• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 3

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...
    Här diskuterar vi allt från nya arbetstidslagen, till vem som är favoritkaraktären i Grey's Anatomy, till vad man kan göra med filmjölk (you'd be surprised!)

Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.

Gamla trådarna:
    Del 1 - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html
    Del 2 - www.familjeliv.se/Forum-11-241/m19156662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-18 18:09:51:

Till alla er som kommer nya till tråden:
    Det är inget krav, men ett uppskattat initiativ, att delge oss era byxmått, handsk- och skostorlek. ;-D

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-07-27 10:45:07 följande:
    jag vet vad du menar. Generellt under min studietid har jag alltid känt mig som den minst smarta av oss alla. Förutom den där märkliga typen som röker och har ett företag som säljer sexleksaker, men ungefär så. Av oss alla som borstar tänderna regelbundet är jag den slöaste kniven i lådan :/ Hur sjutton ska det gå.
    Jo, jag är nog smartare än han som säljer magnetmadrasser också, nu när du säger det. Men det är inte vanlig magnetism, utan en annan sort som INTE fysiker vet om.
  • SysterHedvig

fast han vet ju något du inte vet om magnetism dåligt omen!

Kalinka skrev 2007-07-27 10:47:12 följande:
    Jo, jag är nog smartare än han som säljer magnetmadrasser också, nu när du säger det. Men det är inte vanlig magnetism, utan en annan sort som INTE fysiker vet om.
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-07-27 10:48:41 följande:
    fast han vet ju något du inte vet om magnetism dåligt omen!
    Jag har patienter som vet saker om magnetism som inte jag vet också, så jag vet inte om det säger något....
  • Filuria

hej igen! har läst ikapp lite. vi har haft en liten semester och är tillbaka i datoriserade trakter. det var härligt men ett gräsligt väder.

rtg är nog en bra specialitet. jag ska ju snart återvända från mammaledigheten för att göra klart min at och funderar oxå på mina karriärval.

min hjärna har aldrig varit riktgt vass heller och den är inte precis bättre nu efter all bebisfixering, nattvak och amning.

man kan ju hålla på med interventionell radiologi som ni nämnde och röntgen på su (jag bor i göteborg) är ju jättestor med mkt forskande typer. men nackdelen är nog att sitta i mörker och se på dataskärmar. blir man inte trött och stel isolde2003? har man fortfarande mer semester än andra? hur mycket i så fall?

• Filuria

ngn som håller på med infektion förresten? är ju lite smått intresserad av sånt, men det kanske är för enkelspårigt och bundet till storstäderna.

• Kalinka
    Filuria skrev 2007-07-29 09:21:08 följande:
    hej igen! har läst ikapp lite. vi har haft en liten semester och är tillbaka i datoriserade trakter. det var härligt men ett gräsligt väder.rtg är nog en bra specialitet. jag ska ju snart återvända från mammaledigheten för att göra klart min at och funderar oxå på mina karriärval. min hjärna har aldrig varit riktgt vass heller och den är inte precis bättre nu efter all bebisfixering, nattvak och amning.man kan ju hålla på med interventionell radiologi som ni nämnde och röntgen på su (jag bor i göteborg) är ju jättestor med mkt forskande typer. men nackdelen är nog att sitta i mörker och se på dataskärmar. blir man inte trött och stel isolde2003? har man fortfarande mer semester än andra? hur mycket i så fall?
    Hade kunnat tänka mig röntgen, om det inte var för att jag vill kunna jobba i Östersund, och där har man väldigt lite interventionell radiologi, vilket gör att det känns lite mindre skoj, eftersom jag egentligen är praktiskt lagd. Om jag kunde tänka mig att stanna kvar på ett universitetssjukhus resten av livet skulle det definitivt vara ett alternativ.
  • isold2003

Filuria: Visserligen blir det ganska mycket stillasittande men röntgen är en social specialitet med tid att diskutera fall med kollegor och möjlighet att ta en rast vid behov. Jag har inte märkt av något problem med stillasittande.

Det är inte heller samma mörker nu när bilderna är digitala som det var med pappersbilder. Nu ser vi t o m vad det är för väder utanför Har varit på betydligt tristare arbetsplatser utan fönster, ögonkliniken på SÖS tex (åtminstonde när jag gick ögonkursen för en massa år sedan) där man var tvungen att luta sig ut genom fönstret i fikarummet för att se himlen överhuvudtaget och det var det enda rummet där det fanns något fönster Hoppas för deras skull att kliniken är ombyggd nu!

Röntgensemester är egentligen avskaffat men lever kvar där det är brist på röntgenläkare, det är alltså en förhandlingsfråga

• Jalapeno

fan, man skulle valt röntgen
    sitter här med andras telefontider. "hej det är xx från xx-kliniken. Hur har du det med xx? jaså, är det inte bra? jo, dr xy bedömde att det inte kunde opereras." ehhhhh osv. HAtar andras telefonuppföljningar.
    så nu har jag gnällt lite och ska ta tag i dom sista.

• white cheese

Extra semester? Låter spännande... *skriver till rtg-läkare på specialitetslistan*
    Finns det fler specialiteter som har speciella bonusar? Inte för att det är det avgörande skälet kanske, men det kan ju alltid vara intressant att veta... *visslar lite oskyldigt*

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 3