Du måste logga in för att svara i en tråd.

• HeddaBigBum

Go Fika!

Här håller Go-Fika-gänget till!

Det hela började med en ljuvlig liten tjej i november 2004. Några månader senare hade skaran fyllts på med 4 supersöta flickor till och 2 minst lika gulliga pojkar!

Men vi var inte nöjda där! Oh no! Här produceras småsykon på löpande band!
    Hittills har 4 bakats klart, en kanske är på G i skrivandets stund , och en är fortfarande på jäsning! Flört
    ... och fler lär det bli... planerade eller inte!! Räcka ut tungan
    Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Svar på tråden Go Fika!
  • Gruffalo

Ja, ni har rätt om namn. Man ska nog välja det som känns rätt och sen strunta i associationer och vad andra tycker. Så valde vi Maja men nu har det varit skitsvårt rent ut sagt. Vi hade faktiskt problem med killnamn även förra gången så vi är nog helt enkelt fantasilösa när det gäller pojknamn! Agaton är ju hur coolt som helst. Tycker det kan vara svårt också eftersom så många runt omkring har barn nu och man vill ju inte välja samma som tex mina kusiners barn (Noah, Lukas, Nanna och Olle).

Gällande kakor så är jag ingen jättefantast av just kakor men kokostoppar är helt ok! Recept finns på kokospaketen. Tror bara att det är ägg, socker, smält smör och kokos...

Har uppdaterat med nya bilder på Maja i galleriet för den som är nyfiken...

• hejlis

ja, det där med vad det kan tänkas rimma på får man väl strunta i...går väl med fantasi att få till det mesta. Om man nu vill det...Men sedan så vill jag inte ha ngt som liksom "rimmar" eller vad man ska säga ihop med efternamnet. Typ Bettan Brehmer...låter så käckt och lite som ngt taget ur en Whalströmsbok...Typ " Bettan Brehmer hittar en skatt" eller nå´t sånt...

• hejlis
    Fragglerock skrev 2007-06-25 21:31:56 följande:
    !Åke & Evelyn... kanske ska be om tvillingar ändå!
    Eller kanske inte
  • HeddaBigBum

Kolla in starkaste tjejn i VH! 12 kg är väl ingenting för en 9kg-tjej med MUCKLER!

• Maria från Bahia

Jo det där med namn.... Troy var väl det namn som var knasigast. Vi hade ju några namn men sen kom Troy sådär sista veckorna och så blev det en Troy som tittade ut.
    Naomi hade jag ju som favorit redn från efter missfallet så där var det inte någon fundering

Vi har väl tänkt lite när man matchar med efternamn tex. Vi pratade om Sean men Sean Hall (Sean Paul??) njae..... osv osv. Samtidigt ville vi ha internationellt, och att det inte skulle bli för stor skillnad i svensk och engelskt uttal för då får de ju liksom inte heta vad det heter......
    Visst, Naomi är ju lite svårt för barnen (Aioli, Salami, Noomi, är ju några namn hon fått) men de flesta äldre kan uttala i alla fall)
    Sen ville vi att de två skulle matcha någorlunda, Naomi och Kalle hade blivit lite konstigt.....

Recept på kakor - gärna!! Själv har jag inte några favoriter. Bakar sällan kakor, mer bullar och sånt.
    Men havreflarn med lite ingefära i är supergott!!

• HeddaBigBum

Jag är löjligt förtjust i choklad, så vanliga hederliga choklad/kladdmuffins är en favorit. Lite sådär sega i mitten. Mums!

I morse när Dino sa Hej då låg Luke i vår säng och drack välling. Han hade bara kalsonger på sig. Det visade sig att Dino hade glömt sätta på nattblöjan igår vid nattning!
    Kanske kanske har Luke sluppit sängvätar-nitlotten från min sida i familjen!! YyyeeeHoooo!!

• JessicaåIda
    Nissekakor 175 grader i 20-25 minuter
     300 g smör
    3 dl socker
    3 tsk bakpulver
    9 dl havregryn
    1 kaka blockchoklad alt 250g nougatSkrattande

Smält smöret. Rör ihop alla ingredienser utomchoklad/nougat, häll i långpanna
    Efter gräddning, bred smält choklad eller nougat  ovanpå. Skär kakan i bitar medan den är varm.

Cappucinoskorpor (Italienska skorpor) 200 grader
    50 g smör
    2 ägg
    2 dl farinsocker
    1 hg valnötskärnor el sötmandel
    2 msk starkt kaffe
    ½ tsk salt
    100 g mörk choklad, hackad i bitar
    5 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

Rör ihop alla ingredienser, sist tillsättes mjöl/bakpulverblandning.
    Forma 2-3 långa längder, lägg dessa på plåt eller bakplåtspapper.
    Grädda ca 20 min i mitten av ugnen. Stäng av ugnen. Skär längderna på diagonalen till skorpor(måste vara varma). Lägg ikull dem på plåten & låt stå ca 15-20 min på eftervärmen.
  • JessicaåIda

Till den nyttigare avdelningen, snabbakat & gott matbröd.

Pannsmock
    18 dl rågsikt
    1 dl vetemjöl
    4 tsk bikarbonat
    2 tsk bakpulver
    3 dl mörk sirap
    1 liter filmjölk
    ev 1-2 msk malda brödkryddor
    ev solrosfrön russin, lingon etc

Rör ihop de torra ingredienserna. Tillsätt fil & sirap, rör ihop till en kladdig smet.
    Smörj en långpanna, ev bröas den med det som finns hemma som vetekli, havregryn  etc
    Grädda på 100 grader 45 minuter, höj till 175 grader och grädda ytterligare 35 min.

Brukar röra ihop detta när ugnen är igång så att det gräddas medan vi äter middag/plockar undan. Min långpanna är så stor så jag har en stor, oval ugnsform som jag använder. Blir då 4 limpor.

Karaktärsfasthet är ibland ett annat ord för tjurskallighet.
  • Gruffalo

*muttrar* Vräkningshandlingar inlämnade.... Kom ut nu! Mina fingrar ser helt groteska ut pga vätska, faktiskt så man bara garvar åt det. Fötterna har dock klarat sig bra, alltid något positivt!

Haha, vi kanske ska gå på första namnet vi dillade om...Buster! Vi gillar det men det är lite mycket hund/hästnamn.

• fairymi

Ja svårt med namn är det. Vi hade ju Wilmer i vår lista o jag ville ha det namnet hela tiden. Men sen när lillebror kom ut var han ju ingen Wilmer....Tills efter två veckor ca då han liksom växte in i namnet. Buster...jag tror brorsan hade fotbollstidningar med det namnet Men som sagt strunta i folks associationer, annars lär ni ALDRIG hitta ett namn.

Kakor...jag tycker om de klassiska småkakorna som finska pinnar, choklad snitt, drömmar etc. Men bakar helst större kakor/tårtor oftast med choklad då'rå... Hm vad heter den..nånting med devils food cake tror jag. Smaskig!!!

Svar på tråden Go Fika!