• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • MirjaochJolinesMamma

Jag är mycket nöjd med resultatet av våra "blandras" barn. Eller kärleksbarn som jag säger!!

• Anna81

förstår inte problemet, man skaffar barn med vem man vill, sen om man får gula, svarta vita barn so what`?
    Huvudsaken är att man är bra föräldrar och älskar sina barn.

Att folk tänker på hudfärger är konstigt tycker jag. Jag reagerar inte om hon brevid mig på t-banan är svensk, turk, svart lr vad det nu kan vara.

Måste vara otroligt jobbigt för er som ser folk för vad dom kommer i fån och inte för vilka dom är.

Usch, tycker det är hemskt.

• Frantic

Varför ger du inte ditt barn AD-droppar? Vad skulle du eller ditt barn förlora på det? *nyfiken*

systernegativ skrev 2007-07-03 15:14:11 följande:
    Jag ger inte min vällingunge AD-vitamin heller. Vilken ond människa jag är. Först önskar jag honom rasblandad och sen förvägrar jag honom det vitamintillskott som även det anses nödvändigt för att inte utveckla rakitis och annat elände. Hemska, onda jag!
  • zebran i Stilla havet
    Frantic skrev 2007-07-07 21:54:47 följande:
    Varför ger du inte ditt barn AD-droppar? Vad skulle du eller ditt barn förlora på det? *nyfiken*
    Ja, det undrar jag ocksa. Det handlar ju inte om rasism utan om ett medicinskt faktum.
  • Tussiluskan

Snirkel: nejmen, vad tokigt du skriver, nu måste jag hoppa in lite! Man får inte i sig mer D-vitamin av att sola solarie, och ingen av mina mörkhyade adopterade vänner har någonsin haft Dvitaminbrist!

Att evolutionen gjort oss i norr sjushyade är ju ett faktum, men det debatteras fortfarande om varför, det är inte en allmänt accepterad teori att det är bara pga att det är lättare att tillgodogöra sig D-vitaminet så.

Rasblandning är ju ett förlegat uttryck, inte tycker jag att vi delar in oss människor i raser? Finns det folk som tycker att vi ska hålla alla folkslag separata och aldrig få barn med folk från andra "raser"? Vad skulle motiveringen vara för detta?

• zebran i Stilla havet

www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17492073&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

Tussiluskan: Jag har inte alls fatt uppfattningen att det ar omdebatterat. Jag trodde helt arligt att det AR ett medicinkst faktum att det ar svarare att fa tillrackligt med solljus ju morkare hud man har. Kollar man MedLine pa "dark skin" och "vitamin D" sa kommer det i alla fall upp en samling nya artiklar som verkar stodja detta (t ex lanken ovan).

Jag ar uppriktigt nyfiken, har du nagon lank/kalla till det du sager?

• Tussiluskan

Antefa och Åke och någon mera, om ni fortfarande läser:

Det skulle var kul att höra era tankar om vad som skulle hända om ljus hudfärg dog ut. Varför skulle detta vara ett problem? Jag förstår helt och fullt om ni vill att era gener ska leva vidare generation efter generation, men det gör de ändå, även om det inte syns i hudfärgen. Det spelar ingen roll hur den ni får barn med ser ut, barnet har ändå hälften av era gener.

Vad spelar det er för roll hur den mänskliga befolkningen ser ut om ett par tusen år? Har ni problem med att den såg ut på ett helt annat sätt för 100 000 år sedan? Mår ni dåligt av att alla var mörkhyade då? Varför?

• Tussiluskan

zebran: nej, det har jag inte, men sist jag pluggade evolution för tre år sedan var det fortfarande inte fastställt iallafall. Men visst är det troligt att det är iallafall en stor anledning till att vi nordbor har tappat vårt pigment, men kanske inte den enda. I vilket fall som helst så rekommenderar inte läkare mörkhyade att sola solarie!!!

• Tussiluskan

Antefa skrev: "Och jag antar att du var där och såg allt?"

Antefa får mig att fnissa så jag ramlar av stolen. Visst, det är så det är med vetenskap! Om vi inte åker till solen och tittar efter vet vi inte att detn är varm, om vi inte kan se DNA med egna ögon så finns det inte, osv. Du har ingen aning om att det finns fossiler etc och det är därför vi vet hur det var förr, inte för att vi var där och såg det själva?

Man har svårt att förstå att det i moderna sverige finns folk som är så fullständigt obildade att de inte har ens grundläggande kunskaper i evolutionslära och historia.

Svar på tråden "blanda raser"??