• Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • Fröken Sophia

Ähum, alltså det beror ju helt på hur man ser på barn.

Tycker man om barn och har ett bra förhållande till det barnet som ens respektive har sedan innan kan jag mycket väl anse att just "bonusbarn" är en bra beteckning. Dvs något extra på köpet som är bra!

Tycker man att barn är lite besvärliga och egentligen vill ha pappan eller mamman för sig själv, då kan jag förstå att man inte vill kalla det för någon bonus.

• Majsan70

Alltså jag tycker visst att partners barn kan vara en bonus.
    Min sambo ser mina barn som en bonus och hade jag inte råkat bli gravid med vår dotter, så hade det varit de enda barn han hade haft så att säga. Alltså en bonus till att ha träffat mig.

• beEMbe
    Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 16:18:16 följande:
    Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:1. Jag är själv "bonus-mamma". 2. Jag älskar min sambos barn. MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt. För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?
    Jag förstår  hur du menar, och säkert är det så för många.
    Men jag skulle aldrig vilja vara utan mina bonusar. De är så fina och det är en BONUS att de finns i mitt liv.
  • anzita

Smaken är som baken, bonus eller ej så gillar jag min mans barn och tycker de berikar mitt liv.

Låter bättre att säga "bonusbarn" än "styvbarn".

Fast jag kallar dem vid sina namn när jag pratar om dem, det är bara i texter som t ex här jag kan skriva bonusbarn.

• smulisen

Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 16:34:40 följande:

När jag skrev det, om att ingen ser ett barn från ett tidigare förhållande som en bonus, så menade jag att OM man träffar en ny partner så är det väl inte många som tänker "hoppas verkligen att hon/han har barn sedan tidigare"?OM partnern nu har det så måste man självklart acceptera det och finna sig i det, men det är väl knappast nåt man ÖNSKAR?Typ om man skulle skriva en kontaktannons, tror du det är många som skriver:"önskar träffa en man 25-30 år, med barn, för trevliga stunder"???
    Eh, jag kanske är väldigt annorlunda och konstig?
    Men jag vill enbart träffa män som har barn sen tidigare. En barnfri man är INTE intressant för min del.
    Jag är med på en del dejtingsidor på nätet och ja, jag skriver faktiskt där att jag önskar att min blivande man har barn sen tidigare.
    Det är jätteviktigt för min del!
  • Anonym

Visst jag tog paketet med min älskade älskade sambo och hans barn, men som du säger, det e absolut ingen bonus. Jag gillar hans son men hade jag fått välja hade jag ju helt utan tvekan valt att min sambo inte hade barn när vi träffades. Det e alltid så mycket strul o besvärligheter när det e vv o skit. Nej du ingen bonus, men jag däremot e verkligen en bonus i killens liv då han har fått ett mycket bättre o tryggare liv sen jag kom in i bilden. Hans mamma e totalt psyko o borde inte få vara i närheten av honom....

• Anonym (varför??)
    smulisen skrev 2007-08-09 19:56:40 följande:
    Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 16:34:40 följande:
    Eh, jag kanske är väldigt annorlunda och konstig?Men jag vill enbart träffa män som har barn sen tidigare. En barnfri man är INTE intressant för min del.Jag är med på en del dejtingsidor på nätet och ja, jag skriver faktiskt där att jag önskar att min blivande man har barn sen tidigare. Det är jätteviktigt för min del!
    Då gissar jag att du har barn från ett tidigare förhållande...?
    Tror det är lättare att acceptera styvbarn om man själv har barn från ett tidigare förhållande.
  • smulisen

Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 21:02:35 följande:

Då gissar jag att du har barn från ett tidigare förhållande...?Tror det är lättare att acceptera styvbarn om man själv har barn från ett tidigare förhållande.
    Ja, det tror jag också.
    Du gissar helt rätt, jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande och hade jag inte haft det så hade jag troligen inte tyckt som jag gör nu?!

Jag har mitt barn på heltid så därför är det viktigt att den kille jag träffar (OM jag nu nångång kommer träffa någon?)vet vad som gäller när man har barn om du förstår hur jag menar?

Sen tycker jag allra helst att killens barn ska vara i ungefär samma ålder så barnen kan bli kompisar.... men det är lite överkurs... hihi
  • Anonym

Jag tycker att ordet bonus inte alls betyder både negativa och positiva. Man säger ju inte "jag låg inlagd för lunginflammation och som bonus fick jag hemorrojder". Om man säger det så säger man det ju med ironi.....man ser det inte som en bonus att få något negativt liksom.

Men jag kan villigt erkänna att jag är glad över att min man inte hade några barn sen tidigare när vi träffades. Har haft några sådana förhållanden och det är ingen dans på rosor direkt. Oftast tycker jag iofs inte att det är bonusbarnen som ställer till det, mer deras mamma i så fall!

• Anonym (varför??)
    Anonym skrev 2007-08-09 21:28:55 följande:
    Jag tycker att ordet bonus inte alls betyder både negativa och positiva. Man säger ju inte "jag låg inlagd för lunginflammation och som bonus fick jag hemorrojder". Om man säger det så säger man det ju med ironi.....man ser det inte som en bonus att få något negativt liksom. Men jag kan villigt erkänna att jag är glad över att min man inte hade några barn sen tidigare när vi träffades. Har haft några sådana förhållanden och det är ingen dans på rosor direkt. Oftast tycker jag iofs inte att det är bonusbarnen som ställer till det, mer deras mamma i så fall!
    haha hemorrojder som bonus... usch nää..
Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!