• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • Alle

Jag tycker inte att du ska lämna din tråd, för den har ju ett syfte, vilket man definitivt inte kan säga om många trådar här på FL

Tänk på att det är de nojjiga som sprider desinformationen!

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Moonis
    Alle skrev 2007-06-11 19:45:16 följande:
    Jag tycker inte att du ska lämna din tråd, för den har ju ett syfte, vilket man definitivt inte kan säga om många trådar här på FL Tänk på att det är de nojjiga som sprider desinformationen!
    Skönt att höra i alla fall
  • Ananaspaj

Vidhåller att jag tycker det är dumt att varna för färsk ingefära som farlig! Piller ska man undvika eftersom de oxå kan innehålla annat och oftast MYCKET stora koncentrationer av ämnet... Skulle som många andra här vilja se vad en "stor" mängd betyder ochför vem.

• Moonis
    Ananaspaj skrev 2007-06-11 21:03:14 följande:
    Vidhåller att jag tycker det är dumt att varna för färsk ingefära som farlig! Piller ska man undvika eftersom de oxå kan innehålla annat och oftast MYCKET stora koncentrationer av ämnet... Skulle som många andra här vilja se vad en "stor" mängd betyder ochför vem.
    Var har jag skrivit att det är farligt i min trådstart? Sen spelar det ingen roll om det är färsk eller i tablettfor utan det är mängden man får i sig det hänger på.

Sen kanske du har missat att det framkom att man inte skulle ta över 1 gram ingefära.
  • Ananaspaj

Nej missade inte det men såg oxå att det inte fanns någon info på hur mycket ett gram i piller form motsvarade i färsk...

• Moonis
    Ananaspaj skrev 2007-06-11 21:13:04 följande:
    Nej missade inte det men såg oxå att det inte fanns någon info på hur mycket ett gram i piller form motsvarade i färsk...
    Nej, men det kan man ju försöka kolla upp. Nu har man något att gå på i alla fall.
  • listo

Fast å andra sidan verkade det ju inte finnas någon särskild anledning till att man valt just 1 gram som gräns heller... mer än att doser på upp till 1 gram brukar ge effekt mot illamåendet och man därför antar att det inte behövs mer.
    Det säger ju egentligen fortfarande inget om att mer än 1 gram kan vara skadligt. Det KAN ju lika gärna vara så att gränsen i realiteten går vid 20 gram, det vet vi fortfarande inte.

• Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-12 07:31:37 följande:
    Fast å andra sidan verkade det ju inte finnas någon särskild anledning till att man valt just 1 gram som gräns heller... mer än att doser på upp till 1 gram brukar ge effekt mot illamåendet och man därför antar att det inte behövs mer.Det säger ju egentligen fortfarande inget om att mer än 1 gram kan vara skadligt. Det KAN ju lika gärna vara så att gränsen i realiteten går vid 20 gram, det vet vi fortfarande inte.
    Nu har man i alla fall lite att gå efter. På någon sida stog det ju att inte ha mer än man brukar ha i matlagning. Det är iof. oxå ganska vagt men en liten fingervisning i alla fall.
  • listo

Nja alltså jag påstår att det inte ens är en fingervisning.
    Jag använder ofta ingefära i matlagning, vilket gör att jag vet vilka mängder det brukar handla om i recept och så... och det kan variera väldigt. Likaså varierar ju smaken, så jag kan utan problem riva ner 5-6 cm ingefärarot i maten, det är säkert 50 gram eller nåt liknande.

Och det är där det blir lite absurt, för om "rekommendationen" ska vara att det är okej att ha 50 gram ingefära i maten, men INTE okej med mer än kanske t.ex. 5 gram om ingefäran tas för illamåendet, då är det ju _fullkomligt_ snurrigt.

Man får väl rimligtvis anta att ingefäran funkar på samma sätt i kroppen och att eventuella risker är desamma oavsett _varför_ jag använder ingefäran. Vi kan konstatera att man bör undvika hälsokostpreparat som inte är testade med avseende på gravida, helt enligt Livsmedelsverkets kostråd.

Jag hittade info som tyder på att 1 gram extrakt i kapeslform motsvaras av ca 6 gram färsk ingefära. Ser du det absurda i jämförelsen?
    Ingefära är helt okej i mängder som används i matlagning (alltså kanske uppemot 50 gram), men mer än 5-6 gram är inte "säkert" om man använder det mot illamående?

Det är helt enkelt för vagt...

• Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-12 07:52:47 följande:
    Nja alltså jag påstår att det inte ens är en fingervisning.Jag använder ofta ingefära i matlagning, vilket gör att jag vet vilka mängder det brukar handla om i recept och så... och det kan variera väldigt. Likaså varierar ju smaken, så jag kan utan problem riva ner 5-6 cm ingefärarot i maten, det är säkert 50 gram eller nåt liknande.Och det är där det blir lite absurt, för om "rekommendationen" ska vara att det är okej att ha 50 gram ingefära i maten, men INTE okej med mer än kanske t.ex. 5 gram om ingefäran tas för illamåendet, då är det ju _fullkomligt_ snurrigt.Man får väl rimligtvis anta att ingefäran funkar på samma sätt i kroppen och att eventuella risker är desamma oavsett _varför_ jag använder ingefäran. Vi kan konstatera att man bör undvika hälsokostpreparat som inte är testade med avseende på gravida, helt enligt Livsmedelsverkets kostråd. Jag hittade info som tyder på att 1 gram extrakt i kapeslform motsvaras av ca 6 gram färsk ingefära. Ser du det absurda i jämförelsen? Ingefära är helt okej i mängder som används i matlagning (alltså kanske uppemot 50 gram), men mer än 5-6 gram är inte "säkert" om man använder det mot illamående?Det är helt enkelt för vagt...

Jo, förstår hur du menar men ingefära i mat blir ju utblandad med resten av maten så du lär ju inte få i dig alla dom 50 g:en. Men exakt hur mycket av det är ju svårt att säga.
    Men sen är frågan om det blir annorlunda oxå i matlagning att roten inte blir lika skarp tillagad. Man vet ju att en del kokas ut o försvinner från grönsaker o liknande tex. o frågan är om det blir samma med ingefäraFundersam Att det kanske är därför man lugnt kan använda i maten.

Lite frågor blir det ju men som du säger så ska man nog försöka unvika alla koncentrerade preparat under grav o speciellt om man inte vet exakt hur mycket som är okej.

• listo

Men då kan vi kanske enas om att man helt enligt Livsmedelsverkets kostråd bör undvika hälsokostpreparat, t.ex. kapslar eller tabletter med ingefära, om det inte tydligt står att de är testade och helt okej för gravida.

Men att det däremot får anses vara helt okej med t.ex. ingefärate, ingefäravatten, ingefärskakor, ingefära i mat eller annan sådan användning som av barnmorskor och läkare brukar rekommenderas som hjälp mot illamående och som kan liknas vid "användning i matlagning".

Är vi överens?

• Alaay
    Moonis skrev 2007-06-09 08:54:10 följande:
    Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående. I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.
    Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.O dom borde ju veta som jobbar med det.
    hahaha... det var det dumaste jag har hört. sätta igång menstruationen. är man gravid så är man.
    alltså lite får man väll ändå tänka själv tycker jag
  • Alaay

för stora mängder över huvudtaget är inte bra av någonting. lagom är bäst, det tror jag på

• Moonis
    Alaay skrev 2007-06-12 16:18:52 följande:
    hahaha... det var det dumaste jag har hört. sätta igång menstruationen. är man gravid så är man. alltså lite får man väll ändå tänka själv tycker jag
    Nej, riktigt så enkelt är det inte. En del örter har används som abortmedel o det är just främs dom örterna som har egenskapen att få igång menstruation eller samandragningar som används. Kamomill är tex. en sån ört.
Svar på tråden Varning för ingefära!