• destiny391

"blanda raser"??

som nagon tidigare idag uttryckte sig sa fint:
    "Vad anser ni om rasblandning? är det rätt? vill bara veta eran åsikt och om ni har funderingar kring det ?"
    sa, me handen pa hjartat, va tycker folk om det har?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:41:30:
    haha oopps.. nej jag menar faktiskt manniskor. maste bara papeka att de e inte mina ord!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 16:43:07:
    ok, pratar alltsa om manniskor, efter en diskussion tidigare idag i en trad, sa undrar jag hur folk tanker bara..

• Svar på tråden "blanda raser"??
  • nicoletta

Azofia: Visst vore det en katastrof! =)

Vad är kärlek jämfört med att kunna föra vidare sina sin hudfärg???

Nej allvarligt talat hur kan man tycka att det är så viktigt att föra vidare en hudfärg? Det är väl insidan på personer som räknas eller?

• Snirkel

azofia skrev 2007-07-03 12:39:23 följande:

Måste genast ringa min "negroida" polare och fråga om hon inte tycker det är jättejobbigt att absorbera d-vitamin här i Sverige...
    Mja... man absorberar ju inte d-vitamin genom huden från solen... Men man bildar d-vitamin med hjälp av solljus. Vi blekfisar klarar av att göra det trots det lilla solljus vi har här men de mer mörkhyade kan ha problem. Därför brukar man ge invandrare och adopterade som är mer välpigmenterade än infödda svenskar rådet att sola solarie fast det inte alls ser ut att behöva det.

Skaffa du barn med din italienska sambo. Det finns ju väteperoxid
  • azofia

Snirkel: jag känner en hel del mörka människor och INGEN av dem har någonsin fått det rådet.. var har du hört det?

• Snirkel

azofia skrev 2007-07-03 13:48:38 följande:

Snirkel: jag känner en hel del mörka människor och INGEN av dem har någonsin fått det rådet.. var har du hört det?
    På en föreläsning om hudfärg och sol. Föreläsaren var emot emmigrering ur ett medicinskt perspektiv. Han sa att det var vansinne att Nya Zeeland och Australien hade befolkats av britter då de med t ex irlänskst påbrå (rödhåriga och väldigt ljuhyade) drabbades av hudcancer nästan per automatik då de lever på en kontinent som har så många soltimmar. Han sa att engelska sjukan är mycket ovanlig i Sverige men de som drabbas av den är mörkhyade och att de kan undvika det genom att sola solarie då och då. Jag frågade min adopterade kusin (från afrika) om hon visste det och han hade hört att det kunde underlätta bildandet av d-vitamin för de med mycket pigment.
  • Rusty

Snirkel,

Jag tror att din föreläsare blandade ihop begreppen lite, eller glömde berätta en del av sanningen. För visst är det riktigt att mörkhyade behöver mer sol än ljushyade för att bilda vitamin D. För en ljushyad räcker 15 minuter om dagen i solljus, medan en mörkhyad behöver upp till nio gånger så lång tid. Men det är UVB-strålning man behöver, och vanliga kosmetiska solarier ger i princip bara UVA-strålning (den man i första hand blir brun av). Det finns speciella UVB-solarier, som används för behandling av t ex psoriasis, men dem finner man så vitt jag vet inte på ett vanligt solarium, utan på sjukhus etc.

• Snirkel

Men det är väl inte rent uva-ljus i vanliga solarier heller? Har det på att det finns en gnutta uvb även där.

• systernegativ
    Minna07 skrev 2007-07-03 12:22:13 följande:
    Vi har ljus hy av en orsak och faktum är att vi med ljus hy klarar av klimatet bäst här i norden. Ju mörkare hy man har destu svårare är det för kroppen att ta upp d-vitamin från solens strålar. Vi vita är ju nästan genomskinliga och kan fånga upp tillräkligt under vinterns korta solstunder för att klara oss. Jag skulle INTE vilja ha mörk hy, och bo i norden...
    Jag ger inte min vällingunge AD-vitamin heller. Vilken ond människa jag är. Först önskar jag honom rasblandad och sen förvägrar jag honom det vitamintillskott som även det anses nödvändigt för att inte utveckla rakitis och annat elände. Hemska, onda jag!
  • Snirkel

systernegativ skrev 2007-07-03 15:14:11 följande:

Jag ger inte min vällingunge AD-vitamin heller. Vilken ond människa jag är. Först önskar jag honom rasblandad och sen förvägrar jag honom det vitamintillskott som även det anses nödvändigt för att inte utveckla rakitis och annat elände. Hemska, onda jag!
    Ja, fy! *ringer soc* Fast får han rakitis så går det bota genom att dra honom genom ett ihåligt träd.
  • systernegativ

Snirkel:
    Fiffigt. Får testa det i såna fall

• Mrs Moneybags

För mig kommer frågan om att blanda raser tyvärr försent - vem jag än skaffar barn med blir det frågan om att blanda raser.
    Sorry!

Jag har aldrig fått rådet att sola solarium, men jag går så sällan till läkare så det kanske är därför

Svar på tråden "blanda raser"??