• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Pallas Athena

När det gäller vårdbidrag har jag fått veta av min bror som jobbar på FK att de inte ens prövar ärendet om inte merkostnaderna övergår 14 700 (tror jag det var) kr om året! Och även om de gör det så är det alltså inte säkert att man får bidrag!

• after8

ehh, just det, man kanske inte ens har mjölk i sockerkaka...? är visst lite trött... (sonen äter hela nätterna och tyckte vi skulle gå upp 06.00 imorse...)

Hoppas det går bra Pallas!

• elegi

Pallas Athena Jag har sökt ett antal gånger och kan säga att jag fortfarande inte vet vilken merkostnad jag har förräns papprena kommer i brevlådan. Det sista jag har som ska prövas av socialnämnden 7/9 har en merkostnad på 6786:- / år och det ska prövas. Det beror väl lite på vad man har för merarbete oxå men ju fler allergier eller andra problem ex astma gör ju att man kan ha rätt till vårdbidrag iaf, dessutom kan man ju söka för alla barns "problem"/allergier då blir ju både mertiden och merkostnaden högre. Kanske skiljer från län till län men låter ju konstigt.

• rew

Hallå på er! Vad heter det här pulvret man kan använda i kalla drycker för att "tjocka till dem"? Tror det är Thicken up!? Hittar det inte på Apotekets hemsida, någon som har en länk?

• elegi

Prova att söka på Thick & Easy det heter den jag köpte på apoteket

• Modesty2000

Jag vet att det säkert har stått tidigare i trådarna men jag är alldeles för slut efter för många nattpass att jag inte orkar gå igenom alla svar...till saken:

Jag har uteslutit allt mjölkprotein sedan över 2 månader tillbaka och hade planerat att helamma tills Fia var 6 månader men nu verkar det som om hon är hungrig jämt, eller iaf väääldigt missnöjd...jag skulle vilja börja med välling eller gröt på kvällen för att få henne att stå sig på natten...vilka produkter ska jag då välja?
    Borde jag kanske börja ge henne Nutramigen istället för att ge välling eller gröt?

• Mamsie
    rew skrev 2007-08-11 21:41:36 följande:
    Hallå på er! Vad heter det här pulvret man kan använda i kalla drycker för att "tjocka till dem"? Tror det är Thicken up!? Hittar det inte på Apotekets hemsida, någon som har en länk?
    Varunummer 202213
    Thicken Up pulver
    Max Love 060621 - en rejäl bredsladd
  • Blå Flygare

Modesty: Har du intensivammat för att få upp produktionen? Amningste? Om det inte funkar så:
    (Jag får det till att hon är 4½ mån, stämmer det?) kan ni antingen ge Nutramigen eller gröt.

Välling bör ni vänta med till 6 mån. Man kan tjuvstarta lite med vällingen till 4-5 män om man måste, men då ska den vara glutenfri.

Närmast helamning är väl att ge ersättning, men å andra sidan är det bra att introducera gluten under skydd av amning, så då kan det vara klokt att börja med hemmalagad havregrynsgröt med iblandat lite smulor av bröd för en långsam glutenintroduktion.

Orkar du inte koka gröt själv så är det sinlac som gäller om du ska ge mer än pytte. EkoGo innehåller för mycket gluten, och ska därför inte ges innan 6 mån.

Glutenfri välling finns recept på hos www.meadjohnson.se Det är maizenavällingen som är glutenfri.

När min dotter inte längre blev nöjd med helamningen så bytte vi ut två mål amning till ersättning, men bvc sa att det brukar räcka med ett mål. Beror på hur ofta man ammar innan. Bytte kvällsmålen, och då hann det rinna till under kvällen, natten så det räckte sedan under dagen.

• Bamsesaga

nån som har något tips hur man fixar en mjölkfri pastasås?

När jag gör pastasås brukar jag ha creme fraische, skinka och svamp. Men vad kan jag ta istället för creme fraishen? Oatly imat blir ju så blaskigt.

• Blå Flygare

Bamse: Jag använder iMat, fast tar mindre av det än jag hade av CremeFraichen. Och så ser jag till att krydda med Ajvar eller chilli eller något annat med mycket smak så att havren inte går igenom. Det funkar, men blir inte som med creme-fraichen. Borde väl annars gå att reda iMaten så den blir lite tjockare.
    Har inte testat Sour Supreme som annars sägs vara bra. Den är gjord på soja.

Nu har jag testat CCS lotion sensitive utan parfym på min dotter, och den funkar mycket bättre än Miniderm Av miniderm blir hon bara torrare dagen efter jag smörjt in än hon var innan, även om man gärna tror att den hjälper för huden blir ju såå fin direkt efter man smörjt. Men med CCS höll sig huden mjuk och fin även dagen efter jag smörjt in (eftersom den inte innehåller mineraloljor). Vet inte hur tidigt man kan börja med den dock, på apoteket frågade de hur gammal min bebis var innen de sa ok, och hon är ju inte bebis längre

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar