• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • Kalinka
    isold2003 skrev 2007-07-24 01:25:51 följande:
    Hej! Sitter på jouren och surfar och hittar till er! Vad kul! Jag har bara hängt bland barnvagnstrådarna på FL men hänger gärna lite med er också om jag får. Är ST läkare på röntgen och har gjort 2 år av STn. Måste tillägga att jag kom in på PIL på KI utan att ha flådigt efternamn eller volontärarbete. Hade visserligen pluggat innan men till agronom
    Självklart är du välkommen!

Själv så vikar jag just nu som underläkare på psyk, och där är det lite röntgen.... Fast häromdagen gick jag faktiskt igenom ett MRT-svar med en patient. Jag tillhör de mystiska läkare som tycker att röntgenronder är en perfekt start på dagen (vad gör jag då på psyk?).
  • isold2003

Röntgen är underskattat Det passar mig perfekt, jag får erkänna att itt teoretiska intresse överstiger mitt medmänskliga och sen finns det andra fördelar också, vi går hem preics när arbetstiden är slut och slipper pappersarbete. Vi satt på fikarasten en dag och en av de andra st-läkarna sa " kommer ni ihåg hur jobbigt det var med såna där.. hm, vad hette det nu igen.. ja, epikriser hette det visst!"

• white cheese

Hedvig:
    Min spontana tanke var "termin 8 - nej, dit har jag långt kvar". Sen insåg jag att jag ska börja T7 nu... Skrämmande!
    Eftersom jag är _helkass_ på allt som har med antibiotika att göra, men trots allt tycker att infektionslära är rätt intressant, så har jag faktiskt tjuvstartat lite med kurslitteraturen... *plugghäst*

Isold:
    Välkommen!

Kalinka:
    Jag håller med - röntgenronder är kul! Jag tycker det är så himla tråkigt att läsa röntgenutlåtanden, när man inte själv får se bilderna...

• Kalinka

Har precis gått av ännu en helvetesjour. Den här var den värsta hittills. Den hade alla ingredienser, hysteriska patienter, hysteriska anhöriga (frågan är vilka som var värst, patienten eller de anhöriga) OCH ett gräl över telefon med medicinjouren, som inte hade någon förståelse över att jag inte ville lägga in en patient som hon ville dumpa till oss, för "han kan inte vara kvar här".

Vid midnatt ringde jag och väckte min man och grät... Det här är första gången jag allvarligt funderar över varför jag vill bli läkare egentligen.

Usch vad deppig jag låter. Idag ska jag gå hem vid lunch, och ha eftermiddagen ledig. Det ska bli skönt.

• Kalinka

white cheese skrev 2007-07-24 21:06:45 följande:

Ja, vad tycker ni om era löner? www.familjeliv.se/Forum-5-68/m23047440-1.html
    Hm, jag läste tråden, och blev förvånad över de hätska anklagelserna från vissa ssk att underläkare inte gör något. Visst, vi rådfrågar hela tiden bakjouren om patienterna. Men det är ju fortfarande mig det hänger på att jag gör en ordentlig sucidbedömning, och att jag ställer de rätta frågorna så att bakjouren får en bra bild.

Konstigt att vissa ssk har så lite förståelse. Här finns det vissa som tror att telefonrecept är gjorda i en handvändning. Det är dem inte! Först måste man ju kolla igenom journalen, och man kan ge sig den på att det alltid är något som inte stämmer. Sen måste man ringa upp patienten, och det tar tid. Ofta får man ringa flera ggr för att pat inte svarar.
  • AnnaLüceraMehr
    SysterHedvig skrev 2007-07-11 09:04:11 följande:
    Ms Marriot - en till bara - du söker väl till andra skolor än KI? Jag har hört otäcka rykten om att platserna på PIL skänks till de med fina efternamn eller de som volontärarbetat under svåra förhållanden i afrikas djungler
    Hej, hej!

*s* Jag blev antagen via PIL, tack vare att de började kalla betygsreserver. Vid intervjuerna så hade vi nummer, våra efternamn fanns alltså INTE med av vissa anledningar. Man kan ju undra när de kom på att man måste gömma undan efternamnen :).
  • SysterHedvig

då kände de säkert igen min bekant genom hans utseende han kom in direkt, så var det bara.

jen m 3 skrev 2007-07-25 12:05:31 följande:
    Hej, hej!*s* Jag blev antagen via PIL, tack vare att de började kalla betygsreserver. Vid intervjuerna så hade vi nummer, våra efternamn fanns alltså INTE med av vissa anledningar. Man kan ju undra när de kom på att man måste gömma undan efternamnen :).
  • Jalapeno
    white cheese skrev 2007-07-24 21:06:45 följande:
    Ja, vad tycker ni om era löner? www.familjeliv.se/Forum-5-68/m23047440-1.html
    borttagen tråd!? Är det så kontroversiellt att tycka att alla andra har för hög lön och jag själv för låg ?

Välkommen ni nya!
    Umgicks med två rtg-läkare igår. Supersmart specialitet! men det är ju så kul att skära i folk
  • SysterHedvig

berätta mer - jag funderar på att rikta in mig på röntgenspecialiteten tror du att det är en hållbar specialitet om man inte bor i gbg/sthlm/malmö?

Tyras föräldrar skrev 2007-07-26 19:36:09 följande:
    borttagen tråd!? Är det så kontroversiellt att tycka att alla andra har för hög lön och jag själv för låg ? Välkommen ni nya!Umgicks med två rtg-läkare igår. Supersmart specialitet! men det är ju så kul att skära i folk
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3