• Filodi

Maraboukladdkaka

Måste bara dela med mig av en supergod kladdkaka som passar extra för alla chokladberoende där ute ;)

Smet:
    2 dl socker
    2 ägg
    100 gram Marabou Daim
    80 gram margarin
    1 3/4 del vetemjöl

Glasyr:
    100 gram Marabou Scweizernöt
    4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
    Vispa ägg och socker poröst.
    Smält Marabou Daim och margarinet.
    Blanda ihop ovanstående väl tillsammans med mjölet.
    Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
    Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta Marabou Scweizernöt ihop med grädden.
    Lägg på glasyren.. NJUT!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 08:04:12:
    Passar på att göra en uppdatering nu när en del här provat att baka kakan!

*Chokladen i receptet går att byta ut mot annan choklad såsom apelsinkrokant, mintchoklad, mörkare choklad, vit toblerone, daim, lägga i kakao, russin, osv. På så sätt kan man variera i oändlighet :)

*Tillbehör som vi i tråden provat: Hallon, Mangobitar, Vaniljglass, Grädde..

*Kakan kan både serveras ljummen eller kall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-17 21:29:31:
    Det står som några upptäckt lite fel i receptet.

1 3/4 dl mjöl ska det vara :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-13 18:21:21:
    Passar på att uppdatera tråden lite igen..

*Kakan blir låg och om man utgår från originalreceptet så blir den också ganska ljus i färgen.

*Den form som många använt är en springform, dvs en med löstagbara kanter. Man kan även använda engångsformar, eller andra former i liknande storlekar.

• Svar på tråden Maraboukladdkaka
  • Kata08

Birsen,
    det ska vara 1+3/4 dl vetemjöl.

// K

• Birsen

Tack för svaret Katta08

Ck - dag 70
  • Zixi

Fröken NollÅtta skrev 2007-06-21 21:07:42 följande:

men daimen i chokladsmeten snälter inte den och lägger sig som ett knäcktäcke i botten på formen?
    Precis det hände mig! Helt omöjligt att få loss =(
  • Mallen84

Nu e jag klar med min kaka men tror att även den blev lite konstig...

Hade daim över och marabou schwiezernöt i, köpte nämligen fel! Men jag kan ju inte smaka på den eftersom jag ska ha med den imon. Kändes som chokladen la sig överst och den andra smeten under....men den ser ändå VÄLDIGT god ut!

• Runguska

Går den bra att frysa? Funderar på att göra det om det fungerar för den är ju rena rama fettbomben - en god sådan dock!

• Zixi

Undrar fortfarande varför så många använder margarin istället för smör när smör är så mycket godare =)

• Tina83

skulle bara repportera att det INTE går att göra vanlig kladdkaka o ha på daim+ smör glasyr....det smakar bara vanlig kladdkaka, fast med tusen extra kalorier

så idag ska måste jag göra om originalreceptet, o jag vette tusan vad jag gör om den inte blir bra!!!!!!

• Petras

Svar på fråga:
    Min paj form är 24 cm i diameter och 3 cm hög, blev perfekt!

-TREVLIG MISDSOMMAR ALLIHOPA!

• ich

Gjorde den med marabou apelsinkrokant i kakan och marabou dajm som glasyr - farligt gott!

Svar på tråden Maraboukladdkaka