• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • poppel
    Cilota skrev 2007-06-11 13:18:22 följande:
    Förbjuda användningen är väl den effektivaste åtgärden
    Kanske borde gå med i Föreningen För Förbud Mot Diväteoxid och stödja deras verksamhet!
  • Cilota
    poppel skrev 2007-06-11 13:20:59 följande:
    Kanske borde gå med i Föreningen För Förbud Mot Diväteoxid och stödja deras verksamhet!
    *rusar in föreningen och meddelar min ståndpunkt*

Seriöst nu, håller med om att ett riktvärde för när ingefära blir farligt bör redovisas. Som det är nu så rycker man på axlarna och tänker på alla asiater som alltid har ätit mycket ingefära i olika former. Om man ser till befolkningsstatistik så verkar den världsdelen inte ligga i underläge i alla fall.

Sedan förstår jag inte varför extra försiktighet råder om man haft ett MF? Anses inte MF:en vara oberoende av varandra tills man kommit upp till ett sådant antal (minst 3 va?) att man möjligen kan påvisa ett samband?
    ♦ Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise ♦
  • poppel

Jag tycker inte att man borde redovisa ett riktvärde för när ingefära är farligt. Jag kan tänka mig många fler ämnen som då skulle behöva redovisas som bergis är farligt i för stor mängd: vitlök, senap och peppar tex lär ju vara giftigt i för stor mängd precis som precis allting! Det skulle ju bli fasligt många listor att läsa...

• AnneSophie
    poppel skrev 2007-06-11 13:36:45 följande:
    Jag tycker inte att man borde redovisa ett riktvärde för när ingefära är farligt. Jag kan tänka mig många fler ämnen som då skulle behöva redovisas som bergis är farligt i för stor mängd: vitlök, senap och peppar tex lär ju vara giftigt i för stor mängd precis som precis allting! Det skulle ju bli fasligt många listor att läsa...
    Exakt, därför är det ju viktigt att tänka själv.
    Men att varna för ingefära i "stor mängd" när BM (bland annat) faktiskt rekommenderar just ingefära blir så knasigt att det nästan krävs någon form av riktmärke om informationen ska kunna avfärdas.
  • Cilota
    poppel skrev 2007-06-11 13:36:45 följande:
    Tänkte mest att riktvärdet behövs i tråden för att kunna hålla en diskussion kring ingefäran Just nu hålls den ju mest kring lite/mycket snarare än varför det anses farligt.
    ♦ Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise ♦
  • poppel
    AnneSophie skrev 2007-06-11 13:39:31 följande:
    Exakt, därför är det ju viktigt att tänka själv.Men att varna för ingefära i "stor mängd" när BM (bland annat) faktiskt rekommenderar just ingefära blir så knasigt att det nästan krävs någon form av riktmärke om informationen ska kunna avfärdas.
    Jag tänker att risken just blir att folk slutar tänka själva, står det på en lista så avstår en del helt (som en del gör med fisk tex) för att de blir skraja för att äta något på "listan".

Man får helt enkelt lita på sin BM, bara för att det står i en bok behöver ju inte allt vara sant!
  • poppel
    Cilota skrev 2007-06-11 13:41:01 följande:
    Tänkte mest att riktvärdet behövs i tråden för att kunna hålla en diskussion kring ingefäran Just nu hålls den ju mest kring lite/mycket snarare än varför det anses farligt.
    Okej, jag håller med, det är lite annorlunda.
  • Moonis
    AnneSophie skrev 2007-06-11 13:09:16 följande:
    Jag är inte någon expert som vet allt om doser eller liknande o det skulle vara fel av mig att ens gissa. Däremot kan det ju vara värt att kolla upp med någon som vet mer exakt om det.

Jag skriver helt enkelt vad jag läst o sen är det väll upp till var o en att avgöra hur dom vill ställa sig till det.

Då måste jag fråga er, ska man helt sluta att informera då bara för att det kan leda till hysteri? Ska man skita att informera om allt som kan vara farligt i högre doser o låta var o en upptäcka det själva eller?

Dom varnar för lakrits som inte alls har samma effekt som andra menstruationsfrämjande örter o rötter. Men Ingefära ska man inte få varna om som faktiskt har den effekten i större doserFundersam 

• AnneSophie
    Moonis skrev 2007-06-11 13:50:07 följande:
    Då måste jag fråga er, ska man helt sluta att informera då bara för att det kan leda till hysteri? Ska man skita att informera om allt som kan vara farligt i högre doser o låta var o en upptäcka det själva eller?
    Klart att man kan göra andra uppmärksamma på sådant här, men jag anser att det faktiskt är viktigt att tala om grundläggande fakta.
    Tex, vad är en stor mängd.

Jag brukar ju tex varna för att gravida inte ska äta en massa järntillskott i onödan, men är alltid noga med att poängtera varför, vad man ska tänka på samt de riktvärden som finns då man genom studier sett att det blivit riskabelt (dvs Hb 146+).
  • Moonis
    poppel skrev 2007-06-11 13:13:44 följande:
    Lustigt att boken är recenserad som "strömlinjeformad eurotrash" "utan författare endast redaktör" på shenet.Allt är ju faktiskt farligt i tillräckligt stor mängd.Med jämna mellanrum kommer larm upp om diväteoxid som ganska många kan tänka sig att förbjuda om de blir tillfrågade. Det handlar mycket om hur man väljer att lägga fram saker...
    Redaktionsledningen består just av C. Norman Shealy M.D o Även Julia McCutchen.
    Huvudredaktionen består av Karan Sullivan som är en av experterna som är med o skrivit en del av faktan. Även en som heter Miranda Spicer.

Alla dom här 7 har bidragit med sitt kunnande o har skrivit andra böcker själva så skulle det som står i boken vara ren humbug bara för det inte är en författare eller vad menar du.
Svar på tråden Varning för ingefära!