• Moonis

Varning för ingefära!

Det står överallt på olika nätsidor att det är lugnt att ta ingefära som gravid mot illamående.

I min naturläkemedelsbok stog det dock en varning om att ta större doser som gravid eftersom det kan sätta igång menstruation.
    Man ska även prata med läkare först innan man använder om man haft mf tidigare.

Nu skrev en annan här till mig som oxå läst att man ska vara försiktig i början av graviditeten för det kan orsaka missfall.

Ville bara ut o varna lite så man antingen använder något annat mot illamående eller i alla fall använder varsamt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-09 09:04:08:
    Tänkte bara lägga till oxå att när jag skulle köpa ingefära igår på hälsokostaffär så hade han bara en sorts ingefära tabletter. När jag sa att det va mot graviditets illamående så sa han att jag inte kunde ha den då.
    O dom borde ju veta som jobbar med det.
  • Svar på tråden Varning för ingefära!
  • Moonis

Läste i uppsatsen att B6 ska ha gett bäst resultat vid graviditetsillamående men frågan är bara vilken dos som gäller därFundersam 

• Alle
    poppel skrev 2007-06-11 13:46:45 följande:
    Jag tänker att risken just blir att folk slutar tänka själva, står det på en lista så avstår en del helt (som en del gör med fisk tex) för att de blir skraja för att äta något på "listan".Man får helt enkelt lita på sin BM, bara för att det står i en bok behöver ju inte allt vara sant!
    Fast det är fasligt många BM som lämnar ut rent felaktig kostinformation, tyvärr.
    Man tycker att det borde vara deras jobb att hålla sig uppdaterade genom exv. SLV.s hemsida men icke tydligen.
    Så man ska inte lita blint på sin BM utan jag tycker att det ligger lite i ens eget intresse att ta reda på fakta.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Moonis - det är inte förvånande att apotekspersonalen inte kan så mycket om ingefära. De är farmaceuter och inte hälsokostkonsulenter.

Hälskokost i all ära, jag vet att det finns flera produkter som är bra och fungerar, men eftersom deras medicinska effekter inte har testats i samma utsträckning i bland annat kliniska tester som "vanliga" läkemedel, så vet man egentligen ingenting säkert om dessa produkters påverkan på gravida och foster.
    Sen så finns det ju tyvärr många kvacksalvare inom branschen, vilket gör det än svårare.

Vem ska man tro på? BM - Stora örtboken - min lokala häxa - Läkaren på akuten eller min mamma? Alla kommer med olika bud och fakta.

Så därför får man luta sig på de som faktiskt forskar och tar fram provresultat och rekomendationer, till exempel SLV.

Och SLV avråder gravida från att använda hälsokostpreparat, precis som man avråder barn under 8 år från att använda hälsokostpreparat.

Och Moonis - jag förstår din tråd och syftet med att du startade den, men just när det kommer till kost och hälsa för gravida så har jag lärt mig att här på FL är det bättre att vara övertydlig.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • frugus

Åh nej hade skrivit världens lägsta inlägg som försvann *suck*
    Provar igen:

Tyvärr är det inte nog med en bok skriven av sk experter (vad har de för relevant utbildning inom farmakologi och på vilka vetenskapliga studier bygger de sina resultat?) för att kunna gå ut med generella varningar (eller rekommendationer). För att kunna varna eller kommendera för ett visst preparat måste man ha ett tungt vetenskapligt stöd i ryggen, och med vetenskapligt menar jag studier med sträng övervakning och klart formulerad metod/genomföringssätt. Det räcker inte att någon med mycket utbildning inom ex farmakologi skriver en bok där hon/han tycker att "det och det fungerar jättebra, och det och det är jättefarligt" för att man ska kunna rekommendera/varna för något. Experten måste ha stöd av studier utförda på människor eller djur innan dennes åsikt har något intresse för omvärlden.

När man surfar runt på de stora databaserna för medicinsk forskning ser man ganska snabbt att det är svårt att hitta vetenskapliga studier som kan visa samband mellan en ört/intervention och ett resultat. Detta gäller både för positiva som negativa effekter. De örter där man hittat ett klart samband mellan intag och verkan har man forskat vidare och utvunnit läkemedel, som ex med digitalis från fingerborgsblomman som nu används som hjärtmedicin.

Innan man oroar människor med att något är farligt eller rekommenderar folk att äta något för att det är bra måste man ha vetenskapliga bevis. En bok i alternativ medicin räcker tyvärr inte. Men det är medingefära som med allt annat - i stora mängder är det dödligt. Även vatten, morötter och bönor är dödliga i enorma mängder.

Pjusken i magen BF 16/7
  • frugus

Gick till ursprungsstudien om B6 och hittade följande mängder:

Pyridoxine (vitamin B6) on its own has been tested in two trials (Sahakian 1991; Vutyavanich 1995). Here, there is no evidence of an effect on vomiting (OR 0.64, 95% CI 0.18 to 2.26) but the continuous data suggest effectiveness in reducing the severity of nausea. The two trials used very different doses of medication: Sahakian 1991, 75 mg daily, and Vutyavanich 1995, 30 mg daily. (Jewell & Young, 2003)

Sen har jag ingen aning hur mkt 1g ingefäraextrakt som motsvaras av färsk råvara, ska genast kolla upp det!

Pjusken i magen BF 16/7
  • Moonis
    Alle skrev 2007-06-11 14:47:14 följande:
    Moonis - det är inte förvånande att apotekspersonalen inte kan så mycket om ingefära. De är farmaceuter och inte hälsokostkonsulenter.Hälskokost i all ära, jag vet att det finns flera produkter som är bra och fungerar, men eftersom deras medicinska effekter inte har testats i samma utsträckning i bland annat kliniska tester som "vanliga" läkemedel, så vet man egentligen ingenting säkert om dessa produkters påverkan på gravida och foster. Sen så finns det ju tyvärr många kvacksalvare inom branschen, vilket gör det än svårare. Vem ska man tro på? BM - Stora örtboken - min lokala häxa - Läkaren på akuten eller min mamma? Alla kommer med olika bud och fakta. Så därför får man luta sig på de som faktiskt forskar och tar fram provresultat och rekomendationer, till exempel SLV.Och SLV avråder gravida från att använda hälsokostpreparat, precis som man avråder barn under 8 år från att använda hälsokostpreparat. Och Moonis - jag förstår din tråd och syftet med att du startade den, men just när det kommer till kost och hälsa för gravida så har jag lärt mig att här på FL är det bättre att vara övertydlig.
    Jo, jag har märkt det För detta va absolut inte menat som en skrämseltråd utan endast att upplysa gravida att ta det försiktigt även med ingefära som kan framstå som en helt ofarlig matlagningsingridiens o detta bör man tänka på med allt inom färska örter, rötter o eteriska oljor. Även att verkligen kolla upp dom olika bieffekterna som kan vara innan man tar själv eller friskt rekomenderar till andra för medicinskt ändamål.

Igentligen borde det väll forskas mer inom detta eftersom det har blivit väldigt populärt med alternativ medicin.
  • frugus

Nu när jag läser studierna igen framgår det inte om de menar 1 g verksam substans eller bara 1 g torkad, krossad ingefära. De skriver "1 gram ingefärapulver". Att det var veksam substans var visst min tolkning, men det kan ju lika gärna vära 1 g torkad ingefärarot. Vilket verkar vara en oerhört liten mängd då jag själv lätt har haft i ca 10-20 g ingefära i en del av de maträtter jag gjort.

Men jag hittar iaf inga belägg för varför man valt just 1g som gräns för ingefära, i de studier som studerat ingefäras effekter har testpersonerna fått kapsler som innehållit mellan 250mg-1000mg ingefärapulver och eftersom man kunnat se en effekt av den dosen kanske man inte tänkt att man behöver inta högre doser av ämnet? För inga av studierna jag läst har rapporterat om några negativa bieffekter. Mystisk! Förmodligen har gränsen satts där eftersom man inte forskat på ingefära i större mängder än så. 

Pjusken i magen BF 16/7
  • Moonis
    frugus skrev 2007-06-11 14:48:15 följande:
    Åh nej hade skrivit världens lägsta inlägg som försvann *suck* Provar igen:Tyvärr är det inte nog med en bok skriven av sk experter (vad har de för relevant utbildning inom farmakologi och på vilka vetenskapliga studier bygger de sina resultat?) för att kunna gå ut med generella varningar (eller rekommendationer). För att kunna varna eller kommendera för ett visst preparat måste man ha ett tungt vetenskapligt stöd i ryggen, och med vetenskapligt menar jag studier med sträng övervakning och klart formulerad metod/genomföringssätt. Det räcker inte att någon med mycket utbildning inom ex farmakologi skriver en bok där hon/han tycker att "det och det fungerar jättebra, och det och det är jättefarligt" för att man ska kunna rekommendera/varna för något. Experten måste ha stöd av studier utförda på människor eller djur innan dennes åsikt har något intresse för omvärlden.När man surfar runt på de stora databaserna för medicinsk forskning ser man ganska snabbt att det är svårt att hitta vetenskapliga studier som kan visa samband mellan en ört/intervention och ett resultat. Detta gäller både för positiva som negativa effekter. De örter där man hittat ett klart samband mellan intag och verkan har man forskat vidare och utvunnit läkemedel, som ex med digitalis från fingerborgsblomman som nu används som hjärtmedicin. Innan man oroar människor med att något är farligt eller rekommenderar folk att äta något för att det är bra måste man ha vetenskapliga bevis. En bok i alternativ medicin räcker tyvärr inte. Men det är medingefära som med allt annat - i stora mängder är det dödligt. Även vatten, morötter och bönor är dödliga i enorma mängder.
    Nu står det ju vad dom har för utbildning osv. i boken o dom har många år erfarenhet o ubildning inom detta. Så dom är inte precis helt gröna som bara gissar sig fram.
    Eftersom det är svårt att hitta vetenskapliga studier så får man ju förlita sig på dom som har lång kunskap inom det. Sen tror jag oxå att många forskare ser på detta fortfarande med lite kvacksalversyn.

Läkare anses som väldigt trovärdiga i övrigt men så fort en läkare lutar sig åt alternativ medicin så tappar han plötsligt trovärdighet verkar det som. Det är så jag tolkar det som i alla fall. Även om det har blivit mer accepterat så känns det som det fortfarande hänger i en del.
  • listo
    Moonis skrev 2007-06-11 15:18:20 följande:
    Nu står det ju vad dom har för utbildning osv. i boken o dom har många år erfarenhet o ubildning inom detta. Så dom är inte precis helt gröna som bara gissar sig fram.
    Neee, men det kan vara rätt stor skillnad mellan vad erfarenhet säger och vad forskning säger... det märker man ju inte minst på de hemkokta råd som tyvärr väldigt många BM ger till sina klienter.
    Det finns många BM som går rakt emot SLV's kostråd och säger saker som t.ex. att gravad lax är HELT ofarligt, för de har minsann aldrig (under sina 20-30 år som BM) träffat en gravid som ätit gravad lax och som råkat ut för listeriainfektion. Eller att det inte alls är någon fara att byta i kattlådan, för de vet ingen som fått toxoplasmos.
    Och ja, det kan ju låta klokt, men även om en BM har lång erfarenhet och en bred kunskapsbas så är inte hennes klienter nödvändigtvis en statistiskt användbar grupp... och därmed bör den typen av erfarenheter också förbli erfarenheter och inte omvandlas till "sanningar".

Så som sagt, man behöver inte vara helt grön för att ha fel. Och forskning är som sagt ett kapitel för sig.
  • Moonis
    listoplisto skrev 2007-06-11 15:26:19 följande:
    Neee, men det kan vara rätt stor skillnad mellan vad erfarenhet säger och vad forskning säger... det märker man ju inte minst på de hemkokta råd som tyvärr väldigt många BM ger till sina klienter.Det finns många BM som går rakt emot SLV's kostråd och säger saker som t.ex. att gravad lax är HELT ofarligt, för de har minsann aldrig (under sina 20-30 år som BM) träffat en gravid som ätit gravad lax och som råkat ut för listeriainfektion. Eller att det inte alls är någon fara att byta i kattlådan, för de vet ingen som fått toxoplasmos. Och ja, det kan ju låta klokt, men även om en BM har lång erfarenhet och en bred kunskapsbas så är inte hennes klienter nödvändigtvis en statistiskt användbar grupp... och därmed bör den typen av erfarenheter också förbli erfarenheter och inte omvandlas till "sanningar".Så som sagt, man behöver inte vara helt grön för att ha fel. Och forskning är som sagt ett kapitel för sig.
    Fast här handlar det inte om hemkokta råd från BM. Dom här har ju lite mer utbildning inom just detta o BM borde som sagt bli lite mer upplysta om nya grejer som kommer fram

O ja, forskningen är som sagt ett eget kapitel men jag förlitar mig inte blint till forskning heller för alla är inte ens överens med allt där
Svar på tråden Varning för ingefära!