• Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Janna84

Jag har faktiskt några kattförlossningar men inte på den här datorn. Postar dem lite senare om jag hittar igen dem. Ett tips är iaf att låta förlossningen ta sin tid så länge honan är lugn och sansad. Jag har flera gånger läst att man ska åka in om ingen unge kommit ut inom 30-60 minuter med regelbundna kraftiga värkar men det är väldigt överdrivet. I min näst senaste kull hade honan värkar var tredje minut under hela dagen men ungarna kom inte förrän till kvällen. Slemproppen gick redan på morgonen dagen innan då det även kom lite färskt blod. Nu hade vi 17 mil till närmaste öppna djursjukhus (ungarna kom på söndag kväll) så vi hade kanske agerat annorlunda om det var en kortare körsträcka. Men eftersom honan höll sig lugn så gjorde även jag det även om det var lite svettigt under några timmar.

Gravid i vecka 28
  • Janna84

Snabb sammanfattning
    Slempropp och färskt blod på lördag morgon
    Regelbundna, väl synliga, värkar på söndag morgon
    Bebisarna kom på söndag kväll

Gravid i vecka 28
  • Janna84

Om man vet när honan blev parad så kan man räkna ut ungefärligt förlossningsdatum utifrån det. Räkna i annat fall från honans andra eller tredje löpdag. Om man även missat att anteckna det kan man utgå från när man känner fosterrörelser. Man brukar känna fosterrörelser ungefär tre veckor innan ungarnas ankomst.

Gravid i vecka 28
  • Janna84

Oj, vad jag bombarderar med inlägg nu

En hona är dräktig i ungefär 62-68 dagar med ett genomsnitt på 65 dagar.

Gravid i vecka 28
  • Lusthan

Oh ännu fler som ska ha kissebebisar. Min hane är en blandning mellan skogskatt, Abbessinier och huskatt och honan är huskatt. Det ska bli intressant att se hur ungarna kommer att bli. Jag vet inte riktigt hur man märker på kissen, men jag antar att man märker det bara på henne. Min orkar knappt sitta och tvätta sig längre, hon ligger istället hela tiden. Sover gör hon också nästan hela tiden och äter. Även hon börjar att bli så tjock att hon nästan spricker och hon har lite mindre än två veckor kvar ungefär beroende på vilken dag ungarna kommer. Jag har även kunnat känna bebisarna sen förra veckan ungefär så det där med tre veckor innan de kommer det stämmer nog ganska väl. Just nu så känner jag de nästan varje gång jag känner på magen och dessutom kan jag känna formen efter en unge. Det ska bli intressant om det kommer bli möjligt att känna ungefär hur många ungar som ligger där i lilla (stora...) magen.

Bettyboop: Nä jag hoppas att jag slipper det också... Då köper jag det inte med en gång utan väntar tills jag märker hur många det blir och hur det går.

• Lusthan

Janna84: Såg att du ska få bebis själv i augusti, en kompis till mig ska få då också. Det tyckte jag var lite kul.

• Lalja

Hej, hej... min duktiga katt fick fem fina ungar i natt. Första för både henne och mig! Sååå kul. Ville bara berätta det...är så glad
    (bild finns i mitt galleri om ni vill se)

• Lusthan

Hej Lajla vilka söta kissebebisar ni har fått och vilken tjockis mamman var innan ungarna kom. Häftigt.

• Lalja

Ja, visst är dom söta.. kan inte slita mej från dom Hoppas allt går bra med din katt oxå.. dom sista veckorna är seeega... man vill ju bara att dom skall komma ut!

• Lusthan

jag väntar och väntar, nu är vi inne på sista veckan här och det känns lite trögt. hon gör inte mycket mer än att bli tjockare.

men något jag tycker är läskigt är att hon fortfarande är lika våghalsig som innan. hon hoppar upp på bokhyllan och ska självklart ner en annan väg där hon hoppar hela vägen. förhoppningsvis inga problem med det egentligen eftersom hon gör det och verkar anse sig själv klara det också, men det är ändå ganska läskigt att hon gör så tycker jag. man blir ju lite mer rädd om den där magen och alla ungarna i den...

jag hoppas hoppas hoppas att de kommer snart.

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses