• Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • Anonym

givetvis kallar vi inte varandra för bonusbarn eller bonusmamma dom har en mamma och jag vill inte på någotvis ta hennes plats men när vi träffar nya människor o presenterar oss så säger jag att det är mina bonusbarn. tycker att det känns som att dom är mer involverade i "våran" familj då än att det är .... barn. då känns det som man vill ta avstånd från dom och det vill jag inte!

• Weird One
    Anonym skrev 2007-08-29 07:58:07 följande:
    Håller med ts fullständigt! Någon bonus är det ju absolut INTE!! Snarare något man måste leva med och stå ut med, men någon glädje att han har barn sen innan innebär det knappast! Bara jobb och tråkigheter!
    Om du har så svårt för hans barn så kanske du borde dra och inte förpesta deras liv med din negativa syn på tillvaron.
     Barnen har inte valt dig, du har valt barnen när du blev tillsammans med deras pappa!
    Ironi är min religion
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-08-29 08:13:41 följande:
    Men jösses!! Ovanstående anonym: bara för att man inte tycker att styvbarnen är en bonus ska man inte behöva få så urbota dumma kommentarer av någon, såg att du skrivit så på fler ställen här. Lägg ner det där!! Det är knappast relevant här!! Det är inte pga styvbarnen man en gång startade förhållandet och förhoppningsvis är det inte pga dem man eventuellt avslutar det. Är så trött på kommentarer från sådana som dig som ylar om att folk borde separera så fort de inte äääälskar sina styvbarn. Skriv någon annanstans!
    Har enbart skrivit ETT inlägg här. Det finns många anonyma...... du själv bland annat!

Tycker man att bonusbarnen är något man "måste stå ut med" och som BARA innebär jobb och tråkigheter så JAAAAA.... då anser jag att man SKA avsluta sitt förhållande!

Däremot har jag aldrig skrivit att man måste älska sina styvbarn, för det tycker jag inte man behöver göra.
    MEN man måste respektera dem och inte känna som ovanstående gör för isåfall tycker jag väldigt synd om barnen!
  • Anonym

Men anledningen till att man använder ordet "bonusbarn" är väl för att det låter trevligare och mjukare än "styvbarn"? Det ordet är ju så "Askungigt" på nåt sätt, eller hur?

• Jasoba

Vi använder ord som styv och bonus för att förklara banden mellan oss. Blir ju helt konstigt om man ska dra en hel harang om vad det är för barn man har med sig. Eller? Min styvdotter avskyr dock att bli presenterad som min bonusdotter så hon blir bara presenterad med namn. Hon kallar sig dock gärna för min sons bonussyrra.När hon ska förklara vem han är. Men jag får nog nöja mig med att vara pappas tjej.

• isisisis

Bonus är väl ett positivt ord.
    Bonusbarn får man extra,vissa gillar det andra inte.
    Så det är ju individuellt hur man ser sin bonus.
    Jag tycker det är en fin bunus,jag älskar barn och även mina bonusar.

• Anonym (Jo just de)

Haha...
    det blev fel...

Jag gillar mitt bonusbarn, men nej, jag tänkte väl inte direkt "jippi" när jag fick veta att han hade barn sedan tidigare.

Men nu har han ett barn sedan tidigare och det är en fin flicka som jag har kommit att tycka mycket om.

Så jag säger "bonusbarn" i brist på ett bättre ord.

• Rijo

Allmänt inlägg:
    Tycker att bonus låter finare är styvbarn. Låtsas låter inte heller fint i mina öron... Kanske bonus- & extra-barn har en mjukare ton.
    Ingen kan ju någonsin kräva att du skall älska någon annans barn. Inte heller att du skall ta över någon roll, en mamma är alltid en mamma och en pappa alltid en pappa. Däremot kan man tänka att mamman eller pappan, inte finns där för barnet, och har barnet då en bonus/extraförälder, så är det ju en stor tillgång för barnet (får man hoppas) att ha en vuxen i sitt liv, även om det inte är den riktiga föräldern.
    Sen kan det ju vara så att barnet inte accepterar dig, som ny i familjen. Det händer ju, och då är det kanske så att det blir konflikter, men då gäller det ju för alla inblandade att ha sunt förnuft och förklara att ingen tänker ta nån annans roll osv. Men detta är så fruktansvärt individuellt i alla familjer, så här kan man ju inte säga några särskilda råd kanske.

• Anonym

"Plastbarn" kanske är ett alternativ? Nej, men vad är det för fel med "bonusbarn"?

Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!