• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • enyasmatte
    Libellula skrev 2007-07-01 20:24:07 följande:
    Enyasmatte: Va har du för stam på dina?
    Náttfaradis far är Gustur frá Stykkisholmi och mamma Korpa från Stenstuge.
    Det är enda islänningen, annars har jag ett PRE-sto och en varmblodsvalack också
    *vad gjorde livet innan Wille?* www.willessida.se
  • Ulrisa

dono.. hi hi, ja de barnen är för härliga! stackars hästar med exem täcken.. de blir kallade för det ena och det andra!

(¯`°?.¸ ღ Mammas små hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Isak & Elina ღ ¸.?°´¯)
  • Libellula

Enyasmatte: Okej,jag försöker lära mej lite om avel och sånt oxå men det är ju en hel vetenskap med blup och allt vad det är....

• JonnaS

Exemhästarna blir ju tyvärr inte bara kallade saker:

Jag blev häromdagen utskälld av en dam för att jag hade täcke på min häst när det var så soligt och varmt ute! Fundersam  Tänk om dom ibland kunde fråga varför innan dom uttalar sig...

• Ulrisa

JonnaS FörvånadFundersam ja en del vet inte vad de pratar om..

jag har en tjej som rider min häst och hon har gjort det i ca 3 år nu, hon är 18 år gammal och ganska lång vad kan hon va.. 1.75 ca kanske och hon är ganska normaldbygd... hon har ju fått klagomål från andra "ridtjejer" varför hon rider på en sån liten häst! Lusse är 1.45 hög!! å Islandshäst.... hon har försökt förklara detta hundratals gånger men det går liksom inte in... tråkigt..

(¯`°?.¸ ღ Mammas små hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Isak & Elina ღ ¸.?°´¯)
  • Libellula

Jag är 170 och Gunilla har inte en häst över 140 tror jag men jag tycker inte att jag ser överdrivet lång ut på dem. Hrefna är iofs så tjock så mycket av min längd försvinner nog där....
    Tråkigt bara att folk ska lägga sej i överallt när de inte vet hur det är med saker och ting.
    Jag tyckte iofs oxå att islänningarna var "små ponnys" innan jag red och nu vet jag hur mycket häst jag har under mej när jag sitter på en "sån liten häst"!!!!
    Islänningar är underbara! Och jag undrar varför jag inte upptäckt det förrut....

• JonnaS

jodå, den kommentaren får man ju hela tiden. inte jag då jag är en liten plutt, 158 cm Skrattande 

men sånna som hjälpt mig rida har fått höra både det ena och det andra om att det är så synd om islandshästarna som får bära tunga ryttare mm mm...

man har ju förklarat att man inte kan jämföra en isis med en ponny med samma mankhöjd, men då lägger dom bara dövörat till!

• Libellula

Ja,eller det där med att " du kan ju inte driva ordentligt när benen hänger så långt ner". Jaha,jag driver inte med vaden eller hälen heller.... Jag använder ju sätet,gör inte ni det svarar man och då blir de tysta. Visst får man hålla om dem ibland med hela benen men då är det ju just hela benet som är med.

• JonnaS

jadu, mycket har man fått höra! under gymnasietiden gick jag en hästutbildning där vi red för instruktör dagligen (på "vanliga" hästar), frågade då om jag kunde ta med mig min häst under någon lektion, då det var flera andra som brukade ha sina egna hästar med, och då fick jag höra att nej lilla gumman, islandshästar är inte gjorda för att gå lektion i ridhus... Ööh! Fundersam

• Mammatillfem

Älskar islandshäst! Har ingen egen...men red mkt på dem ett tag på 90 talet..länge sedan..inte blivit av...mkt att göra..och måste finnas i närheten..red då lektion en gång i veckan och turridningar..härligt!!
    Min dotter red med.

Svar på tråden Islandshäst tråden!