• Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • Anonym (jopp)

Jag anser att det är en en Guldbonus att få en till liten skrutt att bryr sig om *underbart* Slippa va gravid å amma å massa vaknätter men ändå få ett till barn.

Så visst ska det heta bonusbarn för det är just vad det är och jag älskar hans barns lika mycket som mina egna fast på olika sätt.

• Anonym

Fint skrivet om bonusbarn, inlägg 100 och 101.
    Min sambo har alltid sagt att han bryr sej lika mkt om mina 2 barn sen tidigare som om våra 2 gemensamma, och det gör han faktiskt vad gäller presenter å så.
    Ingen skillnad görs av barnen. Men klart han älskar sina biologiska barn på ett annat sätt, han pussar dem osv vilket han inte gjort med mina, fast mina första 2 är ju mkt äldre .
    Jag är iaf så glad att han alltid behandlat alla barnen lika! jag hade nog gjort desamma själv.

• TeamX

Klart man ska behandla barnen lika, men jag kan ju helt ärligt säga att jag inte älskar min bonusson. Nej det gör jag inte, men jag tycker om honom, och särbehandlar honom aldrig. Att älska ett barn man adopterar tror jag ändå kan vara lite annorlunda, då blir man ju det barnets förälder. Min sambos barn har ju redan en mamma och en pappa, och nej, jag vill inte vara nån extra "mamma" till honom. De känslorna för honom har jag inte. Däremot är jag en vuxen som tar hand om honom, och kramar honom, ger trygghet, en vuxenkompis helt enkelt!

• Anonym
    TeamX skrev 2007-09-12 18:20:31 följande:
    Klart man ska behandla barnen lika, men jag kan ju helt ärligt säga att jag inte älskar min bonusson. Nej det gör jag inte, men jag tycker om honom, och särbehandlar honom aldrig. Att älska ett barn man adopterar tror jag ändå kan vara lite annorlunda, då blir man ju det barnets förälder. Min sambos barn har ju redan en mamma och en pappa, och nej, jag vill inte vara nån extra "mamma" till honom. De känslorna för honom har jag inte. Däremot är jag en vuxen som tar hand om honom, och kramar honom, ger trygghet, en vuxenkompis helt enkelt!
    det här var ju också jättebra ord! vuxenkompis,,tror min sambo känner så för mina barn eftersom han brukar säga det är bättre han är vän med dem än att försöka spela diktaror över dem. förstår ni hur jag menar?
  • Anonym

Man kan ju också vända på din frågeställning TS:

Varför heter det bonusförälder, det är ju ingen bonus?

Det är väl allvarligt talat INGEN som ser en styvmamma som en BONUS?

• Kisse666

Har inte läst hela tråden, ni har säkert sagt jättekloka saker innan. Själv använder jag ordet "bonus" för att jag inte tål ordet "styv". Mina bonusbarn är förvisso en bonus, de är två barn till som jag "fått" utöver de två jag redan fött, och det är en bonus. När jag ser "syskonen", som ju egentligen inte är syskon, se varandra som en enhet, då är det definitivt en bonus. En bonus på livet, för oss alla. De fick varandra, i ljuvt och i lett - för mig är det en bonus. Kanske inte så mycket för mig personligen, som för familjen, sådan den nu ser ut.

Men visst! Rubriceringar är viktiga. Min bonusdotter kallar mig aldrig bonusmamma. Hon beskriver mig som "pappas nya tjej", vilket vid det här laget känns lite larvigt för mig, för jag och maken har levt tillsammans i halva hennes liv (hon fyller 13). Så "ny" känner jag mig inte längre, vi är bland annat gifta - men ser hon det så, så är det hennes sak. Det säger en del om de här olika ordens valörer för olika människor.

Jag tror att det ar viktigt att vi vuxna ser barnen som människor, som vi - bara lite mer "erfarenhetshandikappade". Oavsett om de är bio/bonus etc så är de personer. Och har rätt till respekt som personer. Det kan bli svårt när man tvingas leva samman i en familj, med den närhet det innebär, men alla är först som sist personer, även bonusbarn.

När jag är i sammanhang som inte vet så mycket om mina personliga förhållanden så brukar jag hålla mig till att "vi har fyra barn". Det räcker. Måste jag bryta ett möte för att hinna till utvecklingssamtal i skolan är det lika viktigt om det gäller ett biobarn eller ett bonusbarn, i alla fall för oss. Då blir det enklare att slippa förklara.

Och detta till trots, så älskar jag INTE mina bonusar som mina egna, men en bonus är de definitivt!

• Anonym (varför??)
    Anonym skrev 2007-09-22 00:19:48 följande:
    Man kan ju också vända på din frågeställning TS:Varför heter det bonusförälder, det är ju ingen bonus?Det är väl allvarligt talat INGEN som ser en styvmamma som en BONUS?
    Jo, i mitt fall se faktiskt både jag, min sambo och min bonusdotter mig som just en BONUS.
    Mamman finns inte med i bilden p.g.a droger, och "min" lilla tös pratar med mig om mamman varje dag, och får tröst av mig. Vi hittar även på massa roliga saker så att hon inte tänker på mamman hela tiden... så för henne är jag nog en bonus.
  • Anonym

Anonym (varför??) skrev 2007-09-24 18:35:32 följande:

Jo, i mitt fall se faktiskt både jag, min sambo och min bonusdotter mig som just en BONUS.
    Okej? I trådstarten skrev du tvärtom, eller har jag missupfattat något?

TS skrev: "Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?"
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-09-25 00:45:30 följande:
    Anonym (varför??) skrev 2007-09-24 18:35:32 följande:Okej? I trådstarten skrev du tvärtom, eller har jag missupfattat något?TS skrev: "Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?"
    Ja, det är en missupfattning, i trådstarten står det att barnet inte är en bonus. I svaret längre ner att alla ser bonusmamman som bonus.

Alltså barnet = inte bonus
    styvmamman = bonus
  • Anonym (varför??)
    Anonym skrev 2007-09-25 00:45:30 följande:
    Anonym (varför??) skrev 2007-09-24 18:35:32 följande:
    Okej? I trådstarten skrev du tvärtom, eller har jag missupfattat något?TS skrev: "Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?"
    Jag skrev att JAG inte ser mitt styvbarn som en BONUS (så som bonus betyder för mig alltså. För mig är bonus nåt positivt man får på köpet, och så såg jag inte styvdottern från början, men jag har lärt mig älska henne).

Och dessutom skrev jag att JAG uppfattas som en BONUS för styvdottern, inte att styvdottern är en bonus för MIG.
  • Anonym (inlägg 85)

Anonym (varför??) skrev 2007-09-25 20:32:44 följande:

Jag skrev att JAG inte ser mitt styvbarn som en BONUS (så som bonus betyder för mig alltså. För mig är bonus nåt positivt man får på köpet, och så såg jag inte styvdottern från början, men jag har lärt mig älska henne).Och dessutom skrev jag att JAG uppfattas som en BONUS för styvdottern, inte att styvdottern är en bonus för MIG.
    Oj...... vad hemskt det låter. Stackars lilla tjej som inte har en närvarande mor.
    Förstår att du ser dig själv som en bonus för styvdottern, men hon skulle troligen välja en frisk mamma framför dig och då skulle du inte vara en bonus....... eller?
  • Anonym (varför??)

Anonym (inlägg 85) skrev 2007-09-25 20:52:24 följande:

Oj...... vad hemskt det låter. Stackars lilla tjej som inte har en närvarande mor.Förstår att du ser dig själv som en bonus för styvdottern, men hon skulle troligen välja en frisk mamma framför dig och då skulle du inte vara en bonus....... eller?
    Jo, men nu finns inte det "valet" med i bilden... och har aldrig funnits, då mamman aldrig har varit en normalt fungerande moder.
  • Laisen80

Ibland önskar jag att jag hade haft ett barn i samma ålder som min sambo, då kanske jag hade förstått lite mer. Nu har vi en liten tillsammans, om vi någonsin skulle gå skilda vägar så skulle det aldrig falla mig in att ta ihop det med någon som INTE har barn!

• Anonym

Jag skrev att JAG inte ser mitt styvbarn som en BONUS (så som bonus betyder för mig alltså. För mig är bonus nåt positivt man får på köpet, och så såg jag inte styvdottern från början, men jag har lärt mig älska henne).Och dessutom skrev jag att JAG uppfattas som en BONUS för styvdottern, inte att styvdottern är en bonus för MIG.
    Sorgligt...
  • Anonym

Haha, jag skrattar när jag läser det du skrivit TS. Jag sa precis samma sak till en kompis när vi tittade på "Ensam mamma söker". Jag följer det och tycker det är väldigt gulligt. Men ärligt, vem fan är så desperat (om dom inte själva har barn sen tidigare)att dom LETAR upp någon som redan HAR barn? Okej, man kan ju bli kär i någon som redan har barn, det har jag blivit, de får man väl ta då, men vem SÖKER upp nån som redan är bunden för all framtid? Konstigt....

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2007-09-25 00:46:52 följande:
    Ja, det är en missupfattning, i trådstarten står det att barnet inte är en bonus. I svaret längre ner att alla ser bonusmamman som bonus.Alltså barnet = inte bonusstyvmamman = bonus
    ??? så barnet e inge bonus men styvmamman e det? låter ju lite XXXX varför e inte barnet det när styvmamman e det??jag ser oxå mina bonus barn som bonus o som nån skrev att när man ser "syskonen" tillsammans som inte e syskon ser jag en enhet...så känner jag oxå mitt barn o min sambos barn älskar varandra o är som "riktiga" syskon...o barnen tycker oxå att jag e en bonus för nu har dom en riktiga mamma o en bonus som dom kan umgås o prata med o som tar hand om dom
  • Anonym (Realist)

"Sambons barn från innan" funkar kanon. Långt, men använder aldrig "bonusbarn" då bonus är något man vill ha.

• Anonym (inlägg 85)

Fanns det något som hette "Ensam pappa söker" så skulle jag lätt kunna söka till det, då jag enbart söker efter en man med barn.

Men det är jag det

Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!