• Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • mizztigger

håller med om att det låter trevligare att säga bonusbarn ist för styvbarn.
    extrabarn låter lite... vet inte... låter inte så kul.

fast min sambo säger styvdotter... fast iof så använder vi mer namnet än just den benämningen

• aragon

Varför det heter just bonus har inte jag nåt svar på
    MEN jag fick ett annat ord förklarat för mej häromdan SILIKON/mamma...

ja det är ju nåt x-tra man har Kanske låter det bättre än bonus??? För mej är min mans barn BONUS för mej...jag hade tur som träffade just HAN med dessa två små änglar

Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
  • Anonym (varför??)
    Henrik31 skrev 2007-08-09 16:21:12 följande:
    Bonu innebär ju något extra. Bonus behöver inte alltid vara positivt även om det ofta används i positiv mening och då oftast i form av pengar.
    Ja, det är nog så jag tänker, att bonus alltid inebär nåt positivt, och det gör ju faktiskt inte ens partners barn AUTOMATISKT. Det finns ju jättemånga "extraföräldrar" och "extrabarn" som har jättesvårt för varandra och som det inte funkar alls mellan, tyvärr.
  • Me o Mike

Jag håller INTE med!! Ni kan inte dra alla över en kam! Jag träffade min kille när min bebbe va 1,5 år.. Han älskar honom MER än nån annan!! Det lyser i hans ögon när han tittar på bebbe!

• Nyfiken gul
    Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 16:25:14 följande:
    Ja, det är nog så jag tänker, att bonus alltid inebär nåt positivt, och det gör ju faktiskt inte ens partners barn AUTOMATISKT. Det finns ju jättemånga "extraföräldrar" och "extrabarn" som har jättesvårt för varandra och som det inte funkar alls mellan, tyvärr.
    det är nog dessa föräldrar som inte heller använder sig av uttrycket bonus....
  • Anonym (varför??)

Nyfiken gul skrev 2007-08-09 16:23:09 följande:

barnen är en bonus eftersom dom följer med på köpet.... Är man då villig att älska fadern/modern blir det ju sjlävklart en bonus att barnen följer med... Man kan inte älska föräldern UTAN barnen - man måste helt enkelt köpa hela konceptet...Styvbarn?? Då låter det verkligen som att man hamnat i helvetet.....Jag är själv bonusmamma o har 3 bonusbarn o för mig är det verkligen en bonus... det är ett priviliegium att få älska min makes barn...
    Mja... vet inte om jag håller med dig där..?
    Visst kan man väl älska en partner utan att för den delen ÄLSKA hans barn?
    Han och barnen är ju inte samma person?
    Eller missuppfattade jag dig?
  • Anonym (fru p)

Klart det kan vara en bonus! Min bror har träffat en tjej som har barn sedan tidigare, och i vår släkt där många har problem med barnlöshet så ses det verkligen som en bonus!

• Lola Jämtland
    MulleNuh skrev 2007-08-09 16:26:49 följande:
    Jag håller INTE med!! Ni kan inte dra alla över en kam! Jag träffade min kille när min bebbe va 1,5 år.. Han älskar honom MER än nån annan!! Det lyser i hans ögon när han tittar på bebbe!
    Ni kan?

Vilka Ni? Dra inte alla över en kam.
    //Blir det nånsin våran tur.....
  • Mirakel händer

Vi använder oss av BONUS i våran familj. Vi tycker det låter bättre STYV...

Jagh ar barn innan och min man har inga. Så alltså blir min son en BONUS för alla i hans familj.

• Leonie

I och med alla nya familjekonstellationer som uppkommer nuförtiden, är det inte så att man har moderniserat ordet lite för att det ska låta mer positivt? Om inte annat så för barnen? Förr var det ju inte alls lika vanligt med skilsmässor och styvpappa för mig, var en sträng gubbe som satt och rökte pipa.

Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!