• Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Lusthan

Janna, jag kunde inte låta bli att kolla in er hemsida. Jag gillar den och era kissekatter är så fina.

• hatemachine

Min katt fick ungar första gången inomhus, det var bara två stycken. Märkte tydligt att hon skulle föda och allt gick jättebra.

Andra gången fick hon utomhus, märktes genom att hon kom tillbaka pinnsmal och sen gick ut fort igen. Den gången hade hon fått hela SEX ungar! Hittade bara på 5 av dem dock, efter ca 3 veckor. Den kvarvarande är förvildad i grannens lada numera, så den får väl vara det.

Tredje gången gillt för två veckor sedan. Fem stycken knyten blev det i vårat sovrum.

14 kattungar för en kisse på 2 år det är väl inte så illa pinkat..???

• Lusthan

Hatemachine: Oj det var en kisse i farten. Själv ska vi få vår första kull både katten och jag så jag är ganska nervis...

• Janna84

Jag har inte orkat leta fram förlossningsberättelserna än. Får se om jag är lite piggare imorgon...

Lusthan skrev 2007-05-18 18:53:10 följande:
    Janna, jag kunde inte låta bli att kolla in er hemsida. Jag gillar den och era kissekatter är så fina.
    Tack! Den är rätt gammal nu men jag orkar inte göra någon ny. Tycker det är nog jobbigt att uppdatera den med jämna mellanrum

hatemachine: Tre kullar på två år låter lite väl hårt faktiskt...
    Gravid i vecka 29
  • Lusthan

ingen fara, jag hittade en förlossningsberättelse på din hemsida som jag läste. någon gång i framtiden har jag tänkt köpa en raskatt när jag är rik och har pengar och plats för fler katter... det börjar kännas lite trångt som det är nu när alla är innekatter.

uppfödning är jag också intresserad utav men inte heller i nuläget. vi börjar med den kull jag får nu så får vi se vart det för mig någonstans..

• Clis

Jag är också intresserad av att börja med kattuppfödning. Men inte heller just nu. Utan planerar att börja om några år.

Lusthan
    Hur går det? Inga bebisar ännu?

• Lusthan

Inga kissebebisar än, vi är inne på sista veckan nu så nu antar jag att det kan hända när som helst. Spännande.

Just nu så tjockar hon bara på  sig och går runt och kräks lite då och då. Hur går det med dina ungar?

• Janna84

Får man vara nyfiken och fråga om det är någon särskild ras ni intresserar er för inför framtiden? Själv föder jag ju upp europé men jag är även lite sugen på maine coon och några andra raser. Får se om vi utökar katteriet i framtiden när vi bor i hus.

Lusthan det låter inte alls bra att hon kräks. Det är inte alls vanligt på dräktiga honkatter och risken är stor att hon får vätskebrist. Jag tycker du ska kontakta en veterinär och rådfråga vad du ska göra. Vad äter honan för foder? Om hon bara äter torrfoder borde hon även få lite blötmat för att få i sig mer vätska.

Gravid i vecka 29
  • Hella78

hallå jag ska få kattungar i slutet av den här veckan om jag räknat rätt båda mina  tjejer ska ha inom loppet av två veckor

• Lusthan

Hon har kräkits två gånger än så länge, trodde inte att det var någon fara... När jag ändå ska ringa och prata med en veterinär så kanske jag ska fråga om det också. Hon dricker mycket vatten, äter torrfoder och blötmat läste även någonstanns att de kunde få fil eller gräddfil vilket hon också äter och kattungemat så jag hoppas att hon inte får vätskebrist. Ute i solen är hon nästan inte heller och sol, ja det har vi ju tyvärr inte haft på ett bra tag. Men jag ska ta och prata med veterinär... Det är lika bra, nu blev jag ju orolig.

Några raser som jag är nyfiken på är abessinier eftersom hanen har en liten del av den rasen i sig eller kanske somali eller helig birma. Har på senare tid även börjat tycka att siameskatter är charmiga, särskilt eftersom vår Svea såg ut som en sådan när hon var kattunge. Dock inte idag förutom att hon fortfarande kan tyckas ha lite stora öron ibland. Hehe.

Hella: Min ska också ha i slutet av denna veckan. Blir intressant och se om vi räknat rätt.

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses