• Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • Anonym

Det jag blir less på är att så fort man uttalar att man inte älskar sina styvbarn så får man rådet att sticka, flytta, dra... Knappast något man gör pga styvbarnen, om inte situationen är alldeles ohållbar. Har man gemensamma barn är DE viktiga, eller hur??! Styvbarn är inte per automatik mer värda som barn och människor bara för att det anses vara såååå synd om dem som har skillda föräldrar. De gemensamma barnen har rätt att leva med båda sina föräldrar och skall inte drabbas av att deras halvsyskon inte gör det. Räcker med en skillsmässa va?!

• Lilla Jag och Han

Jag ansåg definitivt INTE min bonus dotter som någon bonus i början, men nu ser jag henne DEFINITIVT som en bonus!=)
    Sånada känslor växer väl fram med tiden...oftast..

Måste också tillägga att bonus låter då bättre än plast, låtsas (vadå, finns dom inte eller?) eller styvbarn!

• Impreza

Tycker att det låter löjligt med bonus barn och bio mamma/pappa. Jag säger min sambos barn eller sambons barns mamma/pappa

• Lyckogrisen

Det finns inget rätt eller fel, så länge man respekterar barnen och de respekterar en tillbaka.
    Om man inte anser att de är en "bonus" så är det inget fel med det så länge man bär med sig respekt för individen och förståelse för deras situation.

För mig själv blev min sambos barn helt klart en bonus eftersom jag inte har några egna barn. Det är inte alltid lätt och det är inte samma sak som biologiska men det positiva
    överväger för mig så jag kallar dem bonusar.

Och mig får de kalla vad de vill, så länge det inte är "mamma" eller "jävla kärring".

• Anonym
    Anonym skrev 2007-09-04 18:43:24 följande:
    Det jag blir less på är att så fort man uttalar att man inte älskar sina styvbarn så får man rådet att sticka, flytta, dra... Knappast något man gör pga styvbarnen, om inte situationen är alldeles ohållbar. Har man gemensamma barn är DE viktiga, eller hur??! Styvbarn är inte per automatik mer värda som barn och människor bara för att det anses vara såååå synd om dem som har skillda föräldrar. De gemensamma barnen har rätt att leva med båda sina föräldrar och skall inte drabbas av att deras halvsyskon inte gör det. Räcker med en skillsmässa va?!
    Jag har nog aldrig läst att man ska sticka, flytta eller dra för att man inte älskar sina styvbarn.
    Däremot anser jag att man INTE skaffar nya barn med en människa om man direkt ogillar, avskyr, inte tål de tidigare barnen.

Vilket många här på fl verkar göra och DET ÄR HELT OFÖRLÅTLIGT!!
    Jag tycker absolut att dessa kvinnor och män SKA lämna sin partner och låta alla barn bli skilsmässobarn istället för att förstöra livet för de första barnen pga sin egen egoism!!

Så det räcker INTE med en skilsmässa..... ni som tycker så som jag skrivit, skilj er igen..... för ALLA barnens bästa!!!
  • Hannajo

Har inte läst tråden utan svarar på TS.
    Jag tycker mina bonusar är bonusar, jag är jätteglad åt att ha dem. Inte för att bonusbarn var något jag önskade mig innan, men nu skulle jag inte vilja vara utan dem.

• Anonym (betydelse)

Någon skrev att bonus inte behöver vara postitivt...

Så här säger wikipedia:
    Bonus är latin och betyder helt enkelt Bra. Det används som ett modeord för att beteckna olika begrepp i affärslivet.

Bonus kan vara en ekonomisk kompensation som en anställd, från verkstadsgolvet till chefsbefattningarna, kan få av sin arbetsgivare för väl utfört arbete. Vanligen är bonusens storlek beroende av något slags framgångsmått som inte är uppfyllt vid tiden för överenskommelsen om en bonus, till exempel hur gott resultat företaget får under det aktuella räkenskapsåret eller hur snabbt företaget lyckades leverera en viss order.

Bonus används även av affärskedjor som önskar premiera sina stamkunder, (och knyta dem fastare till den egna kedjan) och baserat på uppköpen under en given tidsperiod kan dela ut rabattkuponger, presenter eller kontoåterbäring.

Försäkringsbolag kan bevilja Bonus i form av premierabatt, om kunden under lång tid har undvikit skador.

I en del spel innebär bonus extra poäng utöver den normala rutinen.

Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Bonus

• Hannajo

Ska tillägga att jag använder bonusbarn i sådana här sammanhang,det låter mycket bättre än styv- plast- etc, men om jag pratar om dem med folk som inte vet vilka de är så säger jag att det är min mans barn och de refererar till mig som pappas fru eller så använder vi namn.

• Veratyra

Använder varken bonus- eller styv beteckningen. Om jag ska förklara våra familjekonstallation för någon utomstående, så säger jag XXX (barnets namn), min mans son sedan tidigare eller min mans stora son.
    Om jag ska hälsa på tex barnets fritidsfröknar, så presenterar jag mig som barnets pappas fru.

• Anonym (varför??)

Men Wikipedia är ju inte direkt nån vetenskaplig eller allmänt gällande sida... På wikipedia är det ju "vanligt" folk som skriver in betydelsen för ett ord.

Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!