• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • Tujan

Ja, jag får ta å lägga in lite bilder på Stubbur å mina andra 4 hästar oxå för den delen. Stubbur har nämligen en norisvalack, en shettisvalack, en shettishingst å en minshettishingst som sällskap. Minishettisen å stubbur håller ihop i vått å torrt, det tom delar box på vintern.

• Wilmisen

Libellula: Förstår att ni går i väntans tider! När skulle hon haft? Spännande! Är det dina två hästar som ska ha?

Har nyss varit ute på en 1,5-timmars tur i SPÖREGN. Jag har aldrig varit med om maken - som det regnar!!

Vad har ni era hästar till - tävling, träning, skogsridning??
    Och hur många är ni som hänger här inne ständigt?

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • JonnaS

Libellula: Var in och kikade på dina nya bilder! Vilka tjusingar! Man kan ju knappast skryta med att mina vevar sådär med benen Räcka ut tungan

Jobbigt med väntandet på fölisen! Sånt där kan ju gå en på nerverna! Man väntar och väntar och så kommer dom när man missar det Glad

Wilmisen: Mitt sto, Komma har jag haft väldigt länge och hon är enbart en skogsmullehäst! Har ridit mycket lektioner och kurser med henne, men hon hatar det! Så nu är det busgalopp i skogen som gäller, och så kör jag henne också! Det trivs hon bra med!
    Gormur, vallacken, köpte jag just för att jag ville ha en häst att träna och tävla. Tränat har vi gjort mycket. Red för instruktör varannan vecka tills jag blev för tjock (gravid). Men han är ju lite psykiskt instabil Flört så tävlandet kom vi inte igång med så fort jag önskat! Det får förhoppningsvis bli nästa år!  

• dono

Igår provred jag en avkomma på fem år (nyss inriden)efter min gamla hingst. Det var jätteskoj att få prova honom och nu längtar jag ännu mer efter att få börja rida in Teiti

• Libellula

Ja,det är ju det att där stoet stod på betäckning så hade väl inte människan så där jätte koll egentligen.... Hon kan lika gärna bara ha gått en vecka över tiden som två.... Nä,jag äger ju inte nån av pållarna men Lokkun är ju "min"    Det är en kompis till mej som äger Lokkun,Agge,Leikur,Gardur,Drifa,Dreyra,Litla-Blida,Lára och Hrefna.
    Gunilla som äger hästarna har väl i första hand dem till avel. Men nu ska Leikur,Gardur och Leira säljas. Lokkun,Drifa och Hrefna ska väl tävlas oxå är det meningen. Agge är ju bara 3 och ska ridas in och visas under ryttare av Hinni. Lára och Litla-Blida är ju bara 2 år. Dreyra och Drifa fölar ju iår och nästa år blir det bara Lokkun som fölar.
    Jag praktiskt taget bor i den här tråden....

• Wilmisen

Libellula: Oj, det var många hästar att hålla reda på! Om jag får fråga; vad kommer ditt användarnamn ifrån? Jag har försökt så många gånger att skriva det nu, och det blir ju fel varje gång! haha

Dono: Vad är det för gammal hingst? Eller är jag för nyfiken nu? Hur gammal är Teiti?

Morsan72: Var inne och tittade på Silfri - vilken underbar sötnos!! Och vilken jättehäftig tårta - kan man beställa??

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • dono

wilmisen: klart att du inte är för nyfiken,du får gärna fråga

Jag hade en hingst förut. Tor frå Nerbåen. Men fick avliva honom för ett par år sen,för han fick en konstig tumör (dock ej cancer,men den satte sig i frambens musklerna,så han blev halt och den gick ej att operera bort.

Har en dotter kvar efter honom,Teiti,hon är 4 år så vi tänkte börja lite smått med inridningen till vintern...

• Tutilure

Vad kul med en tråd om Islandshästar!
    Har ingen själv (än) men mamma har två ston som jag rider när vi är hos henne.
    Härliga hästar och jag blir alltid så paff när jag ska sitta av, det är så nära till marken! Jag glömmer bort det varje gång, det känns verkligen inte när man sitter på.
    Iaf, tanken är att vi ska betäcka nästa år, så vi får hoppas på föl till 2009.
    Tills dess får jag rida på stona och försöka lära mig mer.
    Är helt nybörjare på isisar, har lånat ett par böcker av mamma för att försöka få grepp om hur man gör.

Ska väl förmodligen ta några lektioner under hösten och sen kanske någon tävling! Spännande!
    Är det någon här som tävlar?

• morsan 72

Tårtan är beställd på konditori, mormor och morfar skämmer bort mina barn väldigt mycket.

• Libellula

wilmisen: Det är italienska och betyder Trollslända.
    Gissa om jag haft problem att lära mej hålla reda på alla hästar!!

Svar på tråden Islandshäst tråden!