• Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Bondbruden

Min "lilla" katt födde i mitt knä. Hon var bara 7,5 månader gammal, jag hade verkligen inte trott att hon skulle börja löpa den sommaren (hon är född i mars) men i augusti försvann hon ett par dagar...

Dagen då kattungarna föddes så var jag för en gångs skull hemma från universitetsstudierna, skulle läsa hemma. Hon ville vara i mitt knä hela tiden. Efter ett tag började hon bli lite orolig och trampade omkring. Då hämtade jag kattkorgen och lade i ett gammalt lakan i. Det var bra att ha det där, för sedan när hon krystade ut ungarna så bajsade hon också endel, bra att kunna vika bort det.

De flesta katter klarar allt utan problem, det är vi människor som oroar oss, oftast i onödan. Jag trodde bla att det var fler kattungar (tyckte jag kände något i magen) och oroade mig för att ungarna inte skulle få di ordentligt. Men allt gick bra. Det var en mycket fin upplevelse, att hon hade förtroende för mig nog att föda i mitt knä.

• lyck

Hej!
    Jag vaknade av att min katt hade börjat sin förlossning. Hon låg då i min säng. Jag försökte gå därifrån (hade läst att de vill vara ifred) men då hoppade hon efter mig (ajaj helt öppen...) jag gick och lade mig igen, lade en handduk under henne och sen kom första ungen. Ska erkänna att själv somnade jag till så jag märkte aldrig när moderkakan kom. Tre ungar fick hon i alla fall.

• Janna84

Ingen av mina katter har velat föda själva. En hona väntade tom in mig. Min mamma hade varit kattvakt under dagen och ringt mig på jobbet helt hysterisk eftersom hon märkte att något var på gång. När jag kom hem fick jag gå in i förlossningsrummet på en gång och då satte förlossningen igång på riktigt.

I den kullen som tog sån tid (den jag nämnde från början) så blev min hona helt hysterisk när jag lämnade rummet. Som tur var hade jag en kompis på besök som kunde passa henne när jag gick för att fixa mat eller gå på toa. Sweety är nämligen otroligt duktig på att öppna dörrar och jag vill inte att en födande hona ska vara ute med de andra katterna.

Handduk rekommenderas för övrigt inte. Kattungarna kan nämligen inte dra in sina klor så de fastnar lätt i de små öglorna. Bomullslakan är det bästa. Lägg många lager för det kommer bli kladdigt! Jag har samlat på mig en massa gamla örngott som jag brukar ta bort allteftersom. I slutändan får man ändå alltid bädda om men det är bra om man kan hålla det någorlunda fräscht iaf.

Det var förresten inte meningen att skrämma upp dig men eftersom katter lätt blir uttorkade i vanliga fall så ska man hålla extra koll på en dräktig hona.

Gravid i vecka 29
  • Lusthan

Hmm, tänk att jag har läst det där om handduk och ändå så är det det som ligger i lådan just nu. Tänkte i och för sig inte ha det sen när förlossningen är klar utan bara under själva förlossningen, men jag kanske ska ta bort de ändå... Lägg in något annat istället.

Okej, ja men då kanske jag inte behöver oroa mig för vatten och blötmat får hon mycket utav och spyr gör hon ju inte hela dagarna. Men jag ska hålla lite koll på henne så att jag märker om hon mår dåligt vilket jag borde göra ganska lätt tycker man ju. Det är väl bara att dra katten lite i nackskinnet för att se om hon börjar bli uttorkad? Jag vet att man kan göra så med hundar och det ska väl märkas på nosen också har jag för mig...?

Annars så väntar jag med spänd förväntan. Hoppas dock att hon väcker mig om jag sover så att jag får vara med och inte missar allt det "roliga". Ja och att hon inte föder på mig när jag sover. Det skulle inte heller förvåna mig, men jobbigt att tvätta alla sängkläder efteråt när jag ändå har fixat en låda åt henne... Hehe.

Känner man tydligt om det är några ungar kvar?

• Janna84

Ja, du bör nog byta ut handduken för kattungarna kommer fastna på en gång och kommer därför få svårt när de ska kravla sig fram för att börja dia. Det är förresten bra om ungarna tar spene så snabbt som möjligt eftersom det gör så att honans värkar fortsätter hålla igång.

I nackskinnet kan du iaf kontrollera vätskebalansen. Nosen ska ju alltid vara rätt torr på katter men det kan nog stämma på hundar.

Mina honor har tjutit så att det inte går att sova. Verkligen skrikit mamma, mamma, mamma och krypit upp i sängen och verkligen sett till att jag vaknat så du behöver nog inte oroa dig Min första hona bestämde sig för att föda i sängen men då släpade jag upp bolådan dit. Då blev både hon och jag nöjd med lösningen. Sedan var det lätt att flytta ner bolådan när hela förlossningen var avklarad. Risken är annars att honorna börjar flytta runt ungarna. Så försök styra honan så att hon föder i bolådan.

Om du reser upp honan (och tro mig hon kommer vara motvillig!) så kan du lätt känna skillnad på ungar, stora ljuvrer och inälvor. Om honan ligger ner kan det däremot vara svårt att skilja allt åt. Ofta får honan några eftervärkar även efter att sista ungen och moderkakan kommit ut. Jag har flera gånger blivit lurad och vakat i ett par extra timmar.

Gravid i vecka 29
  • Clis

Janna84
    Vad roligt med uppfödning! Det är min dröm att kunna starta en uppfödning en vacker dag. Om några år kanske. Är speciellt intresserad av Birma, Devon O Cornish Rex och Snowshoe.

• Lusthan

Hmm, jag ska se efter om det finns nå gamla örngott jag kan använda. Jag vill ju inte bli tvungen att försöka pilla loss kattungar från handdukar. Kan ju bli lite krångligt.

Börjar fundera på om det inte är dags snart för henne. Det känns som att hon är rastlös. Hon vankar fram och tillbaka och beter sig inte riktigt som hon brukar göra. Emellanåt följer hon efter mig också, inte hela tiden dock. Men det är några dagar kvar om jag har räknat rätt. Man ser lite olika siffror beroende på var man tittar och har hon inte blivit parad innan vi såg det (och det tror jag inte, de är inte särskilt diskreta våra katter. Felix försöker göka på henne på mig när jag ligger och sover. Kanske en dröm om en trekant med Svea och mig vad vet jag...) så ska dag 63 vara på Lördag. Men sen har jag hört så många olika siffror så ungarna kan ju lika gärna komma i mitten av nästa vecka. Vi får se vad som händer. Just nu skulle det vara skönt om det blev klart i helgen så att jag kan fokusera på det sista på universitetet och sen spendera all min energi på de små trollen.

• bettyboop1

mina kattungar är en vecka nu,o dom blir snabbt större,ni skrev att det var blodigt o så vid förlossningen men det gäller inte min hona i alla fall,bägge gångerna har det nästan inte kommit något blod alls(förvånad själv faktiskt)..dom är sååååå söta dom små liven o kattmamman är jätteduktig. lycka till ni andra.

• Lusthan

oh en hel vecka, ja jag väntar fortfarande på att jag ska märka av att det är dags för min lilla prinsessa. eller lilla och lilla... hon är ganska stor faktiskt, i alla fall på mitten...

det känns som hennes ljuver börjar svullna upp eller nått, eller svullna är nog fel ord. det känns som att de börjar fyllas med mjölk kanske. jag vet inte. var så liten när vi fick kattungar hemma så jag känner mig lite osäker på vad det kan vara.

• babyassistans

hej där, jag har en katt som föder nu och det kommer ut en svans och en tass först. är det okej eller behöver vi ringa vetrinären?

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses