• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • dono

JonnaS: nej men fy vad otäckt..hoppas det gått bra i natt..kram

• Wilmisen

JonnaS: Hur har det gått? Ser det inte bättre ut idag måste du ju kunna be någon veterinär att komma och kolla på det? Man vill ju inte gå runt och vara orolig.

Jag skulle kanske ha försökt ha henne ute på natten (om hon inte har eksem eller besvär av det). Står de inne finns risk att de kliar sig bara för att de inte har något att göra. Kanske kan man också göra en hage som inte innehåller något bra att klia sig på?

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • Ulrisa

Tutilure! Ja ok gud va Gaukur e fin! det lär bli ett fint föl

JonnaS: nej men fy! stackars Komma, hur har det gått?

(¯`°?.¸ ღ Mammas små älsklingar ♥ ♥ ♥ Isak & Elina ღ ¸.?°´¯)
  • JonnaS

Det har gått bra sen igår! Hon har ju tyvärr exem så hon måste stå inne på natten pga alla knott. Det är nog hennes eviga kliande som orsakat detta sår också!

Jag ville ju att vet skulle komma redan igår kväll men dom tyckte att jag skulle avvakta och det har gått så bra så jag skulle väl ha lyssnat på dom när dom sa att det ofta ser värre ut än vad det är!

Hon var jättesvullen igår kväll och även i morse (hade kliat en del under natten), men under dagen idag har hon gått i en hage helt utan något att klia sig på och svullnaden har gått ner otroligt mycket, så fortsätter det i denna fart så borde det ju gå bra!

Ska fortsätta ta tempen på henne ett par dagar, men om det fortfarande ser bra ut får hon gå tillbaka till sitt bete. Hon är ju så ledsen när hon inte får gå med dom andra Ledsen

Tror att man lätt överreagerar så fort det händer något, det brukar ju trots allt alltid lösa sig ganska fort!

• Tujan

Ett litet tips på en bra insekksavstötandemedel som man gör själv, det luktar F*N, men är väldigt effektivt (har iaf fukat jättebra för mig)! Du tar en svätt matolja + vitvinvinäger, sen hackar man några vitlöksklyftor i det å låter det stå ett par dagar, sen har man ett bra medel, väldig kladdigt visserligen å som luktar väldigt äckligt, men vad gör man inte för sin fyrfota vän?

• Ulrisa

Åh stackars lilla Komma.. vilken tur att det blivit bättre, jobbigt när de har så ont av knotten! hoppas hon blir helt bra snart så hon kan gå med sina kompisar snart..

Ska prova det medlet du skrev upp Tujan!

Vad använder ni andra för insektsmedel på hästarna? tycker inte något medel funkar speciellt bra..

(¯`°?.¸ ღ Mammas små älsklingar ♥ ♥ ♥ Isak & Elina ღ ¸.?°´¯)
  • Wilmisen

Ulrisa: Jag använder just inget medel. Många fungerar bra - men bara ca 15 minuter så är det som vanligt igen. Ingen av mina hästar har dock problem med insekter så jag har tur...

JonnaS: Vad bra att det löste sig så bra!

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • JonnaS

Tujan: Det ska jag prova! Allt som är riktigt äckligt brukar ju funka bra Räcka ut tungan

Jag har provat det mesta, men som Wilmisen sa hjälper inget efter en kvart! Nu har jag beställt hem PROB olja, schampo och deo. Det ska tydligen vara jättebra, men det får ju tiden utvisa!

• Tujan

Ja, ni som verkligen har problem med insekter prov mitt medel. Jag brukar blanda det i en flaska å sen tar jag en liten svamp när jag ska ha det på pållen.Det blir bäst om det får stå å dra i nån vecka, men det brukar funka bra efter bara några dagar oxå. Skriv gärna hur ni tyckte det funka sen när ni har provat det!

• JonnaS

Nu har den lilla jäkeln kliat upp såret igen, såg att kanterna på vattenhinkarna var blodiga så hon har väl tagit till det när det inte fanns annat att klia sig på! Och jag kan ju inte direkt låta henne gå utan vatten i denna hetta! Skrikandes

Vad sjutton ska man göra!! Det är tusen flugor i såret hela tiden, vilket absolut inte är till någon hjälp.. Och så sitter såret självklart på ett sånt ställe att man inte kan tejpa om det, det skulle aldrig sitta...

Svar på tråden Islandshäst tråden!