• Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Clis

Tack! Ja, du borde väl också börja känna sparkar om dom är beräknade ungefär samtidigt! Spännande!
    Jag ser fram emot att få höra hur det går!

• Lusthan

Kände de första puttarna i handen idag. Väldigt mysigt. påminner om när man själv var gravid lite och kände de första duttarna utanpå magen.

trist med kattungen som inte överlevde, vilket påminner mig att jag ska prata med en veterinär nu när det börjar bli dags snart. typiskt bara att de ska passa på att komma mitt under min mest stressiga period på universitetet, men det får gå ändå. :)

• Fidelis ad urnam

Min honkatt födde en kull om två kattungar när hon var under ett år.
    Detta gick så där lagom bra då hon var för liten för att klara av en födsel på egen hand.
    Hon fick sätesbjudning på båda ungarna och jag fick vara med och dra i takt med att hon krystade.
    Ena katten fastnade med huvudet i henne och efter ca 6-8 minuter fick jag loss honom och fick genomföra en enklare hjärtlungräddning på honom, han klarade sig och är megagosig!

Det var en sann upplevelse!

I disagree with what you have to say but will fight to the death to protect your right to say it
  • Lusthan

jag tycker att det verkar så häftigt att få vara med och se alltihopa och kanske till och med hjälpa till, ja fast jag vill ju inte att kissen ska plågas... det vill jag inte.

jag var likadan när jag hade kaniner när jag var yngre, men där fick man ju inte vara med när de föddes utan mer när de växte upp. detta är min första kattungekull, förutom när jag var liten men då var det mamma och pappa som tog hand om det, och jag är uppe i det blå. honan är så vacker och verkar så nöjd med allt just nu när hon går runt och blir tjock. hon njuter av uppmärksamheten och helt klart utav maten.

sen har jag tack och lov lovat bort cirka fyra ungar redan vilket är skönt.

• Clis

Idag ha Lilo (honkatten) varit konstig. Hon ha boat i klösställningens krypin (där ha hon annars inte varit på flera månader), legat där och bökat omkring. Plus att hon ha varit rätt orolig av sig idag. Vet inte om jag inbillar mig eller om det är öppningsskedet som ha börjat..? Spännande!

• Lusthan

Oj va häftigt. Det låter ju spännande. Det ska bli kul att höra hur det går för er.

• Hjortrongull

Sitter & fnissar gott!

När min bästa väninna var med barn så ville hon att jag skulle vara med på BB "för du har ju varit med om kattförlossningar och vet hur det ska vara"....

Det här är ungefär samma sak fast tvärt om....

Ta det bara lugnt och fint så ordnar sig allt.
    På de länkar du har fått så står mycket info!
    Det jag tänker på är: är katten försäkrad?

Det enda jag vill framföra är att ge katten grädde/ägggula (stavar man så?), vatten och gärna köttfärs om hon äter det.

En länk till i samlingen samt att där finns ett forum där du kan tala med uppfödare som kan ge dig massor av tips!

www.katter.nu/

Lycka till!

Nu ska jag lägga mig på golvet & gosa med mina små luddbollar som rusar runt!

• Clis

Ja super häftigt är det! Nu TROR jag att hon har sammandragningar också! Hela magen spänner sig för någon sekund, och det kommer lite hela tiden. Iiih, jag blir såå uppspelt! Just nu ligger hon i lådan jag lagt fram till henne. Gav henne precis lite mat och vatten så hon får krafter. För hon ha inte alls ätit idag annars.
    Så nånting verkar nog vara på gång..

• Hjortrongull

Clis

Massera magen också!
    Det brukar uppskattas!
    Vad spännande!
    Uppdatera oss!!!

• Clis

Jepp, de ha jag gjort. Krusat och masserat lite försiktigt. Och det uppskattades verkligen!
    Nu har det hunnit komma 2 små gryn också
    Första ungen kom 11:20 och andra kom 11:50 (finsk tid).
    Lilo är jätte duktig och tvättar, äter upp moderkakan och allt som ska göras! Jag är superstolt!
    Jag TROR att det kan vara en till i magen, men är inte helt säker..
    De återstår att se!

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses