• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • JonnaS
    Wilmisen skrev 2007-07-09 14:50:32 följande:
    Åh hej! Får jag vara med??!!Jag har två islandshästar - ett sto född 94 och en valack född 89. Valacken är sällskaps och "kompis-ridar-häst" och stoet är köpt för tävling även om det inte blivit såååå mycket tävling med henne...
    Va kul att fler hittat hit! Var ju tvungen att kika in på din sida på dina hästar! Vilka tjusingar! Känner igen det där med att mam SKA tävla, men att det lätt inte blir så mycket som man egentligen vill!
    Saknar Lokka och Gunilla har inte hört nåt från Ewa än så snart tvingar jag Gunilla att ringa dit! Inget föl heller och nu har hon gått 2 veckor över tiden och jag bara längtar!!!!!!
    Har en kompis som tränar för Ewa en gång i veckan och hon sa sig ha sett ett nytt sto hos Feykir! Måste väl nästan ha varit din Lokka!
  • Wilmisen

JonnaS: Ja och när jag väl fick hem tävlingshästen från Island visade det sig att det enda hon kunde var ökad galopp. Varje gång man ens satte ena foten i stigbygeln så skenade det iväg i full fart. Det tog ett helt år att få henne att skritta på lång tygel! Nu fungerar skritt och trav bra, tölt sådär och galopp inte alls. Rider man ihop med andra hästar är det tävling som gäller. Det blev ett helt annat arbete än vad jag tänkt mig, men man får väl skylla sig själv när man köpte hästen på film Men byta häst skulle jag aldrig kunna tänka mig!

Vart bor ni alla? Är det någon som är på kurser i västsverige?
    Jag har inte gått på kurs på länge och är lite sugen.

Rider ni för någon tränare ni gillar och vill rekommendera?

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • Libellula

Jonna: Åh! Snälla ,åk och pussa Lokka från mej och säg att jag vill att hon kommer hem nu!!!!!!!

Jag saknar min lilla vän så!!!!

Blir galen snart oxå om inte Dreyra krystar ut den lille. Är så nyfiken på den lille krabbaten!

• Libellula

Wilmisen: Jag bor i värmland och har precis börjat med isisar och har inte tränat för någon än. Skulle ha ridit för Hinni Thor Sigurdsson men han fick förhinder....

• JonnaS
    Wilmisen skrev 2007-07-09 23:06:25 följande:
    JonnaS: Ja och när jag väl fick hem tävlingshästen från Island visade det sig att det enda hon kunde var ökad galopp. Varje gång man ens satte ena foten i stigbygeln så skenade det iväg i full fart. Det tog ett helt år att få henne att skritta på lång tygel! Nu fungerar skritt och trav bra, tölt sådär och galopp inte alls. Rider man ihop med andra hästar är det tävling som gäller. Det blev ett helt annat arbete än vad jag tänkt mig, men man får väl skylla sig själv när man köpte hästen på film Men byta häst skulle jag aldrig kunna tänka mig!Vart bor ni alla? Är det någon som är på kurser i västsverige?Jag har inte gått på kurs på länge och är lite sugen.Rider ni för någon tränare ni gillar och vill rekommendera?

Om jag bara hade läst förklaringen på din häst, hade jag nog trott att det var min vallack vi talade om :) Han är precis sådär! Och det sorgliga är att jag red honom när han kom från Island och då var han helt gudomlig! Sen såldes han och bodde hos den ägaren i tre år. Efter det var han helt förbytt och totalt knäpp! Jag köpte honom våren 06 och vi jobbar fortfarande stenhårt på att han ska lugna ner sig! Vi har kommit en bra bit på vägen men ännu har vi långt kvar!

Jag bor i Säter! Har ridit mycket för Ewa Wiik och Gardar Gislason och båda är suveränt duktiga!

• Tujan

Har inte hunnit läsa i tråden, men jag har en liten underbar islänning som är född 84. Han heter Stubbur å är fux. Hinner tyvär inte skriva mer, har en 4½ månaders bebis som vill ha uppmärksamhet nu (han ska snart få prova på att rida för första gången).

• JonnaS
    Tujan skrev 2007-07-10 12:12:10 följande:
    Har inte hunnit läsa i tråden, men jag har en liten underbar islänning som är född 84. Han heter Stubbur å är fux. Hinner tyvär inte skriva mer, har en 4½ månaders bebis som vill ha uppmärksamhet nu (han ska snart få prova på att rida för första gången).
    Välkommen hit! Jag har två isisar och väntar barn i augusti.. Känner att tiden kanske kommer att bli lite knapp till en början Fundersam
  • Libellula

Tujan: In med bilder på Stubbur så vi får titta!!!!

Har ni tagit semester härifrån nu eller allihopa? Jag kan ju sitta här och skriva och läsa non stop om det är så!
    Vi blir inte kloka på märren som ska ha föl... Har det inte hänt nåt tills på måndag så får vetrinären komma ut och titta igen. Den andra märren som ska ha i augusti är smällfet hon,hoppas det är mycket mat som ligger där annars blir det en bauta fölis!!

• morsan 72

Hej
    Jag har en vallack på 8 år och har lånat ett sto på 12 år. Jag och min dotter letade häst förra året, hon vill ha en häst med mycket motor och någon att hoppa, jag som hade en islänning för 15 år sedan hade lite svårt att tänka mig något annat.
    När vi sedan hittade Silfri slog vi till på en gång, om ett par veckor startar dom på sin första hopptävling, spännande.

• Libellula

Nu har jag lagt in fler bilder på isisar!!

Svar på tråden Islandshäst tråden!