• Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • Leonie
    Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 16:34:40 följande:
    När jag skrev det, om att ingen ser ett barn från ett tidigare förhållande som en bonus, så menade jag att OM man träffar en ny partner så är det väl inte många som tänker "hoppas verkligen att hon/han har barn sedan tidigare"?OM partnern nu har det så måste man självklart acceptera det och finna sig i det, men det är väl knappast nåt man ÖNSKAR?Typ om man skulle skriva en kontaktannons, tror du det är många som skriver:"önskar träffa en man 25-30 år, med barn, för trevliga stunder"???
    Nej, jag förstår hur du menar egentligen, men precis som jag skrev i det tidigare inlägget så har väl ordet kommit till just för att få bort den negativa klangen av ordet "styv" i och med att det i dag är så vanligt med separationer/skilsmässor och att ha olika familjer.
    Det används nog inte bokstavligen.
    Leonie skrev 2007-08-09 16:28:47 följande:
    I och med alla nya familjekonstellationer som uppkommer nuförtiden, är det inte så att man har moderniserat ordet lite för att det ska låta mer positivt? Om inte annat så för barnen? Förr var det ju inte alls lika vanligt med skilsmässor och styvpappa för mig, var en sträng gubbe som satt och rökte pipa.
  • Mirakel händer
    Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 16:38:36 följande:
    Vad härligt att ni har det så!
    Visst är det. Jag är så tacksam. Allt är lite svårare för sonen har även lindrig utvecklingsstörning och har en språkstörning. Men det gilalr honom mer än hans biomormor och biofarmor. Sådet säger allt.
  • Anonym (missan)

Jag kallar min mans barn varken styv, bonus, plast, låtsas barn, dom är helt enkelt min mans barn..och kallar dom vid sina namn...

• rebeckaa

vet inte men det där bonusbarn o bonusmamma har jag inte hört innan, var kanske för 2år sen jag hörde det första gången. har alltid sagt styvmamma o styvbarn innan. men bonusbarn o bonusmamma låter bättre

• aragon
    Camilla1974 skrev 2007-08-09 16:35:49 följande:
    Japp, jag är säker.Svärföräldrar ser min son som ett BONUS barnbarn, de gör intgen skillnad på mittbarn och deras biobarnbarn. Lika så är det med mina svågrar, min mans farmor och övrig släkt. Vi är lyckliugt lottade att detta fungerar så bra. Tror det kan vara så att de har lättare att acceptera min son eftersom vi har svårt att få barn tillsammans. Det kanske alltid kommer vara så att vi har min son.
    Samma hos oss
    Är BONUSMAMMA på heltid och ÄLSKAR dessa barn
  • Anonym (varför??)
    Anonym skrev 2007-08-09 16:39:33 följande:
    Min man hoppades o önskade att den tjej han skulle träffa hade barn med sig i babgaget...Känns skönt att inte "alla" är så sterotypa och föredrar flick/pojkvänner utan ett tidiagre liv
    Fast bara för att man inte har barn så betyder det väl inte att man inte haft ett tidigare liv....?
    Livet börjar väl inte när man skaffar barn, även fast många säger det
  • Mirakel händer
    aragon skrev 2007-08-09 16:45:31 följande:
    Samma hos oss
  • MrsT

Nej livet börjar int när man får barn, det blir bara ett lite annorlunda liv! Mitt liv ändrades rejält efetr mitt andra. Lite OT.

• Anonym
    Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 16:47:05 följande:
    Fast bara för att man inte har barn så betyder det väl inte att man inte haft ett tidigare liv....?Livet börjar väl inte när man skaffar barn, även fast många säger det

Nej livet börjar inte när man får barn, men barn är ett rätt synbart bevis på att det existerat ett tidigare liv som satt sina spår vilket många verkar ha svårt att acceptera

Jag är rätt övetygad om att det finns många därute som av en eller annan anledning går runt och önskar att en ev ny partner har barn med sig i bagaget, ser absolut inget konstigt med det.

Anser att det är betydligt konstigare att inte se dessa barn som en "bonus"....

• Anonym (varför??)
    Anonym skrev 2007-08-09 16:52:59 följande:
    Nej livet börjar inte när man får barn, men barn är ett rätt synbart bevis på att det existerat ett tidigare liv som satt sina spår vilket många verkar ha svårt att acceptera
    Jag är rätt övetygad om att det finns många därute som av en eller annan anledning går runt och önskar att en ev ny partner har barn med sig i bagaget, ser absolut inget konstigt med det.
    Anser att det är betydligt konstigare att inte se dessa barn som en "bonus"....
    Jo men jag menar att barnen AUTOMATISKT inte är en bonus, utan de blir nog det med tiden, Det är ju inte lätt varken för ett barn eller en vuxen att få in en ny person i livet...
Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!