• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • Sexymala

Skall man ha den i vanlig åpajform, med låga kanter? Eller i sockerkaksform ,ed höga kanter?
    den blir inte så hög va?

Nu kan jag inte bestämma mig om jag skall ha vit choklad eller vanlig marabou mjölkchoklad i glasyren?
    Vad tycker ni? Syns det bruna väl under om man har vit choklad??

• Tyshaa

kan det va gott me marabou mintkrokant i o vanlig marabou uppe pa

• pratglada tjejen

OJ OJ OJ! Denna kaka är som gjooord för mig! Jag borde väl egentligen heta marabou_kvinnan här eller något! Är gaaalen i marabou, och annan ljus choklad, och nougat mums!
    Men,..ni som tagit grädde till kakan. Det är ju grädde på kakan ju?? Då blir det ju att servera gräddbakelse med grädde????
    Man gör ju som man vill, men hallon är nog mera passande då ;)

• pratglada tjejen

Jaha,.. ursäkta. Kollade nogrannare på receptet, det ska ju bara vara 4-5 matskedar grädde..
    Då får man väl äta grädde coh hallon till ;) MUMS! Vilken tur att jag nyss köpte en choklad av syrran, annars hade jag blivit arg på din frestande tråd ;)

• Zixi
    Sexymala skrev 2007-07-13 16:06:58 följande:
    Skall man ha den i vanlig åpajform, med låga kanter? Eller i sockerkaksform ,ed höga kanter?den blir inte så hög va?Nu kan jag inte bestämma mig om jag skall ha vit choklad eller vanlig marabou mjölkchoklad i glasyren? Vad tycker ni? Syns det bruna väl under om man har vit choklad??
    Jag gör min i springform eftersom man kan ta av kanterna sen när man serverar den, lättare att skära så.

Den vita chokladen är tyvärr ljust gul vilket kanske inte är så snyggt om man ska servera grädde till.

När jag gjorde den så täckte den väl och den mörka kakan lyste inte igenom, men det beror väl på hur tjockt lager glasyr det blir.

Jag tycker personligen att vanlig choklad är snäppet godare i glasyren, men den vita gör kakan mycket finare. =)
  • pellesmatte

är det någon som provat att göra kakan i muffinsformar ? typ kladd muffins , sonen har önskemål om det .

• Sexymala

man skall akta sig när man smälter smöret o chokladen va?

Tror mitt började koka.. Blev inte bra alls! Skikade iväg killen att köpa mer smör nu!

• NoMatter
    Sexymala skrev 2007-07-13 18:52:13 följande:
    man skall akta sig när man smälter smöret o chokladen va?Tror mitt började koka.. Blev inte bra alls! Skikade iväg killen att köpa mer smör nu!
    Smält i vattenbad så kan den inte börja koka.
  • Sexymala
    NoMatter skrev 2007-07-13 19:14:41 följande:
    Smält i vattenbad så kan den inte börja koka.
    tillsammans med smöret?
    Nu smälter jag dem var för sig, blir också bra va?
  • NoMatter
    Sexymala skrev 2007-07-13 19:17:51 följande:
    tillsammans med smöret?Nu smälter jag dem var för sig, blir också bra va?
    Det spelar nog ingen roll, det ska ju ändå blandas sen. Och så sparar du ju disk om du smälter tillsammans.
Svar på tråden Maraboukladdkaka