• Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Clis

babyassistans
    Det lär ska vara ganska vanligt att dom kommer med rumpan före. Mina gjorde också det. Och allt gick fint! Har du långt till veterinär ifall det går illa?
    Om du inte har långt så skulle jag vänta och se. För min hona gick det som sagt bra! Lycka till!

• babyassistans

nu var första ungen född!!! allt gick toppen...hur lång tid kan de ta mellan ungarna?

• Clis

Härligt!! Det kan gå flera timmar emellan! Ha hört att de kan ta upp till 12 timmar till och med.
    Berätta gärna hur det går!

• Lusthan

oh kissebebisar som föds nu under kvällen, spännande. ska bli intressant att höra hur det gick.

min hona verkar börja bli lite irriterad på de andra katterna. lillkattan som tycker om att gosa så mycket med sin vuxna honan får inte längre det i samma utsträckning. hon morrar på henne och verkar allmänt irriterad på det mesta, förutom mat och gos ifrån mig. sån har hon blivit nu under dagen bara. kan tänka mig att det är jobbigt att vara så där rund om magen som hon är och så kommer lilla asta och vill snutta på henne...

• Janna84

Blodigt brukar det bli först när katthonan äter upp moderkakan (blöder ju lite från den då). Honan kan blöda några droppar innan, i samband med och efter förlossningen men mer än så ska det absolut inte blöda! Då får man åka in! Däremot blir det väldigt kladdigt med en förlossning. Vattnet går ju för varje bebis som kommer och det blir lite kladd från moderkakorna som man ska låta honan äta upp. Om man låter vattniga lakan ligga kvar i bolådan så blir det snabbt kallt och det kan vara livsavgörande för små kattungar som är i stort behov av värme. Se därför till att det inte drar där bolådan står.

Gravid i vecka 29
  • Lusthan

Min hona börjar se smalare helt plötsligt. Jag får en känsla av att det inte alls är lång tid kvar innan hon ska få ungar för visst är det så att ungarna flyttar lite på sig till under magen istället för att honan ska se ut som hon svalt en melon eller nått?

Nu har jag i alla fall bäddat om med örngott som inte används istället för handdukar. Det ligger fortfarande en handduk under örngottet men det borde ju inte vara nå problem.

Annars så har hennes humör blivit rikigt ilsket mot Asta (kattungen) hon får inte längre snutta som hon fått förrut. (Vi har inte uppmuntrat det, snarare tagit bort henne därifrån..) Jag är fortfarande rädd att Asta kommer bli svartsjk på ungarna, hon beter sig redan lite konstigt mot Svea. Försöker kräva mycket uppmärksamhet så Svea blir arg och säger ifrån. Den lilla blir nog omplacerad ändå snart...

Nu har Svea dessutom kräkts igen, men hon verkar må bra ändå. Tror att det har att göra med att hon behöver mat mitt på dagen också. Det brukar hon få (nu när hon är dräktig) men just idag så hade jag missat det. Hon fick mat när jag kom hem..

Nu börjar jag bli riktigt nervös. Jag har fixat allt nu och är beredd på att ungarna ska bli redo att komma.

• Clis

Oj, låter som om det är dags. Magen brukar ju ramla ner då.. Kul!!

Skriv när det börjar hända nåt! Eller kanske de redan gjort de?
    Lycka till, de kommer att gå jätte bra!

• MissLinda

Hej. Min katt fick kattungar i förrgår utan att jag ens märkte ngt, hon smet ut och kom hem dagen efter med torkat blod på benen och smalare..
    Vi hittade inte de först. de låg under vår altan. vi fick ta upp en planka för att nå de..
    3 st blev de o de e så söta.. hon sköter allt utmärkt.
    hur går det för er andra?

• Vargtass

Det var några år sen min katt fick sina ungar. Hon var väldigt kelig på morgonen. Följde efter mig som en liten hund, något orolig. Jag hade gjort iordning en låda till henne som jag la henne i när det började. Sen satt jag hos henne hela kvällen och en bit in på natten. Det gick en ganska lång stund, upp till en halvtimme mellan ungarna. Hon fick tid på sig att pusta ut och tvätta den sistfödda ungen innan nästa kom. Det var otroligt häftigt att få vara med om detta. Allt gick bra, men hon var trött när den sista nr 5 kom. Det var den enda gång som jag ingrep och fick lägga fram ungen till henne så hon kunde få bort hinna och tvätta den ren. Ja, 5 stycken supersöta kattungar kom det! Behöll en hane själv som springer här ute någonstans nu, idag 4 år gammal. De andra ungarna bor hos vänner till mig som hade tingat innan de kom och jag träffar dem då och då. Det är helt fantastiskt!

• miss you

Nu komer jag nog med en dum fråga, det är så att min kattunge som är 9 månader väntar en kull nu om några veckor.
    Jag är jätterädd att hon inte klarar sig=(
    Har pratat med en som var uppfödare och hon sa att katten inte kommer klara sig!! Jag är livrädd, finns det något hopp att hon klarar sig? Hon är min favvo katt just nu!!

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses