Moonis skrev 2007-06-11 13:02:57 följande:
Hur ska dom kunna kolla det när det kan bli missfall vid för hög dos, vilka skulle vilja ställa upp på det? Ungefär som att låta ett antal gravida dricka olika volymer alkohol för att se Sen är det skillnad på ren lakritsrot o i godisform. Lakritsroten avråds helt att ta under grav i boken. Men i godisform är det ju inte rent.
Jamen...det finns massor av saker som antagligen skulle (rent teoretiskt iallafall) kunna orsaka missfall eller iallafall problem om dessa saker intogs i farligt stor, dvs giftig, dos.
Du varnar för stora doser ingefära och anger att detta är en "sanning". Jag, vi, undrar då vad "stora doser" innebär.
Självfallet finns där säkert en tydligt riktlinje, precis som det gör vad gäller tex lakrits.
För övrigt så förklarar Listos inlägg precis vad jag, vi, försöker få fram.
Sådana här trådar hjälper inte till eftersom det är för luddigt!
Ingefära rekommenderas av barnmorskor och läkare och gyn över hela världen (i princip då) mot graviditetsillamående.
För att din information ska bli intressant, och faktiskt också trovärdig, så krävs det tydlighet.
listoplisto skrev 2007-06-11 12:59:00 följande:
Ja, fast min poäng är att "vanlig användning" är så luddigt och otydligt att det riskerar skapa mer oro än det gör nytta.Jag förstår som sagt syftet med din tråd, jag försöker bara förklara hur lätt det är att dra slutsatser som inte ALLS stämmer, utifrån "vanlig användning", "stor dos" och "det är olika hur tålig man är"-resonemanget. För som sagt, om jag har för vana att ha 300 gram ingefära i min köttgryta, är det då okej? Är det en stor eller liten dos? Kan det vara ohälsosamt? Är det bättre eller sämre än att tugga på en bit t.ex. (50 gram) ingefära för att slippa må illa? Förstår du hur jag menar? Det finns ingen tydlig gräns mellan "krydda" och medicinsk användning, och vad är det då som säger att det JAG anser vara "liten" dos inte i själva verket är en grymt ohälsosam dos? Jag förstår dig som sagt, men jag tycker att detta behöver diskuteras.