• Ulrisa

Islandshäst tråden!

En tråd för oss Islandshäst älskare! spelar ingen roll om du har en egen eller rider någon annans eller bara gillar dom! prata på!

Jag har en Islands vallack född -88 (gammal kille nu) men lika pigg och busig som vanligt

Han lider av kronisk hosta och går ute hela året och äter endast hösilage.. han rids lungt och så länge man gör det så märker man inte av sjukdomen!

Hans namn är Lysingur och finns i mitt galleri!

Ulrika & Lysingur

• Svar på tråden Islandshäst tråden!
  • Ulrisa

Tutilure! åh så söt din kuse va hur gammal e han/hon? dina barn va oxå jättesöta! skönt att Mio blev bättre efter operationen!

(¯`°?.¸ ღ Mammas små älsklingar ♥ ♥ ♥ Isak & Elina ღ ¸.?°´¯)
  • Annorlundors

Min häst är ju då lite svårfotad för han vill bara inte bli bra, så jag funderar på att skaffa ett zoomobjekt så jag kan fota honom när han inte vet!!!Ha ha hästpapparatzi...

• Tujan

Jaha, idag fick jag slänga på Stubbur insektstäcket,SUCK! Han har klarat 2 sommrar utan täcke, men nu var det dax igen. Lite konstigt för när jag hade han hemma i Hälsingland (där det är MASSOR av knott å mygg) hade han inga alls problem, men nu när han är nere i Skåne (där det knappt finns några knott å andra insekter) så är han mer utsatt. Tror nog att det har lite med åldern att göra oxå, han är ju ändå 23 år.Första sommaren han var här nere fick han oxå ha täcke.Ja, ja, det är ju tur iallafall att det finns täcken som hjälper!

• Tutilure

Ulrisa:
    Det är ett sto och hon är 15 år. En jättemysig tjej! Om allt går vägen så ska hon betäckas med Gaukur nästa år. Hon är egentligen mammas häst, men fölet ska bli mitt.
    Gaukur:
    www.islandshingstar.com/hingstar/gaukur_is1998135614/default.htm

Ja, det var en pärs med operationen, men det är skönt att den är över!
    Nu ska vi leda in honom på hästvägen precis som hans bror.
    Vi har en liten shettis därhemma...

Vet någon var man kan köpa riktigt små ridhjälmar förresten?
    Äldsta sonen som är två år rider just nu i cykelhjälm och även om han bara skrittar och vi leder och håller i honom så skulle jag gärna vilja ha en riktig hjälm till honom. Men jag har bara hittat från storlek 50 och det är för stort.

• Wilmisen

Tutilure: Vad har han för huvudomkrets? Konstigt att inte storlek 50 passar? Men Malin Bayards son hade ju tex hjälm när han var 2 år så det borde ju finnas tycker man...

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • dono

Min dotter wilma är tre år,hon har precis vuxit ur storlek 50,så jag ska ner och köpa en ny hjälm åt henne.

• JonnaS

Tujan: Knotten är olika giftiga i olika delar av landet! Så det är inte bara antalet knott utan hur giftiga dom är! Mitt sto har ganska svår exem, tål inte knotten alls, så man är påläst Glad

• Tutilure

Jag har inte mätt hans huvud på länge, men när jag provade en hjälm i storlek 50 så var den lite för stor. Men det var iof i vintras/våras, den kanske passar bättre nu.
    Men han är en rätt så liten kille så det kan ju också bero på det.
    Men jag ska testa igen när vi åker till Hööks nästa gång.

• Wilmisen

Angående ridhjälmar till barn - de är ju så dyra och används inte särskilt länge. Vågar man köpa begagnat? Man vet ju inte riktigt vad de varit med om... Men å andra sidan rider de väl inte så "häftigt" som så små, men man vet ju aldrig när olyckan är framme...

(¯`°?.¸ ♥ Wilma 060219 ♥ ¸.?°´¯)
  • JonnaS

Åh, måste få skriva av mig.. Är så orolig!

Komma kliade upp ett litet sår strax ovanför näsborren för ca 2-3 veckor sen. Det läkte ihop jättefint så jag har inte tänkt på det något mer.. Men idag när jag skulle hämta hem henne från betet hade hon kliat upp såret, som nu var Jättestort och JÄTTEsvullet ca 1 dm i omkrets.. Jag rusar och ringer distriktsvet, men hon menar att det inte är någon fara så länge hon inte har feber och har andningsvägarna fria. Så hon ordinerade mig att tvätta rent och ha henne på stall tills svullnaden gått ner. Och om det inte hade gjort det inom ett par dagar skulle jag ta henne till veterinären då!

Men hur ska jag låta bli och oroa mig? Tänk om det svullnar upp mer under natten? Hon lär ju knappast låta bli och klia sig.. Är livrädd att man ska gå ut och hon inte kan andas! Nojjig!

Någon som har några bra sluta-klia knep? Hjälper ju inte att binda upp henne, hon kliar ju mot väggen!

Aja, får ställa klockan och gå upp med jämna mellanrum inatt och kolla till henne och bara hoppas att svullnaden går ner!!!

Svar på tråden Islandshäst tråden!