• Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • Anonym

det är tack vare min bonus att min sambo är som han är! hans son har format honom till den man han är idag. Jag kom i i bilden, tänkte inte mer på det än att han har barn, har tagit i den takt det passat mig. Inte tagit på mig någon större roll än vad jag växt fram i. Denna pojke har blivit en bonus efter ett tag, det har växt fram!

Jag har en ny syn på livet, vad som är viktigt" Familj!
    Och det är tackvare att jag träffat min sambo och hans son, och nu har vi ett gemensamt barn. Det går upp o ner, men det är så det är! Och självklart är det lite krångligare när man är en slags "bonusfamilj".

• Anonym (ÄR bonus)

Jag älskar barn! Det finns inget härligare än att omges i en familj av en bunke ungar. Min man hade ett barn sen innan och jag ett barn sen innan. Jag tycker det ÄR en BONUS! Att få möjlighet att ingå i denna familj där vi har dessa båda barn och gör det bästa vi kan av detta är en bonus. Det har lärt mig mycket om mig själv och gjort mig öppnare. Det är kul att få bygga upp detta tillsammans och få den familj som man en gång påbörjade att bygga upp men misslyckades med.

• Anonym (bonus)

det finns många som ser partnerns barn som en bonus, jag själv skulle bara tänka mig att träffa en man som har barn själv.

• Emil i Lönneberga

Hehe vilken rolig tråd.

• Anonym

Skulle aldrig falla mig in att kalla hans barn för "bonus", snarare "straff". Det har tyvärr glidit från det ena till det andra över tiden, även om jag aldrig, inte ens i början, har sett min sambos barn som någon värdehöjande omständighet.

• Eliisabet

Om du inte ser dem som en bonus så kalla dem inte bonusbarn, kallad em nåt annat då. Varför väljer du att reta upp dig på en så sak? Vissa ser kanske partnerns barn som en bonus andra inte. Kalla dem styvbarn, plastbarn, extrabarn, dina barn eller vad katten som helst så länge du behandlar alla barn rättvist.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-08-12 13:57:49 följande:
    Skulle aldrig falla mig in att kalla hans barn för "bonus", snarare "straff". Det har tyvärr glidit från det ena till det andra över tiden, även om jag aldrig, inte ens i början, har sett min sambos barn som någon värdehöjande omständighet.
    Då är det nog dags att separera??!!
  • Anonym

Bonus är när man får mer på köpet!

• Anonym

Läste för en tid sedan att enl. någon datingsajt var män med barn mer attraktiva än de utan, medan för kvinnor var befintliga barn ett minus.
    Personligen hade jag föredragit att min man inte hade barn. Jag kan inte se det som bonus, resultatet av hans tidigare sexuella relationer och kärlek...

Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!