• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2007-08-10 19:29:56 följande:
    Hur starkt har hon reagerat innan? Tycker 5 tsk låter lite mycket.
    Ja, det kanske är lite väl mycket.. Men jag tänkte nog ta det lite lugnt och ge det i omgångar, för hon har reagerat väldigt snabbt innan, så jag tänker att om hon kommer reagera denna gången så blir det typ direkt.. Hon har reagerat mot färsk mjölk genom att spy upp allt ur magen, men med tillagad mjölk har hon fått ont i magen och varit ledsen i sådär en halvtimme direkt efter att hon ätit. Så jag tänkte koka vällingen (för att vara riktigt säker på att den blir tillagad) så hoppas jag på att hon kanske inte reagerar på den.. Har ätit kex med mjölkpulver i utan att hon reagerat på dem, så det är därför som vi vågar ge lite mer nu..
    FAst jag vet inte.. sitter här och tvekar ändå! Ska se om vi vågar eller inte..
  • after8

Hmm, funderar på en sak. Era barn som är superkänsliga för minsta lilla mjölkprotein, har de visat tydligare utslag på tester hos läkarna? Vi fick i veckan besked från läkaren ang blodprovstest som gjorts på vår son, det visade inget. (jo, jag vet att de mycket väl kan vara allergiska ändå) Men jag undrar lite ang graden, ger det mer utslag på testerna ju mer allergisk barnet är??

Vi har ny tid hos ny läkare i sep, så tills dess är det fortsatt fritt från komjölk. Dock har jag fått "tillåtelse" att äta sojaprodukter och ägg igen. Skulle vilja testa ägg lite försiktigt, någon som vet lämplig produkt att börja med istället för rent ägg?

• Blå Flygare

after8: När jag provocerade ägg skulle jag ge S sockerkaka. Börja med 1*1*1 cm, och så öka upp till en hel skiva under en veckas tid.

• Liiii

Hej! Min son har ätit nutamigen sedan han var 4 veckor och det har funkat jätte bra. I helgen blev han sjuk med feber och misstänkt uvi. Så han fick pencillin, och då började hans magknip igen, han skrek nästan 24 timmar om dygnet. Vi todde det berode på pencillinet så efter det var konctaterat att det inte var uvi så slutade vi med det.Men han har inte blivit bättre för det.

Så vi var hos läkaren idag och tog nya tester och de var bra, så läkaren sa att eftersom han har varit sjuk så kan han vara extra känslig och klarar nu inte av nutramigen. Så vi ska nu prova neocate i 4 veckor och därefter prova nutamigen igen.

Är det någon här som har erfarenhet av neocate? Min son är 10 veckor, han har inte alls haft så mycket knip idag de 2 ggr han fått ersättningen.

• elegi

Blå Myran
    Vet inte men det borde ju göra det, är ju en merkostnad pga allergin Fundersam

• after8

Blå Myran - min son är bara 7 veckor och får ersättning och ammas. Så det blir jag som får äta sockerkakan :) Är det fortfarande samma storlek, för jag förstod det så att biten ovan var till själva lillen, eller?

• after8

Oj, vänta nu, sockerkaka utan mjölk och margarin men med ägg? Hur gör man det? Eller går det att köpa??

• Blå Flygare

after8: Byt ut smöret mot mjölkfritt margarin och mjölken mot havredryck. Blir godare om man gör chokladkaka eftersom det är ganska mycket havredryck. Bättre att baka själv så man vet hur mycket ägg det är i.

• after8

Blå Myran - såklart... fick hjärnsläpp, tack! Ska vi testa då!

• Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2007-08-11 09:52:01 följande:
    after8: Byt ut smöret mot mjölkfritt margarin och mjölken mot havredryck. Blir godare om man gör chokladkaka eftersom det är ganska mycket havredryck. Bättre att baka själv så man vet hur mycket ägg det är i.
    Men brukar man ha mjölk i sockerkaka..? Jag brukar göra dem (även vanligtvis) på ägg, socker, mjöl och smält smör och så smaksättning..? Så det enda man behöver byta ut vid mjölkfritt är margarinet..

Vi vågade inte ge välling.. Jag åt några små chips med mjölksocker i, och tyckte hon reagerade på dem, så vi vågade inte prova med mer mjölk.. Vi får se om vi vågar i kväll eller om vi ska låta det vara..
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar