Någon som bor i Schweiz
hej
någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
Ser fram emot lite svar....
Kram
hej
någon som har lust att byta lite erfarenheter om att bo i Schweiz....
Ser fram emot lite svar....
Kram
härligt med nationaldagsfirande.
här hemma känns det alltid så krystat på nått sätt.
nu är det ju helgdag det också, men ja, vi har ju inga traditioner för hur man ska fira.
Nej, lägenheten låter bra! VI får se vad som händer med den!
Jag tror det är väldigt olika hur man firar nationaldagen här. Nagon sade att man gör eldar i bergsbyarna (som vid valborg) och i städerna anordnas fyrverkerier. Vi har brukat titta pa fyrverkerierna i Lugano men ett ar var jag i Geneve och där var inget fyrverkeri anordnat.
Just nu sitter min mamma och min bror med flickvän pa flyget till Milano och min man är pa väg för att hämta upp. Jag är pa jobbet. Min bror har aldrig varit i Lugano.
Kaj: tackkorten verkar ju jättegulliga och kul att man kan sätta in flera kort. Jag ska be min man (som kan tyska) kolla och översätta.
1:a augusti firas olika på olika orter. det finns byar där man bjuder in politiker o "viktig" människor som får hålla tal. det blir oftast tal om hur underbart schweiz är o hur rädda vi måste vara om det här landet bla bla bla o ibland blir det tyvärr tillfälle att vara ganska rasistisk. det finns många som tycker att schweiz tar emot för många utlänningar (framför allt ifrån ex-jugoslavien) o det kan ju skina igenom rätt ofta.
där jag bor brukar dom flesta träffas hemma hos folk o grilla o se på fyrverkerier o bara njuta av att vara lediga. är väl inte lika roligt som 17e maj i norge, men definitivt bättre än i sverige. fast det är klart här har det ju varit en ledig dag sedan rätt länge o det gör väl sitt till, plus att dom vet vad dom firar... iaf dom flesta. men be aldrig en schweizare att sjunga nationalsången, eller förresten gör det, jag har hittills aldrig träffat någon (under 15 års tid!!!) som kan den!!!
Ja, det var ganska kul när jag var pa ett officiellt firande i Bern för länge sedan. När de spelade nationalsangen sjöng alla första raden och sedan blev det bara hummande Jag tycker den är ganska fin.
Hej igen
Här blir det inte så mycket firande. Maken jobbar idag (amerikanskt ägt företag och amerikanarna vill ha sitt månadsbokslut oavsett om det är feiertag eller inte...). Men vi skall i alla fall grilla lite tillsammans i kväll och sitta på vår takterass och titta ner mot stan på fyrverkeriet som hålls där.
Helt OT: klippte lillstumpan i går, för första gången. Och oj, vad stor hon ser ut helt plötsligt. Genom att få bort de tunna långa topparna fick hon helt plötsligt en frisyr och massor av hår.
hörs senare!
Fick en liten rapport från min kärlek i Zurich idag, han skulle ligga & slappa vid sjön hela dagen. Här hemma får man jobba & slita som vanligt!
Oj, nu händer det saker. Verkar som att företaget betalar flytten till Zurich vi som tänkt göra det själva
Men det gör ingenting. Det jobbiga är väl att de packar allt också, känns märkligt att nån annan grejar med ens grejer. Men det ska väl funka det med..
vi får se, i dag är de ju lediga så vi får veta mer i morgon...
Mamba - d e ju jätteskönt att låta en flyttfirma flytta för en! Själv väntar jag bara på att flyttgubbarna ska komma & hämta Js grejer & köra ner dem.. Inte går d fort inte...
varför har det tagit så lång tid då?Våra grejer måste med på en gång, annars flyttar jag allt personligen
vad tror ni om den här?
Ser fult ut utanpå helt klart, men det ser bra ut inne.
Hur långt är det från centrum i tid med spårvagn/buss.
Är det ens möjligt att gå ?