• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • JonnaS
    enyasmatte skrev 2007-07-02 19:37:29 följande:
    Jag har kämpat i så många år mot fördomarna, nu har jag nog helt enkelt accepterat att de flesta som är mot islänningar inte ens vill förstå så jag har slutat bry mig och tycker bara att det är deras förlust
    Så sant som det var sagt! Man får ta det med ro!
  • enyasmatte
    JonnaS skrev 2007-07-02 19:45:32 följande:
    Så sant som det var sagt! Man får ta det med ro!
    Cool
    *vad gjorde livet innan Wille?* www.willessida.se
  • Ulrisa

Håller fullständigt med er! Cool

(¯`°?.¸ ღ Mammas små älsklingar ♥ ♥ ♥ Isak & Elina ღ ¸.?°´¯)
  • Libellula

Jag tycker att det är jätte spännande med isistävlingar! Var på min första nånsin för bara nån vecka sen! Och så hade jag blivit "lurad" att sitta med i domarbåset ett par timmar,men gissa om jag hade fullt upp med att kolla in hur de red osv! Höll på att glömma att jag skulle va med och räkna poäng och allt det där! Så fort det var minsta lilla paus så hade jag tusen frågor till damaren jag satt med! Men hon svarade så glatt och berättade allt för mej! Kul!!!!!!
    Som ni kanske märker så har jag blivit alldeles tokig i allt vad isisar heter nu och försöker pränta in allt vad hjärnan tillåter!

• JonnaS

Ja, har man väl börjat så är det kört sen! Man är fast :)

• Ulrisa

Absolut! det är som ett beroende! Cool 

Funderar på att köpa ett Isis föl sen när Lusse gjort sitt, är det svårt att rida in Islandshästar? någon som gjort det? OM vi får vår efterlängtade gård! så blir det nog ett föl.. förhoppningsvis, det är min dröm!

• enyasmatte
    Ulrisa skrev 2007-07-03 15:30:20 följande:
    Absolut! det är som ett beroende!  Funderar på att köpa ett Isis föl sen när Lusse gjort sitt, är det svårt att rida in Islandshästar? någon som gjort det? OM vi får vår efterlängtade gård! så blir det nog ett föl.. förhoppningsvis, det är min dröm!
    Svårt...tja, det beror på vad man kan...Men ja, nog kan det kategoriseras som svårt. Men roligtSkrattande
    Jag har fått mitt sto precis exakt som jag vill ha en häst, lyhörd, känslig, klok, framåt och allt annat. Och när sedan andra ryttare just märker dessa egenskeper hos henne så känns det riktigt braCool
    Dock är jag rädd för att låna ut henne eftersom inte alla förstår att hon aldrig är tjurig, hon är bara oerhört lyhörd och gör exakt vad ryttaren säger! halleluja! min lilla älskling!
    *vad gjorde livet innan Wille?* www.willessida.se
  • Ulrisa

enyasmatte! åh vilken härlig häst det låter som

Ja, jag har ju ridit in ett par "vanliga" hästar.. men ingen isis.. har sett program från Island nångång för längesedan om hur de gjör när de rider in dom.. men det va så längesen, det såg svårt ut..

Hur ska man beskriva Lusse då.. hmm.. ja KLOK är han definitivt! eller SMART... föör smart ibland..tex så lärde han sig hur man öppnade hagen med handtagen.. inte så roligt när han smet.. heh.. så nu måset vi verkligen spänna handtagen ordentligt, men han försöker inte så länge det finns mat i hagen.. min glupska häst..

Smart.. JA!
    Lyhörd.. ja ibland.. när han är på rätt humör!
    Framåt.. mycket!
    känslig.. njae.. inte speciellt.. mest BUSIG!

Mina vänner tycker att han är en mycket rolig häst.. han kan hitta på det mesta.. slänga runt hinkar å borstar när man grejar med honom.. drar ner sadeln från boxdörren
    men han är inte bara "jävlig"
    Han har oxå plockat upp min hjälm från backen, tagit upp sina tyglar från backen en gång när jag råkade tappa dom..

och han lyfter hovarna när jag säger "lyft"

En "speciell" häst

Han är ett krutpaket! men myycket snäll!

sån är min älskling..

• Libellula

Jag har inte ridit in någon isis men andra raser har jag ridit in. jag är dessutom lagom knäpp att jag rider in dem barbacka...
    Gunilla ska skicka iväg Gardur och Leikur på inridning nu i höst till en tjej. Och sen åker Agge till Hinni i december på inridning.

• Ulrisa

Oki vad kostar det att låta någon annan rida in dem? typ Hinni vad tar han? och hur länge ska hästen vara där? det måste nästan vara någon "kunnig" som rider in en isis... vill ju att det ska bli riktigt!

Lusse är ingen naturtöltare, men det skulle jag vilja ha nästa gång! det är sån skillnad! vad tycker ni är bäst? naturtöltare eller icke naturtöltare?

Svar på tråden Islandshäst tråden!