• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • frugus

Interessant diskussion!
    I vår C-uppsats sökte vi omvårdnadsåtgärder mot illamående och kräkning, och hittade då en del studier om ingefära. I de studier vi granskade fanns inga fasta riktilinjer för hur mycket ingefära som var skadligt eftersom man inte kunnat bevisa att ingefära faktisk är skadligt. Men "för säkerhets skuld" satte författarna gränsen vid 1 gram verksam substans från ingefära som högsta rekommenderade dagsdos. Jag klipper in lite av våra slutsatser efter att ha granskat studierna och sammanställt studiernas resultat:

Ingefära är en ört som länge har tillskrivits lindrande egenskaper vid illamående och kräkning. Örten kan ha en lindrande effekt vid illamående och kräkning, men intaget får inte överskrida nivåerna för högsta rekommenderade dagsdos. Erfarenheten är baserad på tre stora systematiska litteraturöversikter av hög kvalitet som beskriver att det finns goda erfarenheter av att använda interventionen samt en litteraturöversikt av medelhög kvalitet. 

Resultatet visar att ingefära kan lindra illamående och kräkning vid graviditet och andra tillstånd som ger illamående (Ernst & Pittler, 1999; Jewell & Young, 2003). Ingefära minskar illamåendet hos gravida kvinnor, men det måste intas i rekommenderade doser ej överstigande 1 gram ingefärapulver per dygn (Aikins Murphy, 1998; Davis, 2004; Ernst & Pittler, 1999). Golembiewski, Chernin och Chopra (2005) menar att ingefära kan lindra vid postoperativt illamående, även om det inte ger god effekt hos alla postoperativa vårdtagare.

Författarna Ernst och Pittler (2000) tar i sin diskussion upp frågan om ingefära kan vara skadligt, och refererar till tre studier som menar att ingefära kan ha en mutagen effekt, och därför inte ska ätas av gravida kvinnor. Att ett ämne är mutagent innebär att det har en förmåga att ändra på cellers genetiska material. Men det finns även studier som visar att ingefära kan ha en antimutagen effekt, och mer forskning är därför nödvändigt. Det finns dessutom inget stöd för att ingefära är skadligt för gravida. Det kan vara klokt att ha i åtanke att vårdtagaren alltid bör hålla sig inom gränserna för högsta rekommenderade dagsdos för att inte utsätta sig för onödiga risker, detta gäller alla läkemedel eller tillskott av något slag. Författarna Aikins Murphy (1998) och Jewell och Young (2003) menar även dessa att det finns välgörande örter som kan användas vid illamående, men att vid graviditet måste vårdtagaren vara extra försiktig med läkemedel och örter. Forskare har dock inte hittat några biverkningar av ingefära på gravida kvinnor trots att forskningen kring denna ört har varit massiv.

Hela uppsatsen kan läses på denna länk:
    http://epubl.ltu.se/1402-1773/2007/105/index.html
    Pjusken i magen BF 16/7
  • Moonis
    poppel skrev 2007-06-11 13:46:45 följande:
    Jag tänker att risken just blir att folk slutar tänka själva, står det på en lista så avstår en del helt (som en del gör med fisk tex) för att de blir skraja för att äta något på "listan".Man får helt enkelt lita på sin BM, bara för att det står i en bok behöver ju inte allt vara sant!
    Mycket överdrivs vilket jag håller med om. Men just örter o liknande tycker jag är viktigt att informera om för många tänker inte på att vissa kan vara farliga i olika situationer.

Sen behöver det ju faktiskt inte vara sant bara för en bm säger det heller för där råder det verkligen delade meningar mellan dom olika. Dom har inte den extra kunskapen heller oftast om olika naturläkemedels grejer.

Frågade en på apoteket om ingefära o hon hade ingen aning. Då verkade dom på hälsokostaffären veta lite mer om det i alla fall.
  • Moonis
    frugus skrev 2007-06-11 14:00:35 följande:
    Interessant diskussion!I vår C-uppsats sökte vi omvårdnadsåtgärder mot illamående och kräkning, och hittade då en del studier om ingefära. I de studier vi granskade fanns inga fasta riktilinjer för hur mycket ingefära som var skadligt eftersom man inte kunnat bevisa att ingefära faktisk är skadligt. Men "för säkerhets skuld" satte författarna gränsen vid 1 gram verksam substans från ingefära som högsta rekommenderade dagsdos. Jag klipper in lite av våra slutsatser efter att ha granskat studierna och sammanställt studiernas resultat:Ingefära är en ört som länge har tillskrivits lindrande egenskaper vid illamående och kräkning. Örten kan ha en lindrande effekt vid illamående och kräkning, men intaget får inte överskrida nivåerna för högsta rekommenderade dagsdos. Erfarenheten är baserad på tre stora systematiska litteraturöversikter av hög kvalitet som beskriver att det finns goda erfarenheter av att använda interventionen samt en litteraturöversikt av medelhög kvalitet.  Resultatet visar att ingefära kan lindra illamående och kräkning vid graviditet och andra tillstånd som ger illamående (Ernst & Pittler, 1999; Jewell & Young, 2003). Ingefära minskar illamåendet hos gravida kvinnor, men det måste intas i rekommenderade doser ej överstigande 1 gram ingefärapulver per dygn (Aikins Murphy, 1998; Davis, 2004; Ernst & Pittler, 1999). Golembiewski, Chernin och Chopra (2005) menar att ingefära kan lindra vid postoperativt illamående, även om det inte ger god effekt hos alla postoperativa vårdtagare. Författarna Ernst och Pittler (2000) tar i sin diskussion upp frågan om ingefära kan vara skadligt, och refererar till tre studier som menar att ingefära kan ha en mutagen effekt, och därför inte ska ätas av gravida kvinnor. Att ett ämne är mutagent innebär att det har en förmåga att ändra på cellers genetiska material. Men det finns även studier som visar att ingefära kan ha en antimutagen effekt, och mer forskning är därför nödvändigt. Det finns dessutom inget stöd för att ingefära är skadligt för gravida. Det kan vara klokt att ha i åtanke att vårdtagaren alltid bör hålla sig inom gränserna för högsta rekommenderade dagsdos för att inte utsätta sig för onödiga risker, detta gäller alla läkemedel eller tillskott av något slag. Författarna Aikins Murphy (1998) och Jewell och Young (2003) menar även dessa att det finns välgörande örter som kan användas vid illamående, men att vid graviditet måste vårdtagaren vara extra försiktig med läkemedel och örter. Forskare har dock inte hittat några biverkningar av ingefära på gravida kvinnor trots att forskningen kring denna ört har varit massiv. Hela uppsatsen kan läses på denna länk:epubl.ltu.se/1402-1773/2007/105/index.html
    Det va intressant läsning
  • listo
    Moonis skrev 2007-06-11 13:50:07 följande:
    Då måste jag fråga er, ska man helt sluta att informera då bara för att det kan leda till hysteri?
    O nej, det vore katastrofalt. Information är BRA, däremot måste den vara tydlig om den ska vara värd något.

Exempel:
    1. Livsmedelsverket rekommenderar att gravida inte bör äta mer än 50 gram lakritskonfekt per dag eftersom lakrits innehåller glycyrrhizin som kan höja blodtrycket kraftigt hos en del personer.

Rätt så tydlig information om VAD, HUR och VARFÖR.

2. I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation. Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Inte lika tydlig information. Den väcker frågor som VARFÖR man ska vara försiktig, vadå sätta igång menstruation? Hur mycket är "större doser", varför har tidigare missfall betydelse, och kanske framförallt: Varför rekommenderas ingefära mot illamående av allt från BM till läkare till böcker och tidningar?

Otydlig information tolkas så väldigt olika.
    Anna kanske läser det som: "Okej, jag använder ingefära i maten ibland men kryddor är ju helt ofarligt, då är det nog inget jag behöver bry mig om"

Medan Lisa kan tolka det så här istället: "Va? Kan ingefära framkalla missfall??? Å nej, jag som åt kyckling med ingefära på den där thairestaurangen förra veckan och sedan igår när vi wokade hemma. Fan fan fan, har jag förstört allt nu?"

Och det är ju så onödigt liksom...
  • Moonis

Eftersom naturläkemedel har varit lite hokuspokus enligt många så saknas en del direktiv som doser tex.
    Hade nog varit bra att även mvc o bvc får lite mer kunskap om dom olika.

Basilika tex. tror jag inte många tänker som någon farlig ört under graviditet o även där hade behövts mer riktlinjer i hur mycket som krävs innan det blir skadligt.
    Det är ju så olika beroende på ört o rot, även hur pass känslig man är.

• Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-11 14:06:46 följande:
    O nej, det vore katastrofalt. Information är BRA, däremot måste den vara tydlig om den ska vara värd något.Exempel: 1. Livsmedelsverket rekommenderar att gravida inte bör äta mer än 50 gram lakritskonfekt per dag eftersom lakrits innehåller glycyrrhizin som kan höja blodtrycket kraftigt hos en del personer.Rätt så tydlig information om VAD, HUR och VARFÖR.2. I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation. Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.Inte lika tydlig information. Den väcker frågor som VARFÖR man ska vara försiktig, vadå sätta igång menstruation? Hur mycket är "större doser", varför har tidigare missfall betydelse, och kanske framförallt: Varför rekommenderas ingefära mot illamående av allt från BM till läkare till böcker och tidningar? Otydlig information tolkas så väldigt olika. Anna kanske läser det som: "Okej, jag använder ingefära i maten ibland men kryddor är ju helt ofarligt, då är det nog inget jag behöver bry mig om"Medan Lisa kan tolka det så här istället: "Va? Kan ingefära framkalla missfall??? Å nej, jag som åt kyckling med ingefära på den där thairestaurangen förra veckan och sedan igår när vi wokade hemma. Fan fan fan, har jag förstört allt nu?"Och det är ju så onödigt liksom...
    Tyvärr verkar det som sagt saknas exakta doser inom många örter o liknande men tycker det börjar bli dags att sätta ut det eftersom man har börjat använda alternativ medicin mycket mer nu än vad som gjordes tidigare.

Jag kan ju inte ge exakt dos eftersom det inte stog men frugus gav ju lite mer info om det
  • listo

Ja, frugus information var bra, jag ska läsa hela uppsatsen vid tillfälle.

Nästa intressanta fråga blir då: Hur mycket färsk ingefära motsvaras av 1 gram pulver?

Sedan vore det såklart kul att veta varför de bestämde sig för just 1 gram som "för säkerhets skull"-gräns.
    Men nu börjar vi närma oss tydlighet i alla fall. Bra!

• Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-11 14:16:39 följande:
    Ja, frugus information var bra, jag ska läsa hela uppsatsen vid tillfälle.Nästa intressanta fråga blir då: Hur mycket färsk ingefära motsvaras av 1 gram pulver?Sedan vore det såklart kul att veta varför de bestämde sig för just 1 gram som "för säkerhets skull"-gräns. Men nu börjar vi närma oss tydlighet i alla fall. Bra!
    Ja, det är ju oxå en bra fråga för dom som använder färsk ingefära.
  • Stina75

Ojdå jag drack mängder av ingefärste de första veckorna av graviditeten och nu är jag i alla fall i vecka 17!

• Stina75

Men massor av färsk ingefära i!

Svar på tråden Varning för ingefära!