• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • listo
    Moonis skrev 2007-06-11 09:34:04 följande:
    Hittade om Anis o detta stog det:En av de giftigare essenserna. Toxisk vid hög dos eller om man använder den länge. Oljan applicerad på huden absorberas i kroppen på 40-60 minuter.
    Men det där handlar ju om eteriska oljor och koncentrerade essenser av anis. Där gäller samma sak som för många andra kryddor, t.ex. salvia, kanel, saffran och basilika.
    I koncentrerad form och stora mängder kan det vara väldigt ohälsosamt. Men det går liksom inte att jämföra med användningen av dessa kryddor i "normala" fall, t.ex. i matlagning och liknande.

Jag är helt övertygad om att användande av färsk ingefära som lindring mot illamående är HELT ofarligt. Däremot kan det alldeles säkert vara klokt att inte äta hälsokostpreparat med koncentrerad ingefära. Men det är ju helt olika saker liksom...
  • Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-11 09:58:01 följande:
    Men det där handlar ju om eteriska oljor och koncentrerade essenser av anis. Där gäller samma sak som för många andra kryddor, t.ex. salvia, kanel, saffran och basilika. I koncentrerad form och stora mängder kan det vara väldigt ohälsosamt. Men det går liksom inte att jämföra med användningen av dessa kryddor i "normala" fall, t.ex. i matlagning och liknande.Jag är helt övertygad om att användande av färsk ingefära som lindring mot illamående är HELT ofarligt. Däremot kan det alldeles säkert vara klokt att inte äta hälsokostpreparat med koncentrerad ingefära. Men det är ju helt olika saker liksom...
    Men det där om i matlagning har jag ju skrivit oxå. Det är inte mindre doser i matlagning jag pratar om utan när man använder det i medicinskt syfte o då oxå i lite större doser.

Sen va det bara om Anis men om du läser det sista inlägget om invärtes bruk så står det:
    Allt som gamla örtaböcker kallar och nya rapar upp som "menstruationsbefrämjande" är förklädda abortmedel.

Ingefära är en sådan rot o det är därför man ska ta det försiktigt o kolla upp innan.
    Kamomill känns ju rätt ofarlig annars o sälj som te i vanliga affärer men är inte bra att ta den heller o samma gäller basilika som faktiskt är väldigt vanlig matört.
  • AnneSophie

Liten dos färsk ingerfära har använts i alla tider för att lindra illamående. Finns inget farligt med det.

Man ska upp i mycket stora (!) mängder för att det ska bli olämpligt, och vem fasen äter så himla mycket ingefära frivilligt oavsett?
    Alla kryddor, mer eller mindre, får negativa effekter om man intar dom i jättedoser.

På det stora hela så ska man vara försiktig med Hälsokostaffärer och dess produkter under graviditet, men det är inte samma sak som att färska varor är farliga (alltså ingefäraextrakt eller ingerfäratabletter versus liten bit färsk ingerfära).

• Ananaspaj

Ann-Sofie: Exakt vad jag menar!

• Moonis
    AnneSophie skrev 2007-06-11 10:14:41 följande:
    Liten dos färsk ingerfära har använts i alla tider för att lindra illamående. Finns inget farligt med det.Man ska upp i mycket stora (!) mängder för att det ska bli olämpligt, och vem fasen äter så himla mycket ingefära frivilligt oavsett?Alla kryddor, mer eller mindre, får negativa effekter om man intar dom i jättedoser.På det stora hela så ska man vara försiktig med Hälsokostaffärer och dess produkter under graviditet, men det är inte samma sak som att färska varor är farliga (alltså ingefäraextrakt eller ingerfäratabletter versus liten bit färsk ingerfära).
    Absolut, mindre doser är okej men har man haft mf innan så ska man vara extra försiktig.

Sen är det svårt att säga exakt hur mycket man kan ta eftersom alla är olika men det är i alla fall viktigt att man vet om riskerna med dom olika.
  • AnneSophie
    Moonis skrev 2007-06-11 10:21:28 följande:
    Absolut, mindre doser är okej men har man haft mf innan så ska man vara extra försiktig.Sen är det svårt att säga exakt hur mycket man kan ta eftersom alla är olika men det är i alla fall viktigt att man vet om riskerna med dom olika.
    Neeeej....man behöver inte vara försiktig ens om man haft missfall.
    Hello liksom! Liiiiiiten dos. Inte stor dos. Liten.

"Ingefära kan motverka illamående. Drick ingefära eller ät ingefäratabletter."
    Skriven av: Christel Bech, sjuksköterska och Vibeke Manniche, barnläkare och Ph. D
    Granskad av:
    Elisabeth Bekric, barnmorska och Stefan Grass, läkare
    Källa: http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3556
  • Moonis
    AnneSophie skrev 2007-06-11 10:26:06 följande:
    Neeeej....man behöver inte vara försiktig ens om man haft missfall. Hello liksom! Liiiiiiten dos. Inte stor dos. Liten. "Ingefära kan motverka illamående. Drick ingefära eller ät ingefäratabletter." Skriven av: Christel Bech, sjuksköterska och Vibeke Manniche, barnläkare och Ph. D Granskad av: Elisabeth Bekric, barnmorska och Stefan Grass, läkareKälla: netdoktor.passagen.se/default.ns
    Jo jag vet att det står olika om det där men den är mensruationsfrämjande o därför ska man ta det försiktigt som med alla andra mensruationsfrämjande rötter o örter.
    Speciellt om man haft mf tidigare!
  • listo

Okej, men då tycker jag att det är dags att definiera vad som är liten dos och stor dos. För när det gäller kryddor är det ju VÄLDIGT subjektivt... jag tycker t.ex om att ha MYCKET ingefära i maten, och det är säkert många som är som jag.

Det känns bara så himla onödigt att kanske skrämma upp människor i onödan, därför skulle jag vilja veta hur många gram ingefära (färsk/torkad eller annan form) som är STOR dos, och hur många gram som är LITEN dos.

Fram till dess anser jag att man inte med sunt förnuft kan göra annat än att betrakta ett vanligt intag av ingefära mot illamående (färsk, kokt, som te, i vatten o.s.v) som helt ofarligt.

• Moonis
    AnneSophie skrev 2007-06-11 10:26:06 följande:
    Neeeej....man behöver inte vara försiktig ens om man haft missfall. Hello liksom! Liiiiiiten dos. Inte stor dos. Liten. "Ingefära kan motverka illamående. Drick ingefära eller ät ingefäratabletter." Skriven av: Christel Bech, sjuksköterska och Vibeke Manniche, barnläkare och Ph. D Granskad av: Elisabeth Bekric, barnmorska och Stefan Grass, läkareKälla: netdoktor.passagen.se/default.ns
    Sen kan jag börja rabbla upp källorna i min bok oxå som är dels en världsberömd neurokirurg som skrivit många böcker o sex andra kända kunniga inom detta området med hälsopreparat o har ett antal böcker bakom sig.
  • Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-11 10:32:52 följande:
    Okej, men då tycker jag att det är dags att definiera vad som är liten dos och stor dos. För när det gäller kryddor är det ju VÄLDIGT subjektivt... jag tycker t.ex om att ha MYCKET ingefära i maten, och det är säkert många som är som jag.Det känns bara så himla onödigt att kanske skrämma upp människor i onödan, därför skulle jag vilja veta hur många gram ingefära (färsk/torkad eller annan form) som är STOR dos, och hur många gram som är LITEN dos. Fram till dess anser jag att man inte med sunt förnuft kan göra annat än att betrakta ett vanligt intag av ingefära mot illamående (färsk, kokt, som te, i vatten o.s.v) som helt ofarligt.
    Det är som sagt svårt att avgöra eftersom det handlar en del om hur tålig man själv är som med andra mediciner.

Detta är inte till för att skrämma upp utan för att INFORMERA!!
Svar på tråden Varning för ingefära!