• Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • nika

Jag säger min sambos barn eller hans namn och samma sak eftersom det är beskrivande och utan värdering. Det heter ju också pappas nya fru eller flickvän.

Till er som tycker att alla som "hatar" sina styvbarn kan dra och därmed göra alla de lämnar en tjänst säger jag bara att det inte är så enkelt. Den känslokalla styvmodern är en myt. Bakom varje människa finns en historia med en lång kedja av orsak och verkan där man som styvförälder ofta har ringa kontroll över situationen.

Jag anser alltså inte att man nödvändigtvis ska gå isär för att man inte tycker om sin partners barn. Jag gjorde det i början, tyckte om dem alltså, men deras kompakta motstånd och hat har med tiden gjort det alltmer svårt för mig att känslomässigt skilja på sak och person. Mitt rationella jag vet att hatet inte i första hand är riktat till mig som person utan till min roll som pappas kvinna. Varken barnen eller deras mamma tycks ännu klara av att någon sådan finns trots att det gått år. Men när man ställs inför en tonåring som blir hysterisk bara av att se en eller veta att man finns i närheten rinner liksom välviljan av en...Ja, man blir oerhört ledsen och kränkt av att bemötas så. Jag har mina förtjänster och fel men ingen av de sistnämda motiverar på något sätt ett sådant bemötande. Till slut orkar man inte rationalisera utan faller in i samma typ av känsla som man möts av...

Det är tungt och tråkigt och inte som man skulle vilja ha det men att avsluta förhållandet för att sambons barn vill det är inte ens tänkbart. Det finns gränser för vad man är beredd att göra för "barnens bästa". Jag tror för övrigt att det inte alls är i barnens bästa att de tillåts styra över vuxnas liv. Det lär dem bara att man kan önska bort sina problem isf att lösa dem. Det man hoppas på är att man ska orka rida ut stormen. I väntan på att min tid ska komma är det en fråga om överlevnad att få spy ut sin galla emellanåt och den ventilen kan förhindra att de negativa känslorna får fästa sig permanent. Det är nog den typen av inlägg som skrivs när förtvivlan är som störst som får så starka reaktioner. Dessutom kan det ibland vara lättare att vara arg än ledsen och det gäller ju även de som läser inläggen och reagerar på ilskan...

• Anonym

Niah, jag kan inte annat än att hålla med dig. Mycket bra skrivet!

Som styvförälder förväntas man ge 110% av sin omsorg, välvilja, ömhet till barnen ("eftersom det är ju så synd om dem") samtidigt som man inte får yppa ett pip om hur man själv skulle vilja ha det eller hur man känner ("barnen fanns ju där innan dig så du får gilla läget"). Till slut ger många upp, vilket är helt förståelig, för vilken annan typ av relation skulle överleva att ena parten blir utnyttjad och nedtryckt trots allt denna person ger?

• JohnG

Varför inte låta det vara individuellt? En bonus är något som är bra, bonusbarn är inte alltid bra. Bonusbarn som inte är bra = inte bonusbarn
    Precis som några redan påpekat så kan man få känslor för barnet ifråga med tiden. alltså, ett barn som ens partner haft sen tidigare relationer kan BLI ett bonusbarn, även om det sällan är det från början.

Om det barn som din partner haft sen en tidigare relation är ett bonusbarn eller ett styvbarn, det beror på vad du själv känner för det. Finns ingen idee att käbbla begrepp med folk som kanske har en helt annan relation till sin partners barn än man själv har.

Officiellt så är dock ett så kallat bonusbarn ett barn ens partner fått med någon annan än en själv.

• Anonym (EXTRA)

Tycker också att bonusbarn låter lite dumt. Jag brukar säga extrabarn ist precis som barnen säger extra-mamma. Men folk har ju friheten att välja själva.

• Anonym (inlägg 85)
    nika skrev 2007-09-06 21:39:44 följande:
    Jag säger min sambos barn eller hans namn och samma sak eftersom det är beskrivande och utan värdering. Det heter ju också pappas nya fru eller flickvän.Till er som tycker att alla som "hatar" sina styvbarn kan dra och därmed göra alla de lämnar en tjänst säger jag bara att det inte är så enkelt. Den känslokalla styvmodern är en myt. Bakom varje människa finns en historia med en lång kedja av orsak och verkan där man som styvförälder ofta har ringa kontroll över situationen.Jag anser alltså inte att man nödvändigtvis ska gå isär för att man inte tycker om sin partners barn. Jag gjorde det i början, tyckte om dem alltså, men deras kompakta motstånd och hat har med tiden gjort det alltmer svårt för mig att känslomässigt skilja på sak och person. Mitt rationella jag vet att hatet inte i första hand är riktat till mig som person utan till min roll som pappas kvinna. Varken barnen eller deras mamma tycks ännu klara av att någon sådan finns trots att det gått år. Men när man ställs inför en tonåring som blir hysterisk bara av att se en eller veta att man finns i närheten rinner liksom välviljan av en...Ja, man blir oerhört ledsen och kränkt av att bemötas så. Jag har mina förtjänster och fel men ingen av de sistnämda motiverar på något sätt ett sådant bemötande. Till slut orkar man inte rationalisera utan faller in i samma typ av känsla som man möts av...Det är tungt och tråkigt och inte som man skulle vilja ha det men att avsluta förhållandet för att sambons barn vill det är inte ens tänkbart. Det finns gränser för vad man är beredd att göra för "barnens bästa". Jag tror för övrigt att det inte alls är i barnens bästa att de tillåts styra över vuxnas liv. Det lär dem bara att man kan önska bort sina problem isf att lösa dem. Det man hoppas på är att man ska orka rida ut stormen. I väntan på att min tid ska komma är det en fråga om överlevnad att få spy ut sin galla emellanåt och den ventilen kan förhindra att de negativa känslorna får fästa sig permanent. Det är nog den typen av inlägg som skrivs när förtvivlan är som störst som får så starka reaktioner. Dessutom kan det ibland vara lättare att vara arg än ledsen och det gäller ju även de som läser inläggen och reagerar på ilskan...
    Fint skrivet, men det du skriver om är inte vad jag menade alls i mitt inlägg. (var ifs inget svar på mitt.... men ändå)

Jag menar när man går in i en relation med små barn och avskyr barnen just för att de är TIDIGARE barn, de är "jobbiga", i vägen, tar plats/tid/energi från sin förälder = nya partnerns man/kvinna.
    Det är i såna förhållanden som jag tycker "den nya" borde avstå från att sätta in ännu fler barn i förhållandet och hoppas på att det blir bättre då (som många verkar göra/tro??) och istället lämna sin partner.

Detta gäller oftast när mannen träffar en ny kvinna verkar det som (?) och detta beror nog på att kvinnor döljer det bättre från sin man.
    De flesta kvinnor kastar ut "nye mannen" om hon märker att denne inte tycker om/respekterar hennes barn.
  • nika

Ja, det är nog som JohnG säger (3 inlägg upp) att man kallar det olika för att man har det olika, men sedan använder nog en del ett begrepp bara för att det finns utan att tänka på att det kan vara laddat för andra. Andra använder ett för dem positivt laddat begrepp utan att riktigt känna det så för att undvika att såra. Så man kan aldrig veta vad benämningarna står för inom familjer man inte känner.

Trots allt är det för många ett medvetet val av benämning och då är steget inte så långt till att glida in på varför man har det olika vilket jag gjorde i mitt förra inlägg. Jag är väldigt ny i detta forum och i fora överhuvudtaget och nu när jag varit med här i en vecka och läst runt ännu mer bland trådarna känner jag mig osäker på om det jag hade att säga vidare passar in här i just denna tråd. Därför avböjer jag att kommentera exempelvis anonym 85.

• Anonym

Anonym nr 85

Vi är alla människor och situationer och känslor kan ändras med tiden. Jag tyckte mycket om min styvson i början av mitt och min mans förhållande. Men som med allt annat har man i början av ett förhållande tendens att se allt mycket ljusare än vad det kanske är. Nu har några år gått, och jag lever med min styvson på heltid, vilket jag inte gjorde från början då han bodde varannan vecka. Skillnaden mellan styvbarn och egna barn är att den oändliga kärleken inte finns där för styvbarnen. Men det gör de ju för se biologiska barnen. Om min bioson är allmänt jobbig, gapig och trotsig älskar jag honom villkorslöst ändå, men det gör jag defintivt INTE med min styvson. Med honom är det som med alla andra människor som jag inte känner kärlek till...jag tycker om honom när han är snäll, men kanske inte när han är dum och vresig. Men däremot så får man lära sig att stå ut, för att inte skilja på familjen. Jag håller definitivt INTE med dig om att man skall skilja sig så fort man inte älskar eller tycker om sitt styvbarn...i så fall skulle nog få "nyfamiljer" hålla speciellt länge. Jag tror i ärlighetens namn att alla styvföräldrar ibland kan "ruttna" på sina styvbarn. Men då får man bita ihop, givetvis till en viss gräns. Orkar man inte längre till slut så gör man inte! Men det är banne mig inte för styvbarnens skull man i så fall skiljer sig utan för sin egen!

• augustin

Vad sägs om EKONOMI- unge då :) *skrattar* Ett ekonomipaket. Karl å barn :)

• Anonym (jaja)

Men allt i Sverige ska ju låta så bra. *suck*
    Lokalvårdare = städare
    Mellan två jobb = arbetslös
    Spelar roll om man säger styvbarn eller bonusbarn. Man kan säga styvbarn och älska dem otroligt mycket. En annan kanske säger bonusbarn men tål inte barnet. Men det låter ju bra i alla fall.

• Anonym (Bonus JA)

Jag älskar min bonus (för de är just en BONUS han är). Visst blir jag trött på han, men jag blir LIKA trött på min egen son. Ingen skillnad. Självklart så är mitt barn mitt barn o mitt ex o bonusen e ju min sambos och hans ex. Så jag har ju inte exakt samma känslor för dem, men de tror jag grundar sig i att jag vet ju att OM de skulle ta slut mellan mig o sambon, så kommer jag ju inte få ha min bonus i mitt liv mer De som adopterar kan ju känna samma kärlek för sina biologiska som sina adopterade, så jag förstår inte varför det är så konstigt att man skulle älska sina bonus barn på samma sätt som sina egna. När jag träffade min sambo så var min son 6 månader, och hns son var 1,9 månader. Bonusen gick på dagis 40 timmar i veckan. Men efter att vi träffats i 2 månader så flytta vi ihop och bonusen börja va hemma med mig och min son iställe för dagis på dagarna! Vilket var en självklarhet för mig att jag skulle va hemma med båda barne. Hade min sambo varit pappaledig med sitt barn, så hade jag tyckt det varit dåligt om han inte hade min son hemma också. Dagis är bar, men det är ju bara förvaring av n
    barnen medans familjen jobbar. Nu är vi ju en familj och då är vi hemma när när någon är det!!
    Vi kommer nog aldrig sakaffa några gemensama barn, vi e så mycket för rättvisa att de skulle bli konstigt när våra pojakar åkte till sin mamma och min till sin pappa varann helg och vi fick va hemma med den lilla själva.

Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!