• My 2

Moderatortråden

Hejsan alla FL-medlemmar

Detta är en tråd där alla medlemmar kan ställa allmänna frågor om forumet och om de regler och den kultur som gäller här. En moderator svarar så snart vi hinner.

I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden, är du missnöjd med en moderators agerande ska du alltid kontakta redaktionen så att korrekt åtgärd kan vidtas. (För er skull ska alltid redaktionen vara medveten om ev. missnöje med en moderator)

Vi har ingen möjlighet att veta något om det "tekniska" bakom FL, men ibland vet vi något ändå och då kan vi svara på det.

Så: Frågelådan är öppen, välkomna in!

/Moderator

• Svar på tråden Moderatortråden
  • Roisin Dubh

Sofie75,

Du kan själv ändra ditt lösen här om du går in under "Medlemsuppgifter".

/Hanna, som inte längre är moderator men kan svara ändå.

• My 2

å bara för sakens skull, Sofie, du mailade inte "oss", dvs moderatorerna utan redaktionen

• Sofie75

Tack Hanna då ska jag göra det!
    Och MuminMy så menade jag ju inte ER personligen såklart, utan till Redaktionen, men jag trodde ju förstås att jag skulle maila dit först...

Tack för er hjälp!

• ming

Kan ni inte komma tillbaka?!
    Helt plötsligt har alla börjar skriva anonymt när de inte ens har skäl till det. Det är ganska frustrerande, när man själv minsann är duktig och följer reglerna!

• Roisin Dubh

ming, jag kan inte ens om jag ville just nu för Patrik har lagt min moderatorstatus på is tills han hunnit reda ut vår strejk.

• Tristan

En sak som jag länge funderat över och som jag tänkte att jag nu skulle fråga om. När det finns trådar som heter namn i stil med "j-a skitunge" och liknande... Hur kommer det sig att det får vara kvar?

Är inte det väldigt kränkande mot barnet. Jag menar så skulle vi ju aldrig kunna skriva till en person som håller till här, eller hur? Och i omgångar har man sett hur det får ligga kvar då det skrivs om personer som inte har en chans att försvara sig...

Jag tycker att det är minst lika viktigt (min persinliga åsikt är att det t.o.m är viktigare) att hålla en god nivå på språk o ordval som att stämmningar i trådarna skall hållas i chack!

Är faktist ganska nyfiken:
    Hur resonerar ni när ni låter dessa otrevliga utkast som faktist UPPRÖR många (mig verkligen) få ligga kvar?

• My 2

Tristan: Jag är inte helt säker på om det är någon specifik tråd du menar just nu. Men ibland är det gränsfall, att kalla barn "konstiga" kan i alla fall inte jag se som olämpligt men "Jävla skitunge" balanserar farligt nära. Vi ska, enligt redaktionen, hellre fria än fälla och det kanske är det som har hänt om något du anmält blivit friat? Du kan anmäla igen (vi ser då att den blev friad förra gången och ev. meddelande den moderatorn skrev) och så kan vi göra en ny bedömning. Var då noga när du skriver din motivering så din synpunkt verkligen går fram. Annars kan du ju alltid vända dit till redaktionen såklart!

Kvarvarande moderatorer har rensat ur rapportlistan nu.

Som vanligt gäller, anmäl om ni ser regelbrott, tänk inte att det har någon annan redan gjort.

/Moderator

• ming

Tristan-> Kanske är forumet också en plats att ventilera sig på? (Så man inte gör det på barnet.)

• Tristan

ming:
    Ja det är klart att det är en plats att ventilera sig på. Men att kalla sina barn vid obehagliga saker är väl ändå inte att ventilera sig, eller tycker du det?

MuminMy.
    Ok, jag har alltså inte anmält någonting och det är inte det jag menar att det har friats någonting som borde ha fälts.
    Jag trodde att ni hade en allmän roll att som moderatorer gå in och göra rent bland saker som ni själva hittar också och inte bara bland det som anmäls.
    Och jo, jag menar inte de som skulle använda sig av ord som "konstiga" utan jag menar när det nämns barn i samma andetag som FULA ord!

• My 2

Tristan: Ser vi något när vi ändå surfar runt anmäler vi det men då tar vi oftast inte hand om det själva utan en annan moderator fattar beslutet. I de allra flesta fall tar vi enbart hand om rapporter som kommer in. När jag surfar runt gör jag ju det som "my" inte som "moderator".

I 99% av fallen när du ser oss är vi inte moderator utan bara en vanlig medlem.

/Moderator

Svar på tråden Moderatortråden