• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • rew

Någon som vet om Decubal innehåller mineraloljor? Gör den det så kan det ju vara värt att prova den som du provat Blå myran.

Varför får man inte börja med den så tidigt? Om den nu är sensitiv och utan mineraloljor.

• Blå Flygare

rew: Om jag är rätt informerad om de olika namnen på mineraloljor så är decubal utan. CCS´s innehöll rätt mycket jocks, så vad som kanske inte var bra vet jag inte.

• rew
    Blå Flygare skrev 2007-08-12 18:27:50 följande:
    rew: Om jag är rätt informerad om de olika namnen på mineraloljor så är decubal utan. CCS´s innehöll rätt mycket jocks, så vad som kanske inte var bra vet jag inte.
    Det låter ju bra!
  • Yosa

Tack Blå Myran för ditt inlägg nr 28. Jag skriver ut och sparar

• Modesty2000

Tack min favvismyra! Du har koll!

Vi gav henne Nutramigen på eftermiddagen och inatt blir det Nutra igen om hon vaknar under natten (jag tar mig en natt i gästrummet för allas trivsel :D)...jag låter henne amma så ofta hon vill men eftersom det har blivit så ofta dygnet runt så är det ju svårt att säga om det är så att hon verkligen är hungrig eller om det är nåt annat som spökar....tycker hon har varit lite sämre i magen senaste dagarna, mycket gaser o så och hon gnager som besatt på allt hon kommer åt så det kan ju likagärna vara tänderna...puh...

Måste vara en naturens nyck att bebisar inte kommer ut med en neonskylt i pannan där det står "ont i magen" eller "skräp i ögat" eller "hungrig"....

• Modesty2000

Bamsesaga: jag brukar göra lite redning om det verkar behövas, tar lite Oatly havredryck och vetemjöl...eller vatten om det inte finns annat...men ta inte för mycket för då blir det lätt lite mjölig smak på det hela...

• Bamsesaga

modesty och myran: tack för svaren

• Pallas Athena

Jag älskar GoGreens MiniMat! Krämig som Keldas minimat, men gjord på havre.. Funkar perfekt med lite vitlök, lite curry eller lite sweet chilisås.. Senaps går också bra, eller krossade tomater.. Ingen redning behövs, så det blir ingen mjölsmak heller!

• Blå Flygare

Pallas: Jag har aldrig testat Mildas Minimat, så jag har inget att jämföra med. Hur är den jämfört med iMat?

• Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2007-08-12 20:01:12 följande:
    Pallas: Jag har aldrig testat Mildas Minimat, så jag har inget att jämföra med. Hur är den jämfört med iMat?
    Tjockare, men typ samma smak.. och kokar du den lite så blir den ännu tjockare! Väl värd att testa! Fast den är rätt ny, så vår lilla lokala ICA-affär har inte hunnit få in den, utan bara Maxi - men jag har bett vår affär att ta in den och det skulle inte vara några problem vad jag förstod!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar