• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • AnneSophie
    Moonis skrev 2007-06-11 12:28:10 följande:
    Dom kanske vet mer ungefär vilka doser det handlar om ja men exakt dos är nog svårt för alla att säga.

Klart som katten att det går att säga när en mängd utav något blir farligt.

Se på Livsmedelsverket och rekommendationer kring laktrits under graviditeten tex.
    "En hög regelbunden konsumtion av lakrits - mer än 50 gram per dag..."
    Enkelt och tydligt.

Så vad är en "större mängd" ingefära? Det är ju vital information om du nu vill varna liksom. 
    Boken verkar ju ha alla svar så...står det inte?

• listo
    Moonis skrev 2007-06-11 12:46:19 följande:
    Man ska inte ta grejer själv för att sätta igång förlossningen. Så jag skulle inte rekomendera något alls för det ändamålet om inte din bm sagt att det är okej efter undersökning. Mycket kan nämligen gå fel om man gör gör sånt själv.
    Ja, fast min poäng är att "vanlig användning" är så luddigt och otydligt att det riskerar skapa mer oro än det gör nytta.
    Jag förstår som sagt syftet med din tråd, jag försöker bara förklara hur lätt det är att dra slutsatser som inte ALLS stämmer, utifrån "vanlig användning", "stor dos" och "det är olika hur tålig man är"-resonemanget.

För som sagt, om jag har för vana att ha 300 gram ingefära i min köttgryta, är det då okej? Är det en stor eller liten dos? Kan det vara ohälsosamt? Är det bättre eller sämre än att tugga på en bit t.ex. (50 gram) ingefära för att slippa må illa?
    Förstår du hur jag menar? Det finns ingen tydlig gräns mellan "krydda" och medicinsk användning, och vad är det då som säger att det JAG anser vara "liten" dos inte i själva verket är en grymt ohälsosam dos?

Jag förstår dig som sagt, men jag tycker att detta behöver diskuteras.
  • Moonis
    AnneSophie skrev 2007-06-11 12:49:10 följande:
    Klart som katten att det går att säga när en mängd utav något blir farligt. Se på Livsmedelsverket och rekommendationer kring laktrits under graviditeten tex."En hög regelbunden konsumtion av lakrits - mer än 50 gram per dag..."Enkelt och tydligt. Så vad är en "större mängd" ingefära? Det är ju vital information om du nu vill varna liksom. Boken verkar ju ha alla svar så...står det inte?

Hur ska dom kunna kolla det när det kan bli missfall vid för hög dos, vilka skulle vilja ställa upp på det? Ungefär som att låta ett antal gravida dricka olika volymer alkohol för att seFundersam

Sen är det skillnad på ren lakritsrot o i godisform. Lakritsroten avråds helt att ta under grav i boken. Men i godisform är det ju inte rent.

• Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-11 12:59:00 följande:
    Ja, fast min poäng är att "vanlig användning" är så luddigt och otydligt att det riskerar skapa mer oro än det gör nytta.Jag förstår som sagt syftet med din tråd, jag försöker bara förklara hur lätt det är att dra slutsatser som inte ALLS stämmer, utifrån "vanlig användning", "stor dos" och "det är olika hur tålig man är"-resonemanget. För som sagt, om jag har för vana att ha 300 gram ingefära i min köttgryta, är det då okej? Är det en stor eller liten dos? Kan det vara ohälsosamt? Är det bättre eller sämre än att tugga på en bit t.ex. (50 gram) ingefära för att slippa må illa? Förstår du hur jag menar? Det finns ingen tydlig gräns mellan "krydda" och medicinsk användning, och vad är det då som säger att det JAG anser vara "liten" dos inte i själva verket är en grymt ohälsosam dos? Jag förstår dig som sagt, men jag tycker att detta behöver diskuteras.
    Nu vet jag inte alls vilken dos det va på tabletetrna men dom rekomenderades inte att ta i alla fall. Sen vet jag inte hur mycket en rot brukar ligga på o hur mycket man brukar ha i maten för jag använder det inte själv.
  • AnneSophie
    Moonis skrev 2007-06-11 13:02:57 följande:
    Hur ska dom kunna kolla det när det kan bli missfall vid för hög dos, vilka skulle vilja ställa upp på det? Ungefär som att låta ett antal gravida dricka olika volymer alkohol för att se Sen är det skillnad på ren lakritsrot o i godisform. Lakritsroten avråds helt att ta under grav i boken. Men i godisform är det ju inte rent.
    Jamen...det finns massor av saker som antagligen skulle (rent teoretiskt iallafall) kunna orsaka missfall eller iallafall problem om dessa saker intogs i farligt stor, dvs giftig, dos.
    Du varnar för stora doser ingefära och anger att detta är en "sanning". Jag, vi, undrar då vad "stora doser" innebär.
    Självfallet finns där säkert en tydligt riktlinje, precis som det gör vad gäller tex lakrits.

För övrigt så förklarar Listos inlägg precis vad jag, vi, försöker få fram.
    Sådana här trådar hjälper inte till eftersom det är för luddigt!
    Ingefära rekommenderas av barnmorskor och läkare och gyn över hela världen (i princip då) mot graviditetsillamående.
    För att din information ska bli intressant, och faktiskt också trovärdig, så krävs det tydlighet.
    listoplisto skrev 2007-06-11 12:59:00 följande:
    Ja, fast min poäng är att "vanlig användning" är så luddigt och otydligt att det riskerar skapa mer oro än det gör nytta.Jag förstår som sagt syftet med din tråd, jag försöker bara förklara hur lätt det är att dra slutsatser som inte ALLS stämmer, utifrån "vanlig användning", "stor dos" och "det är olika hur tålig man är"-resonemanget. För som sagt, om jag har för vana att ha 300 gram ingefära i min köttgryta, är det då okej? Är det en stor eller liten dos? Kan det vara ohälsosamt? Är det bättre eller sämre än att tugga på en bit t.ex. (50 gram) ingefära för att slippa må illa? Förstår du hur jag menar? Det finns ingen tydlig gräns mellan "krydda" och medicinsk användning, och vad är det då som säger att det JAG anser vara "liten" dos inte i själva verket är en grymt ohälsosam dos? Jag förstår dig som sagt, men jag tycker att detta behöver diskuteras.
  • poppel

Lustigt att boken är recenserad som "strömlinjeformad eurotrash" "utan författare endast redaktör" på shenet.

Allt är ju faktiskt farligt i tillräckligt stor mängd.
    Med jämna mellanrum kommer larm upp om diväteoxid som ganska många kan tänka sig att förbjuda om de blir tillfrågade. Det handlar mycket om hur man väljer att lägga fram saker...

• Cilota
    poppel - fast diväteoxid är ju farligt, rent av dödligt, i för stora mängder det med
    ♦ Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise ♦
  • poppel

Cilota- Absolut! Vad göra åt detta problem?

• Cilota
    poppel skrev 2007-06-11 13:17:00 följande:
    Cilota- Absolut! Vad göra åt detta problem?
    Förbjuda användningen är väl den effektivaste åtgärden
    ♦ Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise ♦
  • Trogga

Ingfära är bra för mycket, men som allt annat ska inte mängden överdrivas. Äter man färsk ingefära i maten är det lungt. När man börjar pilla i sig koncentrerad ingefära på tablett är det enj annan sak.

Man kan även dö av att dricka för mycket vatten under kort tid. Allt ska vara med måtta

För jämnställdhetens skull ska jag börja snarka
Svar på tråden Varning för ingefära!