• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • Moonis
    chihiro skrev 2007-06-10 17:54:23 följande:
    Och vad i all världen är en "värkande effekt" för något?
    Att den kan användas för medicinskt ändamål. Fast det ska stå verkande naturligtvis
  • Ekorrfamiljen
    Ananaspaj skrev 2007-06-10 10:20:32 följande:
    kolla här...inte ett ord om att det skulle vara farligt...www.nyfikenvital.org/..ellerrwww.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/vard...eller här..sv.wikipedia.org/wiki/Ingef%C3%A4ra
    wikipedia är ju inte den mest pålitliga källan för saker. Jag kan ju lätt gå in där och skriva in precis vad jag vill och det kan ju ta en stund innan det ändras. Lite ot, men jag ville bara säga det.
    **Alla goda ting är tre ~ Tin, Troll och Vendel!**
  • Alle

Det är stor skillnad på att äta färsk ingefära mot förkylning eller gravillamående, eller att ta koncenterade ingefärstabletter från hälsokosten.

Det är en helt annan koncentration av ingefära i dessa tabletter, kanel har varnats för av samma anledning.

"I stora mängder" är nog i det här fallet som med kanel - kopiösa mängder, som du bara kan få i dig om du äte just till exempel koncentrerade ingefära i pulver eller tablettform (alltså inte då den torkade eller färska ingefär som du använder i matlagning)

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Moonis
    Alle skrev 2007-06-10 20:34:40 följande:
    Det är stor skillnad på att äta färsk ingefära mot förkylning eller gravillamående, eller att ta koncenterade ingefärstabletter från hälsokosten.Det är en helt annan koncentration av ingefära i dessa tabletter, kanel har varnats för av samma anledning."I stora mängder" är nog i det här fallet som med kanel - kopiösa mängder, som du bara kan få i dig om du äte just till exempel koncentrerade ingefära i pulver eller tablettform (alltså inte då den torkade eller färska ingefär som du använder i matlagning)
    Tack, precis. I mat o mindre doser (någon kopp te ibland tex.) är det ingen fara.

Kanel hade jag inte hört om faktiskt så där fick man lära sig mer nyttSkrattande
  • Alle
    Moonis skrev 2007-06-10 20:39:16 följande:
    Tack, precis. I mat o mindre doser (någon kopp te ibland tex.) är det ingen fara.Kanel hade jag inte hört om faktiskt så där fick man lära sig mer nytt
    Och det innebär att den användning som beskrivits i din tråd här, är helt ofarlig
  • Moonis
    Alle skrev 2007-06-10 20:44:04 följande:
    Och det innebär att den användning som beskrivits i din tråd här, är helt ofarlig
    Vilken beskrivning syftar du på?
  • Alle

Den användning som andra inlägg i tråden har beskrivit, exempelvis mot förkylning etc.
    Det är inte onormal användning eller "stora mängder"

• Moonis
    Alle skrev 2007-06-10 21:11:08 följande:
    Den användning som andra inlägg i tråden har beskrivit, exempelvis mot förkylning etc. Det är inte onormal användning eller "stora mängder"
    Aha, nej men en hade tyvärr tagit kapslar vilket låter mindre bra så jag tror det är bra att informera om att man ska vara försiktig
  • zazla

Moonis: Anledningen till att det blir mothugg är för att det är lite häftigt att trotsa rekomendationer när man är gravid nuförtiden Ja på FL alltså, inte i verkliga livet Det är liksom tufft att dricka vin och äta brieost för då tar man lite risker. Så kommer det nya rekomendationer så måste man ju hitta på något för att trotsa lite

Sjukt men (tyvärr verkar det inte bättre) sant.

• LillaMilou

Ja, så kanske det är eftersom de rekommenderar det tillsammans med hallonblad och anis för att sätta igång förlossningen.

Svar på tråden Varning för ingefära!