• Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • Maja K

styvbarn sa man förr. styvmor likaså.

• Hallonärtan

Jag har inte läst igenom hela tråden, men jo-här är barnen faktiskt bonus!
    När jag träffade maken så var en av dom första frågorna han hade just om jag hade barn och när jag hade det så såg han det som en Bonus!
    Han tänkte faktiskt "yes"!
    Och när hans mamma fick höra talas om att jag fanns och frågade lite nyfiket så blev även hon jätte glad när hon fick höra att jag hade barn.
    "Äntligen barn-barn" sa hon.
    Hon kallar dom iofs för barnbarn utan bonus innan och maken presenterar alltid mina barn som sina.
    Och nu när vi har ett gemensamt barn så kallar alla honom pappa och som jag förstått ser han ingen skillnad på dom alls.
    Han älskar alla tre men på olika sätt beroende på ålder och person.
    (Precis som jag!)
    Och personligen tycker jag att Bonus låter bättre än "plast" och allt möjligt annat som ibland sägs.
    Och Styv-barn låter så...hårt?

• Me o Mike

Det beror väl lite på?!? Hade jag INTE haft barn så hade jag kanske "valt" en man UTAN barn! Men när man har barn vill man nog helst träffa nån som också har barn..

• Anonym (Trött)

Jag ser det inte som en bonus.

Hade hellre sett att han inte hade barn sedan tidigare därför kan jag inte se det som en bonus. Jag kallar dem inte för bonusbarn heller jag kallar dem vid sina egna namn precis som de inte kallar mig för bonusmamma el styvmamma. Jag vill inte vara deras mamma av något slag jag är deras pappas fru that´s all.

• Anonym (Bonus JA)

Förut va jag tillsammans med en kille som hade barn. Tyckte absolut de va en BONUS. Va nästan mer ledsen när de tog slut för att jag inte skulle få träffa sonen mer :-P
    Min sambo nu har inga barn och jag hoppas att han tycker min son är en BONUS o ingen börda eller liknande. Självklart vore de ju roligast om man hade fått första barnet tillsammans men nu är de inte så.

• Sagasmamma

ha ha ha ....du e rolig.. .

• Anonym

Håller med ts fullständigt! Någon bonus är det ju absolut INTE!! Snarare något man måste leva med och stå ut med, men någon glädje att han har barn sen innan innebär det knappast! Bara jobb och tråkigheter!

• Anonym
    Anonym skrev 2007-08-29 07:58:07 följande:
    Håller med ts fullständigt! Någon bonus är det ju absolut INTE!! Snarare något man måste leva med och stå ut med, men någon glädje att han har barn sen innan innebär det knappast! Bara jobb och tråkigheter!
    Även denna är en person som kanske borde avsluta sitt förhållande??!!
  • Anonym

Men jösses!! Ovanstående anonym: bara för att man inte tycker att styvbarnen är en bonus ska man inte behöva få så urbota dumma kommentarer av någon, såg att du skrivit så på fler ställen här. Lägg ner det där!! Det är knappast relevant här!! Det är inte pga styvbarnen man en gång startade förhållandet och förhoppningsvis är det inte pga dem man eventuellt avslutar det. Är så trött på kommentarer från sådana som dig som ylar om att folk borde separera så fort de inte äääälskar sina styvbarn. Skriv någon annanstans!

• Anonym (har bonus)

men bonus behöver inte alltid betyda positiva saker utan något man får med på köpet.
    Nu har jag tur som har två bonusbarn som jag ser på ett positivtsätt. Tycker bonus låter bättre än styv/plast/låtsas eller som någon skrev innan sillicon(!?)
    nu har vi fått ett gemensamt barn oxå o dom är syskon inga halva el plast eller något utan syskon! deras pappa påpekade även detta för en kompis till dom för han börja prata om eran låtsaslillebror då sa sambon att han är inte på låtsat han är faktiskt riktig

Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!