• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • listo

Jo, men poängen är att ALLA kan ha fel, och en utbildning och erfarenhet behöver inte per automatik betyda att man har mer rätt, särskilt inte om det man säger inte stöds av forskning. Och nej, forskning är ju sällan någon absolut sanning, men i regel finns det ju lite mer substans bakom påståenden om de bygger på tester och resultat från t.ex. 5000 personer, jämfört med om de kommer från några läkare som bygger påståenden på sina personliga erfarenheter.

För min del gör det ingen skillnad i bedömningen om det handlar om alternativ eller traditionell medicin.

Jag tycker man ska vara källkritisk oavsett varifrån informationen kommer.

• Moonis

Verkar vara en hel del delade meningar här o bäst är nog att vara försiktig överhuvudtaget med olika naturprodukter. Menar då till medicinskt bruk naturligtvis, inte när man har i matlagning

• Cilota
    Moonis skrev 2007-06-11 15:56:22 följande:
    Verkar vara en hel del delade meningar här o bäst är nog att vara försiktig överhuvudtaget med olika naturprodukter. Menar då till medicinskt bruk naturligtvis, inte när man har i matlagning
    Precis vad som rekommenderas av SLV
    ♦ Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise ♦
  • Moonis
    Cilota skrev 2007-06-11 15:57:17 följande:
    Precis vad som rekommenderas av SLV
    Då va ju denna tråden bra information för dom som missat detta då
  • chihiro
    Stina75 skrev 2007-06-11 14:29:12 följande:
    Ojdå jag drack mängder av ingefärste de första veckorna av graviditeten och nu är jag i alla fall i vecka 17!
    Moonis, nu har du redan uppnått effekten som Listo talade om innan, dvs nu blir gravida tjejer nojiga av "vanlig" konsumtion av ingefära. Snart kommer väl några andra bli livrädda för att de druckit ginger ale, ätit syltad ingefära etc etc etc.
  • Moonis
    chihiro skrev 2007-06-11 17:43:04 följande:
    Moonis, nu har du redan uppnått effekten som Listo talade om innan, dvs nu blir gravida tjejer nojiga av "vanlig" konsumtion av ingefära. Snart kommer väl några andra bli livrädda för att de druckit ginger ale, ätit syltad ingefära etc etc etc.
    Men denna tråden handlar inte om att skrämma upp utan upplysa. Man ska helt enkelt ta det försiktigt med intaget av ingefära o inte bara med ingefära utan all hälsokost medicin.

När man då ser att tex. ingefära rekomenderas vitt o brett här utan att uppmana om försiktighet så känns det viktigt att upplysa.
    Bättre att upplysa för mycket än för lite o det är i all välmening
  • Alle
    Moonis skrev 2007-06-11 18:15:06 följande:
    Men denna tråden handlar inte om att skrämma upp utan upplysa. Man ska helt enkelt ta det försiktigt med intaget av ingefära o inte bara med ingefära utan all hälsokost medicin.När man då ser att tex. ingefära rekomenderas vitt o brett här utan att uppmana om försiktighet så känns det viktigt att upplysa.Bättre att upplysa för mycket än för lite o det är i all välmening
    Syftet med din tråd är glasklar, i alla fall för oss som har följt den och som redan är lite pålästa gällande kosthållning för gravida.

Men jag upplever att du inte riktigt förstår vad vi menar när vi säger att tråden är negativ i informationssyfte, eftersom den är lite spekulativ eftersom ingen ordentlig forskning finns.
    OCH det har redan varit ett par inlägg som bekräftar det vi försöker varna för -några vanliga gravida tjejer som råkar ha druckit ingefärste, eller ätit ingefära i mat och nu tror att allt är kört.

Det är viktigt att förstå det, när man startar en sådan här tråd - vikten av att dels ha på fötterna och dels vara övertydliga och kunna ge konkreta svar och exempel.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Moonis
    Alle skrev 2007-06-11 19:23:54 följande:
    Syftet med din tråd är glasklar, i alla fall för oss som har följt den och som redan är lite pålästa gällande kosthållning för gravida.Men jag upplever att du inte riktigt förstår vad vi menar när vi säger att tråden är negativ i informationssyfte, eftersom den är lite spekulativ eftersom ingen ordentlig forskning finns.OCH det har redan varit ett par inlägg som bekräftar det vi försöker varna för -några vanliga gravida tjejer som råkar ha druckit ingefärste, eller ätit ingefära i mat och nu tror att allt är kört. Det är viktigt att förstå det, när man startar en sådan här tråd - vikten av att dels ha på fötterna och dels vara övertydliga och kunna ge konkreta svar och exempel.

Jag orkar inte hålla på o svara på det mer för det viktigaste med tråden försvinner av allt tjafs här. Det kommer alltid finnas dom som blir helt hysteriska o ska man då skita i att informera för att en del blir hysteriskaFundersam

Jag tycker ju inte det o tycker det är viktigare att informationen om att ta det försiktigt kommer fram. Nu fick vi ju även reda på vilken mängd det handlar om så det är jätte bra.

Svar på tråden Varning för ingefära!