• Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Clis

bettyboop
    Inte ännu?? Va tusan! Jag är ju otålig ju

Lusthan
    Jo, men att stänga in dom när du far hemifrån va ju en bra ide!
    Ja, om det skulle vara "lättast" för Asta så är de bäst att göra så! Lycka till med det!

• bettyboop1

hej! ännu inga småttingar,hon bara sover o sover.......:)i natt hittade jag inte katterna någonstans (har två) o tänkte att nu attans har hon lagt sig någonstans o jag letade o letade..det sjuka var att min sambo hade låst kattluckan igår efter att honan gått ut så jag gick o kände på den igen o den var öppen igen,,,,,,,,,,,,????????? vi fattade ingenting,så har vi stått o kollat i smyg på våran minsting(busiga katten) o han liksom lirkar upp låset genom att krafsa på den tills den åker upp... Honan är skitglad för då passar hon på att smita ut,så 4 i morse var jag ute o letade efter henne o hittade henne:) nu ska vi ställa något för luckan,har aldrig varit med om maken till konstigare katt.

• Lusthan

Mmm, jo vi får se hur det blir här. Hon tyr sig mer och mer till min sambo och tycker om sonen också. Det är bara mig och främmande människor som hon är rädd för. Vi får avvakta och se, det är ju ändå sambons katt så jag vill inte bestämma åt honom.

Annars så rullar det på här Svea äter som en gris och sover som en stock, för att inte tala om hur hon spinner när man borstar henne på magen. Tjockar på sig gör hon också, svårt att tro att hon verkligen kan bli tjockare.

Bettyboop: Vilka busiga katter ni har. Hos pappa har de en katt som kan öppna fönster och Svea spolar på toaletten. Lite läskigt när man vet att ingen är där, men det är charmigt på sätt och vis att de har sina egenheter.

• bettyboop1

spolar hon på toan...ha ha en sån katt vill jag ha:)

• Lusthan

jo hon spolar på toaletten efter det att hon varit på lådan och gjort något. skumt beteende det där men det är medvetet har vi kunnat konstatera efter att ha spanat på henne ett par gånger. lite sjukt, men ganska kul. :)  kanske skulle man lära henne gå på toa och spola efter sig. men då måste vi träna de andra också och felix klantskallen skulle väl ramla ner i toaletten om han försökte så det är nog inte värt det. hehe.

• Lusthan

Satt och kollade på dina bilder igen Clis och de är sååå söta ungarna.

• Clis

Lusthan
    Javisst är dom söta! Om den med mest vitt är en hona så ska den bo kvar här
    Katt som spolar?? Haha.. Guu va roligt! Vill jag också ha!

BettyBoop
    Nämen vilken smart katt du har, som kan öppna kattluckan!
    Men inte allt för praktiskt kanske.. Hoppas att han inte är så smart att han kommer förbi det ni sätter för luckan..

Nu tycker jag faktiskt att era katter ska klämma ut sina ungar!
    Jag är ju otålig ju!

• Lusthan

Min kisse får du nog tyvärr vänta på, hon har cirka två veckor kvar. Jag är jätteotålig jag också. Chansen är nog större att Bettyboop får sina ungar innan min...

Katter verkar vara riktigt smarta varelser, tar sig ut genom stängda kattluckor och fönster, spolar på toaletten, jag har även hört talas om en katt som brukade ge sina ungar kattmat genom att hoppa upp på diskbänken och öppna en öppnad kattburk med nå lock på och sen gräva fram det och putta ner det på golvet så att de kunde äta så mycket de ville.

De verkar ju inte vara de mest korkade djuren direkt... Även om man kan fundera över om så är fallet som till exempel när vår Felix markerade häromdagen på sonens täcke i sängen. Hör tack och lov inte till vanligheterna men man kan ju inte låta bli att bli lite förbannad på honom.

• Lusthan

Inatt drömde jag den mest sjuka drömmen att min son kom med en låda som Svea stod i och började få ungar. När hon var klar så kunde vi räkna till 13 ungar. Alla var friska och krya utom två stycken som var lite vanskapta. Det kändes sjukt.

Jag tror att jag är riktigt nervös inför att ungarna ska komma.

• bettyboop1

tralla lalla la.......här är det nyss 5 småttingar födda...sååååå söta,fick dock hjälpa den sista lite samt att klippa navelsträngen,nästan inge blod alls eller något annat otrevligt..vill mamman vara själv nu med sina små eller stör man om man sitter brevid o tittar...kan inte låta bli ju.

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses