• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • Moonis
    zazla skrev 2007-06-10 21:56:21 följande:
    Moonis: Anledningen till att det blir mothugg är för att det är lite häftigt att trotsa rekomendationer när man är gravid nuförtiden Ja på FL alltså, inte i verkliga livet Det är liksom tufft att dricka vin och äta brieost för då tar man lite risker. Så kommer det nya rekomendationer så måste man ju hitta på något för att trotsa lite Sjukt men (tyvärr verkar det inte bättre) sant.
    Verkar som det ja
    LillaMilou skrev 2007-06-10 22:03:09 följande:
    Ja, så kanske det är eftersom de rekommenderar det tillsammans med hallonblad och anis för att sätta igång förlossningen.
    Tycker sånt är helt galet. Förlossningen startar när barnet är redo för att komma ut o skulle aldrig vilja ta sånt o kanske riskera att något går galetFörvånad
  • Moonis
    Ja, så kanske det är eftersom de rekommenderar det tillsammans med hallonblad och anis för att sätta igång förlossningen.
    Skulle skriva lite till ju. Där ser man i alla fall att ingefära kan hjälpa till att få igång blödning/förlossning o därför ska man ta det försiktigt.
  • listo
    Vem rekommenderar det? Och vad finns det som visar att det faktiskt HAR någon effekt?
  • Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-11 08:45:48 följande:
    Vem rekommenderar det? Och vad finns det som visar att det faktiskt HAR någon effekt?
    Hallonblad ska oxå undvikas i böjan av grav står det i boken o har läst flera som rekomenderat det för att få igång förlossningen.

Kollade upp förlossning i boken nu oxå o där står att basilika kan hjälpa till att få igång förlossningen.
    Hallonblad, silverax o hjärtstilla kan vara välgörande under senare delen av förlossningen.
    Kvannerot o hallonblad kan hjälpa till vid utdrivning av placentan.
    Ingefära kan användas för att påskynda en förlossning som drar ut på tiden.

När jag kollar upp bara basilika i boken så står det i varningsrutan att även det ska användas med försiktighet under hela grav eftersom den används för att sätta igång menstruation o förlossning.

Anus hittade jag ingenting om i boken så ska kolla på nätet lite.
  • Moonis
    Moonis skrev 2007-06-11 09:18:41 följande:
    Hallonblad ska oxå undvikas i böjan av grav står det i boken o har läst flera som rekomenderat det för att få igång förlossningen.Kollade upp förlossning i boken nu oxå o där står att basilika kan hjälpa till att få igång förlossningen. Hallonblad, silverax o hjärtstilla kan vara välgörande under senare delen av förlossningen.Kvannerot o hallonblad kan hjälpa till vid utdrivning av placentan.Ingefära kan användas för att påskynda en förlossning som drar ut på tiden.När jag kollar upp bara basilika i boken så står det i varningsrutan att även det ska användas med försiktighet under hela grav eftersom den används för att sätta igång menstruation o förlossning.Anus hittade jag ingenting om i boken så ska kolla på nätet lite.
    Anis menar jag naturligtvis
  • jakeline

TS--> du menade väl anis?!

Moonis skrev 2007-06-11 09:18:41 följande:
    Anus hittade jag ingenting om i boken så ska kolla på nätet lite.
  • Moonis
    jakeline skrev 2007-06-11 09:28:29 följande:
    ts--> hehe du såg det! hade glömt att uppdatera sidan innan jag skrev!
    Ja, en liten mindre miss Lite komiskt
  • Moonis

Hittade om Anis o detta stog det:

En av de giftigare essenserna. Toxisk vid hög dos eller om man använder den länge. Oljan applicerad på huden absorberas i kroppen på 40-60 minuter. Ska inte användas invärtes eller utvärtes, t. ex. i massage, under graviditet eller av kvinnor som haft eller har cancer i bröst, livmoder, äggstockar (östrogenstimulerande). Ska unvikas vid medicinering med paracetamol.

Så detta är inget man ska använda utvertes av gravida o invertes verkar den bara slemlösande.

• Moonis

Oxå bra o viktig information

Invärtes bruk
    Allt som gamla örtaböcker kallar och nya rapar upp som "menstruationsbefrämjande" är förklädda abortmedel. Hit hör "moderörten" kamomill, som man intog, inte för att bli mor, utan för att slippa bli det. En kamomillinfusion var också till hjälp för att driva ut efterbörden vid förlossningen.
    För övrigt är de flesta genvägar stängda för den gravida och ammande - från huvudvärkstabletter till alkohol och däremellan många njutbara livsmedel. Giftighet Läs om eteriska oljors giftighet och tag varning och för enskilda eteriska oljor och andra råvaror se rubriken Giftighet. Medel som appliceras på huden tas upp av kroppen och en del eteriska oljor kan framkalla abort bara med lukten. Även andra råvaror som till för inte så länge sedan var vanliga i utvärtes medel kan vara giftiga. Borsyra och annat som dödar barn vid utvärtes applicering bör rimligtvis inte användas av någon, gravid eller ej.
    Exempel på eteriska oljor som ska undvikas eller användas med stor försiktighet, även utvärtes, under graviditet och amning, därför att de är livmodersammandragande, har hormonell effekt eller rent allmänt hör till de giftigaste:
    • Gröna kryddoljor: Anis och stjärnanis, backtimjan och vanlig timjan, basilika, dragon, enbär och enbarr, fänkål, isop, malört, mejram, oregano, rosmarin, salvia.
    • Blom- och örtoljor: Angelika, geranium, blå och romersk kamomill, muskatellsalvia, rölleka. Undvik under graviditetens första tre månader: ros, under graviditetens första fem månader: citronmeliss, under graviditetens första sju månader: jasmin.
    • Myntaoljor: Grönmynta, pepparmynta, pennyroyal, åkermynta (japansk pepparmynta).
    • Kryddoljor: Kanel, koriander, kryddnejlika, lagerblad, muskotnöt, svartpeppar.
    • Exotiska oljor: Atlasceder och virginiaceder, citronella, citrongräs, cypress, frankincense, galbanum, kajeput, kamfer, labdanum, liquidambar. Undvik under graviditetens första fem månader: myrra.

Svar på tråden Varning för ingefära!