• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • antefa
    Minna07 skrev 2007-07-02 16:28:01 följande:
    Micke skrev 2007-07-01 21:47:03 följande:
    Okej...? då får vi dra allt från början då...Vi människor på jorden härstammar alla från Afrika. I Kenya (landmassan Kenya) utvecklades homo sapiens sapiens ur homo erectus och därifrån har sedan homo sapiens sapiens spridits sig runt jorden. Vi är alltså alla människoapor och ett led i apsläktet.Om du kan något om vetenskap så vet du säkert vad DNA är för något. Alla människor på jorden har DNA som härstammar från 7 olika akfrikanske kvinnor. Och det är alltså dessa kvinnor är grunden till nutidsmänniskan - homo sapiens sapiens.Du kan själv gå och testa dig om du vill, då får du reda på mycket mycket mer
    Och jag antar att du var där och såg allt?
  • antefa

zebran i Stilla havet skrev 2007-07-03 01:59:25 följande:

Jaha, och hur skulle han ha anvant sex som motivering for att dela in manniskan i raser? Vi har samma antal standare och pistiller allihop, savitt jag vet. Och far fertil avkomma, om vi har tur.
    Precis som olika hundraser har alla fyra ben och två ögon.... Har väl människan olika raser fast en del som är gemensamt. Förstår inte det rasistiska med att säga att det finns olika människoraser...
  • vagabond77

Jag tittar mer på hur människan är som person än på hudfärg. Alla är vi olika...

antefa skrev 2007-07-03 03:01:47 följande:
    njae hade inte skaffat barn med en man med en hudfärg annan än vit, mycket pga att vit hudfärg etc är ett vikande anlag och avlar sig alla vita med färgade människor etc etc så finns det snart inga vita människor kvar!
  • zebran i Stilla havet
    antefa skrev 2007-07-03 03:11:20 följande:
    zebran i Stilla havet skrev 2007-07-03 01:59:25 följande:
    Precis som olika hundraser har alla fyra ben och två ögon.... Har väl människan olika raser fast en del som är gemensamt. Förstår inte det rasistiska med att säga att det finns olika människoraser...
    Forutom att det inte skiljer lika mycket mellan olika manniskors DNA som mellan olika hundars. Det finns helt enkelt inte tillrackliga skillnader mellan manskliga folkslag for att tala om raser. Gor man det anda sa ar det inte for att vi de facto ar sa jatteannorlunda biologiskt utan for att man har gjort en rasuppdelning utifran andra kriterier.

Och dessutom: svart kommer inte alls alltid att finnas. Pa NZ dar jag bor talar folk om sitt maori-ursprung men faktum ar att det inte finns en enda "renrasig" maori kvar. Och den vita "rasen" kommer ju faktiskt fran svarta afrikaner sa ar det nagra som skulle varna om sin sarart sa ar det de svarta runt om i varlden. Varfor de nu skulle det. Hur som helst - det finns ingen anledning att se vita som nagon sorts utrotningshotad art.
  • systernegativ

Jag tror stenhårt på rasblandning. Jag tror det är the way to go in the future för att göra oss eländiga kaukasier lite mer motståndskraftiga mot UV-strålning och ozonhål. Det är nästan så jag har lite dåligt samvete när jag kollar på min vithåriga vällingreklam-unge där han står bredvid sin pepparkaksbruna lilla kompis.

• Alameda

Ja hörrni jag har inte hunnit läsa hela tråden men ändå fått en gaaanska bra uppfattning om vad som sägs och har sagts..Själv är jag inte svensk men min älskade sambo är det. Jag föll för honom bara för den han är snarare än färgen på hans hud och jag älskar varenda bit av hans ass som råkar vara svensk

Men för att kommentera det här med "ras ideologin" så uppkom den "legitimt" i slutet av 1700-talet och den användes för att för att legitimera den sociala ordningen då olika europeiska stater blev imperalistiska makter som styrde över områden i andra delar av världen (kolonier)
    Det var en snubbe Joseph Arthur de Gobineu som oxå kallas för den moderna rasismens fader. Det var han som la fram det här med de tre raserna den vita (kaukasiska) Den svarta (negroida) och den gula (mongolida). Han menade att den vita rasen besitter högre intelligens, bättre moral osv medan den svarta rasen var den lägst stående rasen men kännetecken av djurisk natur, brist på moral osv.

För att sammanfatta min novell till inlägg så använde och spred Gobineu dessa idéer för att bibehålla makten som utövades på icke vita "raser" Man kan ju inte ifrågasätta varför en omoroalisk lågt ståeende människa behandlas sämre..visst
    Hitler hade för övrigt Gobineus "vetenskapliga" tankesätt som ett argument för sin nazistiska ideologi..

Ja ja förlåt för ett sånt jobbigt långt inlägg...

• Rusty

1. Det är vetenskapligt bevisat att det inte finns några mänskliga raser. Skillnaderna mellan människor med olika utsprung är helt enkelt inte tillräckligt stora för att det skall gå att definiera som raser.

2. Jag trodde det var allmän kännedom att mänskliga gener mår bra av att blandas så mycket som möjligt. Vi vet ju alla vad som händer om man blandar för lite (för lite blandning = alla i gruppen blir till slut släkt med varandra = inavel = barnen blir skadade). Ju längre man kommer från sånt desto bättre måste det vara.

• Minna07

systernegativ skrev 2007-07-03 05:46:59 följande:

Jag tror stenhårt på rasblandning. Jag tror det är the way to go in the future för att göra oss eländiga kaukasier lite mer motståndskraftiga mot UV-strålning och ozonhål. Det är nästan så jag har lite dåligt samvete när jag kollar på min vithåriga vällingreklam-unge där han står bredvid sin pepparkaksbruna lilla kompis.
    Vi har ljus hy av en orsak och faktum är att vi med ljus hy klarar av klimatet bäst här i norden. Ju mörkare hy man har destu svårare är det för kroppen att ta upp d-vitamin från solens strålar. Vi vita är ju nästan genomskinliga och kan fånga upp tillräkligt under vinterns korta solstunder för att klara oss. Jag skulle INTE vilja ha mörk hy, och bo i norden...
  • azofia

Måste genast ringa min "negroida" polare och fråga om hon inte tycker det är jättejobbigt att absorbera d-vitamin här i Sverige...

• azofia

Jag börjar även fundera på om det är så smart av mig som blond kritvit svenska att skaffa barn med min sambo.. han har ju faktiskt italienska föräldrar... våra barn kommer nog bli mörkhåriga, det vore ju synd att inte föra vidare mina SVENSKA über-blonda gener, herregud, det vore ju verkligen katastrof om det inte föddes fler blonda människor. Detta måste vi sätta stop för... genast!

Men säkert...

Svar på tråden "blanda raser"??