finns tidigare i tråden där står det mycket fakta. Jag har försökt att lusläsa sidorna när jag har haft tid. Mycket nyttig information har jag fått.

Du kan ju berätta sen när du fått ungar. Clis här ovan har fått kissebebisar under trådens gång. Jag väntar fortfarande med spänning på att det börjar bli dags här hemma.

• Clis

bettyboop
    Ja, du märker helt enkelt! Lilo blev jätte gosig och ville vara nära mig hela tiden presic före det va dags. Hon är också utekatt, men ville inte alls gå ut just dagarna innan hon sku föda. Jag va också ganska nervös, men de gick jätte bra!

Mina ungar kom igår! Va såå kul!

• bettyboop1

min katt har nästan aldrig varit kelig så där att hon kommer o lägger sig hos mig osv,igår kväll skulle hon promt ligga raklång över mig o bli smekt över magen o hon flåsade så där med öppen mun:) det såg ut som att hon hade det jobbigt....inte kan det vara långt kver nu...jag längtar såååååå. tillägger att hon är mer rund än avlång nu:))o att hon ska vara precis där jag är hela tiden nu..

• Lusthan

oh, ja man kan ju hoppas att det kommer så gosiga kissebebisar snart för dig också.

Det jag är lite orolig över är att vi har tre katter här hemma, Felix (pappan till ungarna), Svea (hon som ska få ugar) och Asta en kattunge på cirka nio månader. Hur funkar det med hankatter och kattungar? Och hur ska det gå med Asta som anser Svea vara sin mamma, kan hon bli svartsjuk och bita ihjäl ungarna?

Vi har funderat över att göra oss av med Asta på nå vis då hon inte funkar med oss särskilt bra, hon är jätterädd och tyr sig hellre till Svea. Men nu verkar det som att Svea stöter bort henne och då börjar hon ty sig till min sambo istället så hon blir nog kanske kvar ändå. Men tänk om hon är elak mot ungarna, vi kan ju inte passa de hela dygnet runt... Är det någon som har erfarenhet av nå liknande?

• Clis

bettyboop
    Oj, de låter som om hon hade värkar igår då! Dom brukar ju ligga och flåsa med munnen öppen då! Hur ha det gått? De måste ju ha kommit bebisar nu??

Lusthan
    Ingen aning om hur hankatter brukar reagera på kattungar. Men om du är orolig kanske du kan stänga in kattmamman och ungarna någonstans sen? Så dom får vara ifred åtminstånde i början?
    Va tråkigt att det inte fungerar med Asta. Slött att behöva göra sig av med en familjemedlem. Hoppas att de löser sig!

• Lusthan

Jo det kanske man kan göra men det känns ju lite trist ändå. Får se hur han reagerar och sen kan man ju stänga in de varje gång man åker hemifrån och inte kan ha koll.

Asta däremot är det lite knepigare med eftersom jag inte riktigt litar på henne och hon inte litar på oss. Vill inte göra oss av med henne eftersom hon är en så pass fin katt, men hon är lite för avvaktande och behöver nog vara ensamkatt hos några som har tid med henne och är väldigt tålmodiga...

Nä jag hoppas att det inte ska vara nå större problem med katterna och kattungarna.

• bettyboop1

hej! ska bara meddela att det ännu inte har kommit några småttingar,nu ska vi iväg o käka middag så jag hoppas hon håller på sig tills vi kommer hem i alla fall....

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses